warillion Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Skal ha linux innpå min bærbare pc som har en 166 mhz prossesor og 80 mb ram! Skal bruke pcen til nettverk/internett og skrive dokumenter/notater! Hvilket linux skal jeg velge? Vil ha grafisk og vil at det skal yte godt! Vil også ha støtte for PCMCIA trådløs og tråd basert nettverkskort! Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Skal ha linux innpå min bærbare pc som har en 166 mhz prossesor og 80 mb ram! Skal bruke pcen til nettverk/internett og skrive dokumenter/notater! Hvilket linux skal jeg velge? Vil ha grafisk og vil at det skal yte godt! Vil også ha støtte for PCMCIA trådløs og tråd basert nettverkskort! Du kan installere hvilken distrubsjon som helst egentlig, men jeg vil anbefale deg debian. Skaff deg netinstall-isoen (tror det er det man kaller det) slik at du slipper å laste ned så mye dill du uansett ikke trenger. Derfra legger du inn de programmene du ønsker. Velg iallfall en lettvektsvindushåndterer ala fluxbox, så skal du se at dråget kan sparke fra seg. Vanlige nettverkskort er det vanligvis ingen problemer å få til å virke, men det er litt verre med trådløs PCMCIA nettverkskort... PCMCIA i seg selv er ikke noe problem å fikse; det må støttes i kjernen, men den er sannsynligvis konfigurert riktig av distrubutøren. Du trenger også hotplug daemon slik at du kan fjerne/sette inn PCMCIA-kort "on the fly". Men det kan bli litt verre med driverne til WLAN-kortet.... Hvilket brikkesett bruker det? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Jeg har PCMCIA trådbasert på laptopen, var rimelig greit å sette opp, trådløs skal ikke være noe særlig vanskeligere. Jeg anbefaler en enkel distro og også at du kjører en lett wm, prøver du kde eller gnome skal jeg love deg at du ikke får god ytelse. Husk også at linux er et fleksibelt operativsystem, ikke et mirakel, ikke forvent at du kan kjøre tunge programmer som OpenOffice helt glatt på den maskinen, men det kjører glattere enn om du installerer OpenOffice på hvilken som helst windowsversjon. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 (endret) Skal ha linux innpå min bærbare pc som har en 166 mhz prossesor og 80 mb ram! Skal bruke pcen til nettverk/internett og skrive dokumenter/notater! Hvilket linux skal jeg velge? Vil ha grafisk og vil at det skal yte godt! Vil også ha støtte for PCMCIA trådløs og tråd basert nettverkskort! Jeg har Fedora Core 2 på min bærbare. Det funker jo kjempe fint. Hadde Mandrake 9.2 før, og jeg syns egentlig at Ferdora er bedre Dessuten er de veldig enkle å bruke Endret 1. september 2004 av Nicklas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå