jocke Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Hei, Fikk meg trådløst aksesspunkt i går. Men etter mye konfigurasjon og dill, fant jeg ut at den var slik den "skulle". Men så skjærer planen min seg; jeg vil senke hastigheten/standarden fra g til b, grunnet for dårlig rekkevidde. Dette får jeg rett og slett ikke til. Jeg kan fint kjøre selve aksesspunktet ned i 11mbit, men den vil fremdeles kjøre g-protokollen. Feltet hvor jeg kan velge protokollen (Advanced -> Performance -> Wireless Band) er grået/hvisket ut. Feltet for "Frequenzy" er også grået ut. Jeg kan heller ikke velge noe annet enn g-protokollen i D-Link's eget håndteringsverktøy (som fulgte med på cd). ...det står jo på sidene at den støtter 802.11b, så... // Teknisk info // Revisjon: A2 Firmware: v.1.01eu Produktnr: D-Link DWL-2100AP OS: WinXP Pro SP1 & Mac OS X 10.3.5 edit; og jeg klarer maks å holde meg 5 meter unna aksesspunktet før signalet blir ustabilt. Dette skyldes ikke mac'en, da denne holder seg stabilt på andre nett. KAN ha noe med at vi har sånne...veldig tette/harde plater i veggene (brakker)...? Endret 31. august 2004 av jallakim Lenke til kommentar
hermart Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Har du prøvd dette? Super G Mode > disable 802.11g Only > disable De norske sidene til d-link er litt slappe, har du vært her? http://dlink.com/products/?pid=292 Lenke til kommentar
hermart Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 KAN ha noe med at vi har sånne...veldig tette/harde plater i veggene (brakker)...? Jeg har oppnådd dekning på to-etasjers brakkerigger (bredde 6-8 brakker) med ett(1) Cisco Aironet 352 AP (802.11b) Det var riktignok svak 2Mbits overføring lengst vekk. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Super G Mode > disable 802.11g Only > disable Jepp. Den nederste valget der, er bare for å blocke/sperre evnt. b-kort som prøver å koble til. Se på produktsiden for saken da; http://dlink.com/products/resource.asp?pid=292&rid=912 Der står det sort på hvitt at de støtter 802.11b, men det betyr vel kanskje at den støtter at b-kort kan koble seg til? Ville uansett vært naturlig at man kunne valgt dette.. edit; fant denne siden på supportsidene til d-link -> http://support.dlink.com/faq/view.asp?prod...tion=DWL-2100AP Se hvordan det ser ut på bildet der (det første ovenfra). Der er feltet grået ut. Utrolig kjipt om eg ikkje kan force AP til 802.11b..... Endret 31. august 2004 av jallakim Lenke til kommentar
hermart Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Så på bildet. Du kan jo endre dataraten, prøv å sette denne til 11Mbit eller mindre. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Så på bildet.Du kan jo endre dataraten, prøv å sette denne til 11Mbit eller mindre. ...men da forsvinner poenget. Aksesspunktet blir ikke stabilt om eg senker g-protokollen til 11mbit. Jeg må endre hele protokollen liksom, for at d skal bli et poeng. Lenke til kommentar
hermart Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 5 meter er i hvertfall ikke riktig rekkevidde for b, eller g. Du kan jo prøve oppsettet på en annen lokasjon i tilfelle det er støykilder der du tester. Prøv en annen kanal. Monter APn i midtgangen i riggen. Ellers er jeg blank for øyeblikket Lenke til kommentar
jocke Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Mulig det er ein støykilde her, men skulle gjerne likt å vite hva. Den henger helt for seg selv over kleshylla mi. Nærmeste "strømkilde" er transformatoren til lyset, som henger ca. 2 meter unna. ..men jeg opplever at det er noe muffins her. På samtlige aksesspunkt jeg har vært borti, kan jeg komme helt ned i +/- 20 i signalstyrke (der 100 er maks) og allikevel holder det seg stabilt (dvs at den ikke går nedi 0 titt og ofte). Men etter en liten gåtur med mac'en, ser jeg at den "minste" verdien den får, før den kutter ned i 0, er rundt 35-45. Går jeg lenger vekk, hopper den nedi 0, ikke lavere signalstyrke liksom... Lenke til kommentar
jocke Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Tok ein test no. Satte aksesspunktet ut på gata (uten ethernetkabel da, bare for å teste selve signalet), og gikk oppover gata. Kom knappe 10m før den begynte å dette ut. Dette skal vel IKKE være normalt? Lenke til kommentar
hermart Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Har søkt litt på internett, og det er overraskende mye stoff ang. problemer med dwl-2100ap / hastighet / tilkoblingsproblemer. Lever tilbake boksen og gå heller for denne : http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=288949&hl= Dette blir synsing, men jeg har en god magefølelse når det gjelder wl-500gx og afterburner. (Iflg. komplett.no skulle boksen vært klar i juni, så de jobber sikker fortsatt med å forbedre driverne. Den som lever får se ) EDIT: " Den mest kontroversielle er kanalbruken. Atheros tar nemlig kanalene 3-9 for å øke ytelsen. En god skikk er å legge seg minst 5 kanaler unna nærliggende trådløse nettverk. Med et SuperG-nettverk i nærheten blir dette en umulighet da SuperG benytter seg av kanalene 3-9 av de 13 kanalene. " http://barbara.no/art.php?artikkelid=9333 Endret 31. august 2004 av hermart Lenke til kommentar
jocke Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Da bytter eg an mot ein veske til PowerBooken min. Snakka med Datakjeden, så det var ok. ...nok ein gang er eg overbevist at eg ikkje skal handle hos Datakjeden/Komplett mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå