Gå til innhold

Hvorfor den enorme prisforskjellen på S6120?


Steezo

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Komplett operer med en pris på Fujitsu Siemens LifeBook S6120 på 12995 (de har dog ingen på lager og får ikke inn får 18/9) mens datakjeden har en pris på 15995 for samme PC (iallefall etter det jeg kan se)

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302494&cks=PRL

 

http://www.datakjeden.no/default.asp?bID=2&sm=br_ps#

(PCen er helt nederst på siden)

 

Noen som har peiling på hva som er forklaringen på dette?

Hei,

 

noen som vet hvor man fremdeles kan få tak i en FS S6120 på nett? Ingen store nettbutikker som har, og det virker som om maskinen er i på vei til å bli faset ut.. erstattet av s7010. Ser ikke poenget med å betale 7000 kr mer for en s7010...

 

Noen som vet om noen som har et restlager på den??

 

Takk!

Lenke til kommentar

lurer jeg på også...sukk

 

btw, den på mpx til 16995 har portreplikator med...har den på komplett det? (ikke at jeg sier at en portreplik. er verd den pris økningen...men 1x512MB på den dyre er selvsagt med på å trekke opp..)

 

fyi. lefdal selger den for 15995 hvis du installerer OS selv...

Lenke til kommentar

Men seriøst, dere som klager på priser og direkte sammenligner web-butikker med ordentlige butikker..

 

 

Det må da gå ann å forstå at det koster MYE MYE mer å ha vanlig butikk enn nettbutikk?

 

1. Lokasjon

Nettbutikker kan ha butikken sin hvorsomhelst på kloden da de bare sender ting i postordre og trenger store lokaler til liten penge. Det utrolige samlingspunktet i norge ser ut til å være rundt sandefjord (østre kullerød? :)

 

Skikkelige butikker må ligge der hvor folk ferdes slik at de kan kapre kundene som kommer forbi.

 

Det sier seg selv at en butikk i en hovedgate i hvilkesomhelst by iverden koster latterlig mye mer enn et stort betongbygg på jordet i sandefjord?

 

2. Ansatte

Butikker må ha folk som er flinke til å selge, som kjenner sitt produkt og som klarer å forklare dette for kundene som kommer innom. Butikken trenger naturligvis ansatte som setter av hver dag til sin jobb da butikken har bestemte åpningstider, da det er stor sannsynlighet for at folk kommer innom.

 

Nettbutikker klarer seg med ett godt ordresystem og en bunsj med billige "pakkere" som bruker automatiske lable-systemer og jekketraller på ett lager.

 

3. Kundemasse

Nettbutikker kan ta kunder fra hele landet, uansett hvor man bor. Andre nettbutikker har flere land og trenger ikke bry seg med dette bare de betaler for varene sine. De ansatte trenger ikke lære seg noe annet av den grunn. Dette betyr et kjempekundepotensial.

 

Butikker har nærområdet, om de er heldige med lokasjonen sin har de mulighet til å få flere kunder, men lokasjon, som nevnt før, koster penger og penger vokser desverre ikke på trær. Jo flere forskjellige kundetyper man skal ha inn i butikken, det være seg dataprodukter for privat/bedrift, mobiltelefoner/tv'er må man ha ansatte som forstår seg på de og kan lytte/informere/selge... Dette koster, du har gjettet riktig, PENGER!

 

4. Produktutvalg

Grunnet ovenstående har ikke nettbutikker videre store problemer med varelager, da det er stort og inneholder det meste, det viktige er å ha nok av kampanjeproduktene.

 

Butikker derimot må passe seg for hvilke produkter og hvor mange de har inne av gangen, da de ikke har så stor kundemasse, og da heller ikke så god omsetning at det lønner seg med masse varelager

 

nå er hele punkt 4 den store problemstilling uansett butikk, varebeholdning mot salg, etterspørsel mot leveranse. Den som klarer balansen, driver god butikk.

 

Saken er, for å dekke inn lønninger,telefon,internett, varelager, strøm, lokaler, transportgebyr, arbeidsgiveravgift og alt slikt koster det mer for enn vanlig butikk enn en web-butikk.

 

Dette er naturligvis mine synspunkter, og det føltes faktisk som om jeg hadde en sterkere sak da jeg begynte, men alikevel. Det er en vesentlig forskjell her.

 

Er egentlig ganske lei av folk som direkte sammenligner priser på vanlig og web-butikk, dette holder rett og slett ikke mål.

Lenke til kommentar
Komplett operer med en pris på Fujitsu Siemens LifeBook S6120 på 12995 (de har dog ingen på lager og får ikke inn får 18/9) mens datakjeden har en pris på 15995 for samme PC (iallefall etter det jeg kan se)

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302494&cks=PRL

 

http://www.datakjeden.no/default.asp?bID=2&sm=br_ps#

(PCen er helt nederst på siden)

 

Noen som har peiling på hva som er forklaringen på dette?

Hei,

 

noen som vet hvor man fremdeles kan få tak i en FS S6120 på nett? Ingen store nettbutikker som har, og det virker som om maskinen er i på vei til å bli faset ut.. erstattet av s7010. Ser ikke poenget med å betale 7000 kr mer for en s7010...

 

Noen som vet om noen som har et restlager på den??

 

Takk!

Noen som har et godt svar på dette? Fikk en mail fra komplett.no om at de ikke fikk den inn igjen..

 

Jeg ringer til Fujitusu-Siemens for å finne ut av hvor de har "dumpet" restlageret sitt, dersom de har noe...

Lenke til kommentar
Men seriøst, dere som klager på priser og direkte sammenligner web-butikker med ordentlige butikker..

 

 

Det må da gå ann å forstå at det koster MYE MYE mer å ha vanlig butikk enn nettbutikk?

 

1. Lokasjon

Nettbutikker kan ha butikken sin hvorsomhelst på kloden da de bare sender ting i postordre og trenger store lokaler til liten penge. Det utrolige samlingspunktet i norge ser ut til å være rundt sandefjord (østre kullerød? :)

 

Skikkelige butikker må ligge der hvor folk ferdes slik at de kan kapre kundene som kommer forbi.

 

Det sier seg selv at en butikk i en hovedgate i hvilkesomhelst by iverden koster latterlig mye mer enn et stort betongbygg på jordet i sandefjord?

 

2. Ansatte

Butikker må ha folk som er flinke til å selge, som kjenner sitt produkt og som klarer å forklare dette for kundene som kommer innom. Butikken trenger naturligvis ansatte som setter av hver dag til sin jobb da butikken har bestemte åpningstider, da det er stor sannsynlighet for at folk kommer innom.

 

Nettbutikker klarer seg med ett godt ordresystem og en bunsj med billige "pakkere" som bruker automatiske lable-systemer og jekketraller på ett lager.

 

3. Kundemasse

Nettbutikker kan ta kunder fra hele landet, uansett hvor man bor. Andre nettbutikker har flere land og trenger ikke bry seg med dette bare de betaler for varene sine. De ansatte trenger ikke lære seg noe annet av den grunn. Dette betyr et kjempekundepotensial.

 

Butikker har nærområdet, om de er heldige med lokasjonen sin har de mulighet til å få flere kunder, men lokasjon, som nevnt før, koster penger og penger vokser desverre ikke på trær. Jo flere forskjellige kundetyper man skal ha inn i butikken, det være seg dataprodukter for privat/bedrift, mobiltelefoner/tv'er må man ha ansatte som forstår seg på de og kan lytte/informere/selge... Dette koster, du har gjettet riktig, PENGER!

 

4. Produktutvalg

Grunnet ovenstående har ikke nettbutikker videre store problemer med varelager, da det er stort og inneholder det meste, det viktige er å ha nok av kampanjeproduktene.

 

Butikker derimot må passe seg for hvilke produkter og hvor mange de har inne av gangen, da de ikke har så stor kundemasse, og da heller ikke så god omsetning at det lønner seg med masse varelager

 

nå er hele punkt 4 den store problemstilling uansett butikk, varebeholdning mot salg, etterspørsel mot leveranse. Den som klarer balansen, driver god butikk.

 

Saken er, for å dekke inn lønninger,telefon,internett, varelager, strøm, lokaler, transportgebyr, arbeidsgiveravgift og alt slikt koster det mer for enn vanlig butikk enn en web-butikk.

 

Dette er naturligvis mine synspunkter, og det føltes faktisk som om jeg hadde en sterkere sak da jeg begynte, men alikevel. Det er en vesentlig forskjell her.

 

Er egentlig ganske lei av folk som direkte sammenligner priser på vanlig og web-butikk, dette holder rett og slett ikke mål.

Endelig noen som har skjønt det! Jobber i butikk selv, og får annen hver dag spørsmålet "hvorfor er det billigere dersom man bestiller på nett?" Fra nå av skal jeg vise dem den listen... :)

 

En ting til som er vesentlig; Service. Dersom det skjer noe med varen, kan man spasere fint og rolig til butikken. Ved nettbutikk på man sende og "styre på"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...