kristian berg Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 hvordan får jeg til dette. slik at ingen uten adgang kan logge seg på nettverket og internett. Har prøvd å sette opp et hjemme nettverk gjennom windows men kom ikke så langt. Må ikke en av maskinene i nettverket være koblet til den trådløse tilkoblings punktet? evig takknemlig for hjelp. mvh datagrønn Lenke til kommentar
hermart Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Du kan starte med å lese disse: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=3334 http://barbara.no/art.php?artikkelid=9333 Lenke til kommentar
kristian berg Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 (endret) Takk for linkene over, men de hjalp meg ikke så mye, er det noen andre der ut som kan hjelpe en stakkar som er noe data handikkapet? Alle i gården stjeler internett av oss, trenger hjelp!!!!! Endret 6. september 2004 av kristian berg Lenke til kommentar
bengh Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Hvis du setter opp MAC identifisering er det bare de PC'ne som du identifiserer som får koblet seg på din router. Kjør følgede kommando i MSDOS vindu: c: IPCONFIG /ALL Dette gir deg MAC adressen til dine nettverkskort (12 siffer og tall). Noter både den til nettverkskortet for kabel og det som kom trådløst. Alle nettverkskort har en unik MAC adresse. Start konfigurering for routeren din, legg in MAC adressene og aktiver MAC identifisering. Hvordan dette gjøres varierer fra router til router så se i manualen. Med dett vil routeren bare godta pålogging fra de netverkskort du har lagt inn. Du kan også legge inn kryptering men har dårlig erfaring med stabiliteten her med mindre du har oppgradert til SP2. Hvis ting roter seg til kan du alltis resette routeren ved å holde reset knappen inne i 5 sekunder og konfigurere den på ny. Lenke til kommentar
bitcowboy Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Hei, hvis du ikke ønsker at andre en du og dine (godkjente) brukere kobler seg opp i ditt trådløse nett er du nødt til å gjøre noen endringer i din router-konfigurasjon. Følgende er "enkle" tips som skal kunne realiseres med hvilken som helst trådløs router: 1. Endre "SSID" (service set identifier) til noe annet en standard (gjerne et meningsløst ord) 2. Skjul "SSID Broadcast" - selv om du endrer dette (se punkt 1) vil routeren din fortsette å "annonsere" at den er der. Hvis du slår av "SSID Broadcast" vil den ikke gjøre det. Da vet ingen i første omgang at det finnes et trådløs nett hos deg. 3. Legg inn "MAC"-filter i routeren. Hvert nettverkskort har en unik MAC-adresse, denne identifiserer kortet. Hvis du legger inn adressene til dine MAC-adresser i filteren over tillate kort, vil routeren ikke ta imot "henvendelser" fra andre kort. 4. Bruk kryptering - avhengig av om routeren din støtter WEP / - WAP eller en annen form for kryptering. OBS! Avhengig av routeren og antall tilkoblete enheter kan dette føre til lavere hastighet. Til slutt ... alle disse sikkerhets-tiltak KAN knekkes - avhengig av om du bruker kryptering eller ikke tar dette kanskje 30 - 90 minutter. Men det trengs litt mere kompetanse en de fleste hjemmebrukere har. Kanskje får du litt ro og fred ved å følge instruksene. Lenke til kommentar
captzalo Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Takk for linkene over, men de hjalp meg ikke så mye, er det noen andre der ut som kan hjelpe en stakkar som er noe data handikkapet? Alle i gården stjeler internett av oss, trenger hjelp!!!!! Hei. Hvis du bor i Oslo-området, stiller jeg gjerne opp for deg slik at du kan få satt passord og begrensninger på det trådløse nettet ditt. Kostnadsfritt. Jeg synes selv at det er direkte motbydelig av andre å stjele av linjen din når du betaler for denne. Hadde de kommet og spurt, evt. tilbudt seg å være med på spleiselag hadde saken vært en annen. Lenke til kommentar
hermart Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Jeg synes selv at det er direkte motbydelig av andre å stjele av linjen din når du betaler for denne. Finner jeg et trådløst nett når jeg er ute og reiser, bruker jeg det med god samvittighet, hvordan kan jeg vite om det er usikret med overlegg eller ikke? Det er ingen menneskerett å bruke teknologi uten å orke og sette seg inn i hvordan den virker. Folk må lære seg å sikre nettverket sitt hvis, event. få hjelp av andre til dette. Bra at Kristian ønsker å lære, og hyggelig av deg å tilby hjelp. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Det er ingen menneskerett å ha tilgang til Internett heller. Hvorfor MÅ folk lære seg å sikre nettverket sitt? Hvor mange VIL egentlig dele nettet sitt? Det er nok et fåtall av de som ønsker det. Lenke til kommentar
captzalo Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Jeg synes selv at det er direkte motbydelig av andre å stjele av linjen din når du betaler for denne. Finner jeg et trådløst nett når jeg er ute og reiser, bruker jeg det med god samvittighet, hvordan kan jeg vite om det er usikret med overlegg eller ikke? Det er ingen menneskerett å bruke teknologi uten å orke og sette seg inn i hvordan den virker. Folk må lære seg å sikre nettverket sitt hvis, event. få hjelp av andre til dette. Bra at Kristian ønsker å lære, og hyggelig av deg å tilby hjelp. Det er veldig stor forskjell på å bruke og misbruke. Om du er ute og reiser og kommer over et trådløst nett, så gjør det nok ikke så mye for eierne av dette nettet om du bruker det til å smurfe litt intarewebs eller henter e-mail. Men sannsynligheten er stor for at Kristian har blitt utsatt for snylter-naboer som begynner storstilt leeching på linja og okkuperer brorparten av linja. Sånt synes jeg er forkastelig og motbydelig. Hadde noen gjort det med meg, ville jeg sannsynligvis kablet med ledninger og tatt ned det trådløst accesspunktet. Men nå har jeg radius-autentisering på mitt trådløse nett, så det kan ikke (mis)brukes av uvedkomne med mindre de kommer seg inn på radius-serveren og lager konto. Med litt hjelp kommer man langt. Jeg venter spent på tilbakemelding fra Kristian. Lenke til kommentar
Breiflabben Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Hvilken ruter har du ? Jeg anser meg selv helt klart som en amatør på dette feltet. Har gjort fire ting for å sikre nettverket mitt: 1. Har kryptering (WEP 128-bits) 2. Har endret SSID (dvs. navnet på nettverket) slik at det ikke lenger heter "default" 3. Ruteren "svarer" ikke når andre søker etter nettverk (dvs. at man må vite navnet på nettverket mitt for å koble seg på) 4. Har endret passordet på innlogging til ruteren slik at det ikke lenger er "admin" Slik jeg har skjønt det så bør du minimum implementere punkt 1 og 4 over. Jeg syntes det var svært uoversiktlig og vanskelig i starten, men jeg fikk det til etterhvert. Hensikten med min sikring er å hindre andre "amatører" å trenge seg inn i nettverket mitt. Du skal også huske på at andre kan avlytte nettet og dermed få tilgang til f.eks. kreditt-kort nummer , nettbank-koder osv. dersom du bruker den trådløse forbindelsen. Dersom det er noen "proffer" som vil hacke seg inn på nettet mitt så klarer de sikkert det. Men hvorfor skal de trenge seg inn på nettet mitt ? De kan sikkert bruke kunnskapene sine til å trenge seg inn på andre nett som gir mye mer lukrative resultater - jeg er jo bare en "vanlig arbeider". Lykke til ! BF Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Det er ingen menneskerett å ha tilgang til Internett heller. Hvorfor MÅ folk lære seg å sikre nettverket sitt? Hvor mange VIL egentlig dele nettet sitt? Det er nok et fåtall av de som ønsker det. Du er ansvarlig for det som skjer fra din linje. Hva om sasser startet fra ditt nett. Regning 70 mrd. dollar. Tror jeg tar det på kredittkortet. Lenke til kommentar
kristian berg Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 takker for kjempe god tilbake melding. jeg prøver meg fram litt selv ved hjelp av hjelpen deres. Hvis ikke det funker tar jeg kontakt captzalo. Igjen tusen takk for all hjelp. kristian Lenke til kommentar
hermart Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Det er ingen menneskerett å ha tilgang til Internett heller. Hvorfor MÅ folk lære seg å sikre nettverket sitt? Hvor mange VIL egentlig dele nettet sitt? Det er nok et fåtall av de som ønsker det. Bruk av trådløst nett kan kan få konsekvenser for deg og andre. Som noen nevnte i tråden her kan andre misbruke pc'n din etc. Ditt wlan kan forstyrre andre wlan. Fordi om Elkøp selger wlan-komponeneter, betyr det ikke at alle kan bruke de uten videre. Fordi om Ford selger biler, betyr det ikke at alle kan bruke de uten videre, og fordi enkelte ikke gadd å lære seg å kjøre bil, fant myndighetene opp førerkort. Mindre teskje har jeg ikke Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 (endret) 1. Endre "SSID" (service set identifier) til noe annet en standard (gjerne et meningsløst ord) 2. Skjul "SSID Broadcast" - selv om du endrer dette (se punkt 1) vil routeren din fortsette å "annonsere" at den er der. Hvis du slår av "SSID Broadcast" vil den ikke gjøre det. Da vet ingen i første omgang at det finnes et trådløs nett hos deg. 4 poster før noen kom med dette tullet ihvertfall. Ting holder på å ta seg opp. Endret 7. september 2004 av Frank2004 Lenke til kommentar
Gega Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 (endret) Hei Jeg har en D-link DI-624+ router.. Er det noen som kjenner til den og kan forklare meg hvor jeg går inn og gjør disse innstillingene? SSID er grei, den ser jeg tydelig. men disse mac innstillingene og WEP krypteringene er jeg usikker på. Er det på menyene home/dhcp? skulle gjerne vist hvordan man gjør WEP Encryption? Endret 7. september 2004 av Gega Lenke til kommentar
captzalo Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 takker for kjempe god tilbake melding. jeg prøver meg fram litt selv ved hjelp av hjelpen deres. Hvis ikke det funker tar jeg kontakt captzalo. Igjen tusen takk for all hjelp. Hvordan går det, Kristian? Trenger du hjelp? Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Hei Jeg har en D-link DI-624+ router.. Er det noen som kjenner til den og kan forklare meg hvor jeg går inn og gjør disse innstillingene? SSID er grei, den ser jeg tydelig. men disse mac innstillingene og WEP krypteringene er jeg usikker på. Er det på menyene home/dhcp? skulle gjerne vist hvordan man gjør WEP Encryption? ok.. Dette kan du gjøre for å sikre ditt nett... 1. start>kjør>skriv cmd(winxp)>enter. I vinduet som kommer opp skriver du ipconfig/all. Noter ned Mac adresse, ip adresse og standard gateway til den trådløse tilkoblingen.. Skriv standard gatewayen i nettleseren din.. Du blir spurt om username og pasord. Username= admin. passordet lar du stå blankt. ok!! Nå kommer du inn på konfigureringssidene til routeren din. 1) Endre passord og brukernavn for å komme seg inn på routerens konfig sider. 2) Gå inn på wireless og endre navnet på nettverket ditt(ssid).. 3) Wireless> Merk av for hide ssid. 4) Wireless> Sett på wep kryptering.. Tror det er 40/64 eller 128 bit som går ann. De fleste nettverk får dårligere signalstyrke hvis man går opp til 128 så du klarer deg greit med 40/64 hvis det er dumt å få nedsatt signalstyrke. Ta for eksempel ASCII 40/64 bit og legg til den samme 5 sifrede koden i alle de 4 kodene. Nå kan du adde dette nettverket med ssid og wep koden i egenskaper for trådløs nettverkstilkobling>trådløse nettverk. Da finner maskinen nettverket og kan koble seg til.. IKKE merk av for "aktiver IEE 802.1x-godkjenning for dette nettverket". 5> Finn noe som heter mac filter inne på konfigurasjonssidene til din router. Aktiver mac filter og legg til alle mac adressene til de pc'ene som skal kobles opp til routeren. Nå skal du være greit sikret.. Ved e.v.t spørsmål kontakt meg på pm. Mvh Eirik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå