geek2004 Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Holder på og instalere ipcop. Etter at instalasjonen er ferdig og maskinen skal rebooter stopper alt sammen. Det siste mld jeg får under oppstarten er Veryfying DMI pool data....... Så kommer det bare en L. Så stopper alt opp. Har funnet fram hva L error er. The first stage boot loader has been lloaded and started, nut it can`t load the second stage boot loader.. This condition usually indicates a media failure or bad disk parameters in the IPCop PS`s bios. Hvordan fikser ejg dette? Har prøvd og sintalert ipcop mange ganger. Håper noen ha svar, trenger en router. Deler internetten bare via en switch nå Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 hvor stor disk har boksen? Lenke til kommentar
geek2004 Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Det er en 40gb disk i boksen. Det minste jeg hadde og ste inn. HAr også en 80gb hvis det spiller noen rolle. Lenke til kommentar
geek2004 Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 ¤bump¤ Noen som vet hva som er feil? Må få fiksett dette ganske kjapt Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Min første tanke er større 1. partisjon en BIOS (LILO leser afaic gjennom kernel) takler å lese. Løsningen blir da å legge /boot på en egen parisjon innenfor grensen - så fort kernelen er oppe og kjører, er ikke dette lenger noe problem. Det kan også være noe tull med ipcop-cd'n din ev. HW inkompitability - f.eks. var det noe med gamle AST maskiner og smoothwall - smoothwall brukte som default et-eller-annet i lilo.conf - men hvis du endret til linear og kjørte lilo på nytt fikset det seg. Du kan jo f.eks prøve smoothwall? Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 hvis det bare vises en "L" betyr det som oftest at lilo er skrevet feil til disken.. Som oftest holder det å kjøre lilo igjen for å fikse det. Problemet er å starte systemet når lilo er borket Hvis du finner deg en oppstarts/rescue cdrom/diskett, booter opp, mounter hovedpartisjonen (og andre viktige partisjoner), chroot'er til root partisjonen, og skriver "lilo" så burde det bli fikset. Lenke til kommentar
geek2004 Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Når du sier og fikse lilo, er det bare og reinstalere programmet da? Og vhordan mounter jeg partisjoner? Trenger jeg et spesielt program? Har partion maqic. HVis det hjelper. Er helt noob på dette området så jeg skjønner ikke alt dette Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 jammen ekke du en geek da? å reinstallere lilo til MBR er bare å starte linux og skrive "lilo" som root. Problemet er at du trenger lilo for å starte linux.. Så du må bruke en annen måte å starte linux på først. Lenke til kommentar
geek2004 Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Men slik jeg har forstått det så trenger jeg ikke linux for å instalere ipcop. Ipcop er en stripet vetsjon av linux en linux distro. Så hvordan skal ejg da klare dette ? Siden jeg ikke ahr instalert linux Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 ipcop er linux, eller mer eksakt en GNU/Linux distribusjon. Lenke til kommentar
geek2004 Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Ok, Men står fotsatt like fast da :8 Siden du sier at jeg må starte linux i root og skrive lilo men det blir et problem siden jeg ikke kan starte linux. Til En kamerat av meg instalerte ipcop uten noen L feilml. HAr nesten aldri vært borti linux før. Har set på smoothwall men likte fikk ikke programmet til og boote. Har du andre tips til router/firewall progs hvis ikke noen vet hva jeg skal gjøre da Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Den L'en er en ting som skjer meget skjeldent. Og det er fint at du endelig forstår problemet Da er vi nær å kunne løse det. Du kunne, som jeg foreslo tidligere, bruke en rescue cdrom/diskett til å få tilgang til systemet. Du har for eksempel http://www.toms.net/rb/ - tom's rescue floppy disk, og en rask google etter "linux rescue cd" gir maange treff. Debian sine install-cd'er har for eksempel en egen rescue option, der man bare skriver "rescue root=/dev/hdXy" Det du og kan gjøre, er å prøve å installere ipcop på nytt (har ingen aning om hvor vanskelig/hvor mye arbeid den er å installere). Lenke til kommentar
geek2004 Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Takk for all hjelp så langt, Skal prøve meg litt frem jeg Ipcop er instalert på 14min, så tar ikke så alt for alngt tid Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Den L'en er en ting som skjer meget skjeldent. Og det er fint at du endelig forstår problemet Da er vi nær å kunne løse det. Du kunne, som jeg foreslo tidligere, bruke en rescue cdrom/diskett til å få tilgang til systemet. Du har for eksempel http://www.toms.net/rb/ - tom's rescue floppy disk, og en rask google etter "linux rescue cd" gir maange treff. Debian sine install-cd'er har for eksempel en egen rescue option, der man bare skriver "rescue root=/dev/hdXy" Det du og kan gjøre, er å prøve å installere ipcop på nytt (har ingen aning om hvor vanskelig/hvor mye arbeid den er å installere). Fedora også: skriv "linux rescue" Lenke til kommentar
wil Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 nå har jeg hverken prøvd Firewall eller server Linuxer, så jeg er ikke særlig kjent med disse, men, dette kom jeg på som en liten løsning: husket du å lage partisjoner når du installerte IPCOP? du må vel ha en egen partisjon for booten osv. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 husket du å lage partisjoner når du installerte IPCOP? du må vel ha en egen partisjon for booten osv. Nei, det må du ikke... moving right along... Lenke til kommentar
wil Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 ok, nei for det var det en kompis av meg hadde problemer med når han fikk den meldinga med at han ikke fikk boota. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Akkurat. Grunnen er at lilo ikke greier å laste kernelen hvis den ikke kan lese den. Og lilo bruker BIOS til å lese HD - så hvis ikke BIOS greier å lese hele partisjonen - klarer ikke lilo lese den heller - og klarer derfor ikke å laste den inn - og pc'n stopper. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Høres ut som om at det er alt for stor harddisk i forhold til for gammel BIOS, ja. Veit ikke hvordan det er i IPCOP, men om du kan så bør du partisjonere manuelt og legge inn en /boot-partisjon på 30-40MB helt på begynnelsen av disken. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Greit, jeg innrømmer at jeg var litt kjapp med utsagnet mitt. Dersom det er en svært gammel maskin, må kernelen ligge innenfor de første 1023 sylindrene av en disk, og da må du kanskje mekke en boot-partisjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå