Gå til innhold

Hvilket micro-atx-hovedkort, cpu og kjøler?

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde opprinnelig tenkt å kjøpe en barebone-løsning, men har funnet et kabinett som jeg synes gir mer fleksibilitet: Antec Aria

Så til spørsmålet: Hvilket hovedkort (micro-atx), cpu og cpu-kjøler bør jeg velge til dette kabinettet?

Jeg ønsker meg integrert vga, lan, lyd, usb 2.0 og gjerne også firewire.

Det viktigste er at pc'en blir stillegående.

Det nest viktigste er prisen, og det tredje viktigste er ytelse.

Det trenger ikke være siste skrik. Pc'en skal brukes til surfing, litt spilling, musikk-avspilling og på sikt kanskje til opptak av tv-programmer og til video-redigering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også hørt at det er lettere å få en stille kjøle-løsning med "løs" cpu-kjøler enn en "boxed" cpu.

Betyr det at jeg bør holde meg unna P4 hvis jeg ønsker en mest mulig stillegående pc til en rimelig penge?

Hva med Athlon 64?

Kan dette være et bra valg til en stillegående løsning i forhold til Athlon XP?

Blir Athlon 64 mye dyrere i forhold til ytelsen på Athlon XP?

Hva med micro-atx-hovedkort til Athlon 64? Jeg synes det er lite å velge imellom, men er de som er tilgjengelige bra kjøp?

Lenke til kommentar

Du må nok regne med å betale en drøy tusenlapp ++ ekstra hvis du skal ha A64 2800+ med hovedkort, sammenlignet med Athlon XP 2500+ med hovedkort..

Jeg vill nok gått for noe slikt i dag ja.. men jeg er i tvil om du finner et micro ATX kort..

Personlig ville jeg rettogslett kjøpt meg en Barebone bassert på Socket 754 pr. dags dato... Er en del mer fremtidsrettet..

Integrert VGA funker dårlig til spill.. De fleste spill krever eget skjermkort, så jeg vil råde deg til å kjøpe dette.. Radeon 9600 holder hvis du ikke er kresen (noe jeg fikk for meg)..

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Takk for gode tips!

Etter å ha surfet litt på forumet, har jeg lyst til å gå for en løsning med AMD XP-M-prosessor. Ikke for å overklokke, men for å ha et så stillegående system som mulig (til en rimelig penge).

Så hvis noen har tips til micro-atx-hovedkort (med vga, lyd, lan og gjerne firewire) som støtter disse cpu'ene, ville jeg bli glad!

Lenke til kommentar
Hei, det finnes også M-ATX kort til Athlon64, men lite utvalg så langt.

Du kan jo lese en test her:
[url="http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=7906&side=1"]http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=7906&side=1[/url]

Integrert skjermkort er som andre nevner greit til surfing og slikt, men ikke mye annet. Det senker også ytelsen på andre ting i maskinen, som krever minne og prosessorkraft.
Hadde vel gått for et ekstra skjermkort uten vifte i Radeon9600 klassen.

Ville satset på en AMD XP-M prosessor som du også nevnte, og en stillegående CPU-vifte. Skrur man ned spenningen og klokkefrekvensen noe, kan man kjøre denne uten vifte.
Stort sett alle hovedkort i dag tar AMD XP-M prosessorene.

Dette hovedkortet har vel det du trenger, FIC K7M-NF18G med Nforce2 chipset
Har bra integrert skjermkort hvis du vil prøve med det til å begynne med.
Koster vel 700 hos Netshop.
Skal du ikke bruke integrert skjermkort, kan du gå for det Gigabyte kortet nevnt i et svar her, som har svakere skjermkort.

Regner med du skal ha det som trengs til en komplett maskin?
Forslag til oppsett her fra prisguiden:

AMD Athlon XP-M 2400+ 698,- ITButikken 698,-
Arctic Cooling Copper Silent 2TC 195,- Netshop 195,-
Fic K7M-NF18G 699,- Netshop 699,-
Samsung P80 160GB 8MB 784,- Techline.no 784,-
Sapphire Radeon 9600 128 MB 832,- Techline.no 832,-
TwinMOS 512 MB DDR SDRAM PC3200 715,- Netshop 715,-
Rimeligste totalsum 3923,-

Hvis du skal ha ekstra skjermkort, sørg for at det er uten vifte.

Lykke til!

Nettulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...