Penneknekt Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 "De som beveger verden" av Ayn Rand. Noen som har lest boken? Var på nippet til å kjøpe den i dag, men lot være av økonomiske årsaker. Virket veldig interessant. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Har de den ikke på et sånt offentlig bibliotek? Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Araberhateren Rand Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Har de den ikke på et sånt offentlig bibliotek? Kan godt hende, men jeg var egentlig ute etter å høre om noen her på forumet har lest den. Er litt opptatt med andre bøker for øyeblikket, men det kan jo tenkes at jeg leser den om ikke alt for lenge. Hadde vært fint med litt info om boken. Vaskeseddelen har jeg allerede lest. Lenke til kommentar
T.L Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Hadde veldig god tid før jobb en dag mens jeg satt på biblioteket, så jeg ble sittende å lese i den i 2 timer. Virker ganske intresanng...men det skal sies at jeg ikke rakk å komme skikkelig inn i boka da. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Araberhateren Rand Hva mener du med dette? Boken kan forøvrig anbefales, selv om oversettelsen ikke er altfor god. For de som ikke er interessert i filosofi, kan nok enkelte deler bli litt langdryge – for eksempel den 60-70 sider lange monologen på slutten – men ellers er det en spennende historie som er svært godt skrevet. Lenke til kommentar
farke Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 (endret) Araberhateren Rand Hva mener du med dette? På venstresidens karakteristiske rasisitiske vis setter Machera her likhetstegn mellom rase og religion og hevder at religionen er fastsatt av genetikk og ikke et personlig valg, slik Rand ville påstått. Derav "araberhater", istedet for "islamkritiker". Endret 5. september 2004 av farke Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 5. september 2004 Forfatter Del Skrevet 5. september 2004 Boken kan forøvrig anbefales, selv om oversettelsen ikke er altfor god. For de som ikke er interessert i filosofi, kan nok enkelte deler bli litt langdryge – for eksempel den 60-70 sider lange monologen på slutten – men ellers er det en spennende historie som er svært godt skrevet. Ok. Kunne godt tenke meg å lese den. Synes tittelen var fengende. Men si meg en ting: er Rands tanker akseptert i filosofikretser? Leste "Filosofiens historie" av Næss for en tid tilbake, men det stod ingenting om objektivismen der. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Men si meg en ting: er Rands tanker akseptert i filosofikretser? Leste "Filosofiens historie" av Næss for en tid tilbake, men det stod ingenting om objektivismen der. Nei, Rands tanker er definitivt ikke akseptert – verken i filosofi- eller andre kretser. Objektivismen er stort sett i opposisjon mot alle dominerende ideer i dagens samfunn, deriblant altruisme, relativisme, subjektivisme, velferdsstaten, abstrakt kunst, etc. Den eneste filosofiboken jeg kjenner til der Rands ideer er omtalt, er Vegard Martinsens innføringsbok i filosofi. Kanskje ikke så rart at hun er omtalt der, i og med at Martinsen er formann i FSO. En grunn til at Objektivismen sjelden nevnes i filosofibøker kan være at Rand ofte oppfattes først og fremst som forfatter, ikke som filosof. Likevel finner jeg det merkelig hvor lite Rands ideer omtales. Man kan jo begynne å lure på om man forsøker å tie henne i hjel ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå