Gå til innhold

Apple med helt ny iMac G5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor blir nesten hver jævla Apple nyhet gang på gang drøssa ned med masse teit argumentasjon fra skeptiske PC brukere ?

Hvor mange av dere har faktisk brukt OS X og tatt på en Mac ?

"Hva hvis skjermen går i stykker, da må jo hele dritten sendes inn, hva hvis man vil ha ny skjerm ?"

Alt i et er et kompromiss! Det er jo akkurat samme problem stilling med en bærbar PC, og hvor ofte har dere "oppgradert" LCD skjermen på den bærbare PCen fordi det har kommet bedre LCD skjermer ?

Ønsker man ekpansjons muligheter kjøper man en PowerMac! blir helt feil å sammenligne en vanlig PC med en iMac!

Skjermkortet er ikke akkurat "Top of the line" lenger nei. Men faktisk så utnytter OS X skjermkortet bedre med Quatrz Extreme, som Windows XP kan drømme lenge om.

Ikke glem at G5en er en 64bits prosessor! Se hvor mye lenger Apple har kommet med tiger og spotlight, forhold til Microsoft som enda ikke har noen dato på longhorn, som sannsynligvis ikke vil kommer før ute i 2006. Altså over 1 år bak!

Hvem idiot var det som sa at man bare kunne kjøre et OS på mac ?? Hørt om Yellowdog linux distoen ? Sjekk opp litt fakta før du uttaler deg!

Pris er dessuten ikke alt! Mac holder seg dessuten i verdi mye lenger enn tilsvarende PCer. Cuben har jo blitt et "kult" objekt, som man må betale mye for å få tak i.

Er dere fornøyd med PCen deres så er det fint, men jeg synes det er utrolig dustete å rakke ned på noe det færreste av dere faktisk har prøvd, men det hører jo til menneskets natur å være skeptisk til alt som er "nytt".

Jeg har vært igjennom det meste av maskiner og OSer (Amstrad, Atari, Amiga, Sun, Sgi, OS/2, DOS med Desqview (noen som har multitasking ? haha) osv.

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
What? 20 Century Aniversary Mac'en er jo den fineste datamaskinen ever!

Nå tøyser du fælt! ;)

Det fineste datamaskinen "ever" er selvfølgelig denne:

ref_g4cube.jpg

:tease:

Problemet er jo at man må ha en skjerm i tillegg. De gamle Apple Cinema LCD skjermene (som jeg sitter på nå) er ikke så veldig fine og de nye passer jo ikke til Cuben.

Liker ikke at Cuben er helt firkanta. Ville gjerne hatt den litt lavere og kanskje litt større diameter på den. Grillen på toppen er heller ikke noe særlig.

Men kult hvordan man kan dra opp hele maskinen av chassiet.

Lenke til kommentar
Liker ikke at Cuben er helt firkanta. Ville gjerne hatt den litt lavere og kanskje litt større diameter på den. Grillen på toppen er heller ikke noe særlig.

Det er jo en grunn til navnet ;) da ville den ikkje vært en "Cube"

Synes de gamle Cinema-skjermene er flott, litt bred kant, men siden eg er

vant til CRT synes eg ikkje det er noe problem. Men passer uansett bra

til Cube'en

Synes også nye iMac er flott, er perfekt for sitt formål...

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Det er jo en grunn til navnet ;) da ville den ikkje vært en "Cube"

Synes de gamle Cinema-skjermene er flott, litt bred kant, men siden eg er

vant til CRT synes eg ikkje det er noe problem. Men passer uansett bra

til Cube'en

Synes også nye iMac er flott, er perfekt for sitt formål...

Men jeg vil bare ha den litt lavere så den ser litt mere stabil ut. Ser ut som om den holder på å velte sånn som den er nå. Ville også gjort kantene litt mindre runde og eple logoen en del mindre så den hadde fått en mere minimalistisk og seriøs look.

Lenke til kommentar

Vi får nok bare konstatere at smaken er som baken. (En utslitt floksel?)

Personlig må jeg si at rent estetisk synes jeg Cube'n er det lekreste av det lekre. Synes den er velproposjonert og det at bunnen er gjennomsiktig gir nesten en følelse av at den "svever" over pulten.

Jubileumsmac'en derimot synes jeg blir litt for mye stafasje. Liksom litt - NÅ skal vi lage noe fett folkens, på en litt case-mod-aktig måte. Men vi har nok bare forskjellig smak...

Lenke til kommentar

personlig er jeg ikke skjeptisk til konseptet, har faktisk venta på en oppvekst av dem lenge...

det jeg ikke har sansen for er at mac alltid blir definert som det mest nyskapende som finnes. tror det er nærmere sannheten og si at apple har en av de beste markedsføringsavdelingen i it verdenen (med steve jobs "reality distortion field" på toppen;) ). alt fra innpakninga til brukeropplevelsen skal være en wow opplevelse fra første øyeblikk. wintel produsentene gidder ikke dette siden dem ikke selger maskiner som en opplevelse men som ett verkøty på lik linje som med en hammer. to forskjellige måter å gjøre ting på.

hva som er best finnes det ikke noe empirisk svar på men med tanke på at jeg kan stoppe innom en hver elektroforretning med litt utvalg og plukke opp det jeg trenger for å sette sammen en brukbar boks og slenge et ganske greit os oppå (linux om noen lurte på det) så kommer jeg til å holde meg til x86 platformen i nærmeste framtid.

Lenke til kommentar
personlig er jeg ikke skjeptisk til konseptet, har faktisk venta på en oppvekst av dem lenge...

det jeg ikke har sansen for er at mac alltid blir definert som det mest nyskapende som finnes. tror det er nærmere sannheten og si at apple har en av de beste markedsføringsavdelingen i it verdenen (med steve jobs "reality distortion field" på toppen;) ). alt fra innpakninga til brukeropplevelsen skal være en wow opplevelse fra første øyeblikk. wintel produsentene gidder ikke dette siden dem ikke selger maskiner som en opplevelse men som ett verkøty på lik linje som med en hammer. to forskjellige måter å gjøre ting på.

hva som er best finnes det ikke noe empirisk svar på men med tanke på at jeg kan stoppe innom en hver elektroforretning med litt utvalg og plukke opp det jeg trenger for å sette sammen en brukbar boks og slenge et ganske greit os oppå (linux om noen lurte på det) så kommer jeg til å holde meg til x86 platformen i nærmeste framtid.

Jeg ser faktisk på mac'en som er verktøy mere enn en PC. Slipper og bekymre meg om ustabilt OS og drivere, og det er ikke til å stikke under en stol at det er utrolig mye kreativt som blir gjort på en mac, spesielt når man setter det opp mot hvor mange antall pcer som blir solgt forhold til mac. Så jeg tror nok det omvendt for de aller fleste som eier en mac, som ser på det som et stabilt og solid verktøy som lar kreativte flyte uten og måtte bekymre seg om noe annet.

Ikke nyskapende ? Hvem f.eks var først ute med USB, Firewire (Både 400 og 800) og 802.11 ?? Hvem var en av de første til å våge å kvitte seg med diskett stasjonen ? Hvem andre a lykkes å bygge et perfekt, brukervennlig og vakkert OS basert på bsd/unix ? Hvor er det Windows rapper funksjonene sine fra ?

Endret av prolixin
Lenke til kommentar

Jeg ser faktisk på mac'en som er verktøy mere enn en PC. Slipper og bekymre meg om ustabilt OS og drivere, og det er ikke til å stikke under en stol at det er utrolig mye kreativt som blir gjort på en mac, spesielt når man setter det opp mot hvor mange antall pcer som blir solgt forhold til mac. Så jeg tror nok det omvendt for de aller fleste som eier en mac, som ser på det som et stabilt og solid verktøy som lar kreativte flyte uten og måtte bekymre seg om noe annet.

Ikke nyskapende ? Hvem f.eks var først ute med USB, Firewire (Både 400 og 800) og 802.11 ?? Hvem var en av de første til å våge å kvitte seg med diskett stasjonen ? Hvem andre a lykkes å bygge et perfekt, brukervennlig og vakkert OS basert på bsd/unix ? Hvor er det Windows rapper funksjonene sine fra ?

USB er vel utviklet av Intel, derfor er det vel kanskje enda mere merkelig at Apple gjorde det til en standar før Intel.

Lenke til kommentar
(Er det forresten flere enn meg som kan huske PC'er med all hardware bygd inn i skjerm før den første iMac'en kom..?)

Eh, Ruthless nå var jo den første mac'en som kom faktisk en fullintegrert løsning (i 1984).

hello.jpg

Men det finnes kanskje en enda eldre IBM PC med tilsvarende løsning?

It's all coming back to me now! Jeg har sett de Mac'ene der før! De er jo urstygge! :tease:

Men, altså, jeg kan minnes å ha sett ganske mange (nå retro-utseende) PC'er fra før Mac ble noe... Men så er ikke jeg så hardcore på å lete i bildearkiver og slikt på nettet, så det bare glemmer vi.

Lenke til kommentar
Så er det ikke alle som har kunnskap, interesse eller lyst til å casemodde heller da... Spesielt innenfor bedrifter.

Skiller seg ut i mengden av PC brukere som faktisk er en majoritet på dette tidspunkt.

Det er et kjent fenomen at designere, journalister osv. foretrekker Mac. Fordi de skal sitte med maskinen hver dag (overdriver litt nå) i mange år, og da er det greit å ha en maskin som fungerer 99,9% av tiden og samtidig ser deilig ut.

Hvis man kunne kjørt Windows programmer/spill på en Mac ville jeg valgt en Mac fordi et casemod-prosjekt til PC er både dyrt, risikofylt og ser ofte veldig stygt ut (ut i fra normale synspunkt). Dessuten er det idioti å tro at de som er i målgruppen til en iMac tar seg en tur til Microplex, 3Dfxcool osv. først for å se om de kan finne fram dremelen og bruke atskillige timer i en garasje for å lage seg et tøft viftehull.

Jeg er ikke i målgruppen til en iMac, men hvis jeg hadde vært det vet jeg hva jeg hadde foretrukket. :tease:

Jeg bare ønsker å nevne at Microplex selger ganske mange ferdige kabinetter som ser forholdsvis bra ut. Selv har jeg aldri moddet en case, men det har ikke hindra meg fra å kjøpe et og annet kabinett som ser litt barskere ut enn "den grå boksen".

Smak og behag, ikke sant. Mac'er _KAN_ kræsje de også, vet du, og kræsjer PC'en din (det gjelder for Mac'en også), har du ikke gjort godt nok forarbeid/administrasjon.

De to siste årene har jeg brukt Mac gjennomsnittlig syv timer per arbeidsdag, og PC'en bare 3-4 timer...

Den 20th Anniversary Macintosh'en ser BTW ganske tøff ut. Hvor mange ble produsert..?

Lenke til kommentar
Så er det ikke alle som har kunnskap, interesse eller lyst til å casemodde heller da... Spesielt innenfor bedrifter.

Skiller seg ut i mengden av PC brukere som faktisk er en majoritet på dette tidspunkt.

Det er et kjent fenomen at designere, journalister  osv. foretrekker Mac. Fordi de skal sitte med maskinen hver dag (overdriver litt nå) i mange år, og da er det greit å ha en maskin som fungerer 99,9% av tiden og samtidig ser deilig ut.

Hvis man kunne kjørt Windows programmer/spill på en Mac ville jeg valgt en Mac fordi et casemod-prosjekt til PC er både dyrt, risikofylt og ser ofte veldig stygt ut (ut i fra normale synspunkt). Dessuten er det idioti å tro at de som er i målgruppen til en iMac tar seg en tur til Microplex, 3Dfxcool osv. først for å se om de kan finne fram dremelen og bruke atskillige timer i en garasje for å lage seg et tøft viftehull.

Jeg er ikke i målgruppen til en iMac, men hvis jeg hadde vært det vet jeg hva jeg hadde foretrukket. :tease:

Jeg bare ønsker å nevne at Microplex selger ganske mange ferdige kabinetter som ser forholdsvis bra ut. Selv har jeg aldri moddet en case, men det har ikke hindra meg fra å kjøpe et og annet kabinett som ser litt barskere ut enn "den grå boksen".

Smak og behag, ikke sant. Mac'er _KAN_ kræsje de også, vet du, og kræsjer PC'en din (det gjelder for Mac'en også), har du ikke gjort godt nok forarbeid/administrasjon.

De to siste årene har jeg brukt Mac gjennomsnittlig syv timer per arbeidsdag, og PC'en bare 3-4 timer...

Den 20th Anniversary Macintosh'en ser BTW ganske tøff ut. Hvor mange ble produsert..?

OK... La oss se på hvordan en Apple PowerMac G5 med MacOS X fungerer. Man trykker på power-knappen, og nyter showet uten forstyrrelser. Maskinvarefeil er sjelden, men kan oppstå (som i alt annet). Brukerfeil kan oppstå (som i alt annet), men MacOS X bryter omtrent ALDRI sammen grunnet programvarefeil eller OS. Dette kan rett og slett ikke Windows konkurere med. Det er sant at de tidligere versjonene av MacOS generelt var noe dritt, men de har klart å endre på dette. Har Microsoft gjort noe med dette siden floppen Windows ME? Nei!

Oops. Dette ble vist til en "flame Windows" post. :whistle:

Anyways. Poenget er at en iMac er enklere, raskere og mye mer behagelig hvis man skal JOBBE enn en ordinær PC. Hvis man skal spille, er dette mulig, men da må man regne med at dette settes litt i bakkant.

Administrasjonsfeil grunnet lite forarbeid er veldig sjelden grunnen til at en PC krasjer. Maskinvarefeil, og grove brukerfeil er størst medvirkning til krasj. Men nå er jeg trøtt, og diskusjonen/debatten er over for min del... Takk for meg! :innocent:

Lenke til kommentar
Det er sant at de tidligere versjonene av MacOS generelt var noe dritt, men de har klart å endre på dette. Har Microsoft gjort noe med dette siden floppen Windows ME? Nei!

Ahemm... En smule overdrevet kanskje? Tror ikke du får mange med deg på påstanden om at WinXP/Win2000 er like dårlig som WindowsMe... Foretrekker selv OSX foran xp/2000, men de sistnevnde er ganske bra OS de også...

Ang WinME: Når jeg bygde PC til søsteren min klikket jeg av for Windows Me :blush: Har blitt mye support der ja.... Verdens første OS med kunstig intelligens og dårlig humør...

Lenke til kommentar
OK... La oss se på hvordan en Apple PowerMac G5 med MacOS X fungerer. Man trykker på power-knappen, og nyter showet uten forstyrrelser. Maskinvarefeil er sjelden, men kan oppstå (som i alt annet). Brukerfeil kan oppstå (som i alt annet), men MacOS X bryter omtrent ALDRI sammen grunnet programvarefeil eller OS.

bla bla bla bla

Skulle egnentlig ikke poste mer her, men påstår du at MacOS er feilfritt, og at Mac-maskinvare aldri har feil?

Greit nok at noen liker Mac, og andre PC. Men jeg synes begge "leirer" er alt for fanatisk i sine synspunkter.

Lenke til kommentar
-Dersom skjermen stryker med må man bytte hele greia.

-Dersom noe annent går i stykker må man bytte hele greia.

Du har jo strengt tatt ikke sett etter om det er mulig å bytte ut noe da...

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86812

Hm ... det der var kjekt ...

Denne og ...

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86815

Det er fire LEDs inne i maskinen som hjelper deg å finne ut hva som er feil hvis maskinen ikke virker som den skal.

Så iMac'en er faktisk mer selv-service vennlig enn de fleste andre maskiner.

Lenke til kommentar
Det er fire LEDs inne i maskinen som hjelper deg å finne ut hva som er feil hvis maskinen ikke virker som den skal.

Så iMac'en er faktisk mer selv-service vennlig enn de fleste andre maskiner.

Heh, poster igjen nå men...

De aller fleste maskiner har jo en eller annen form for POST-diagnose.

F.eks hvis en PC piper, så er det ofte måten den piper så som sier noe om hva som er galt (puh). Mitt gamle MSI-hovedkort hadde 4 eller 5 LEDs POST-diagnose. Dette hjelper ikke bestandig veldig mye. Fikk noen feil som det ikke stod noe om i manualen.

Lenke til kommentar
Greit nok at noen liker Mac, og andre PC. Men jeg synes begge "leirer" er alt for fanatisk i sine synspunkter.

Jeg er litt enig. Det har en tendens til å bli sånn når Mac og PC diskuteres.

Det er sikkert samme fenomen som gjør at enkelte som diskuterer fotball mister litt hodet hvis favorittlaget blir kritisert, hehe.

Jeg bruker både Mac og PC med Mac OS X, Linux og Windows. Alle tre operativsystemene har sine fordeler.

Windows er mest utbredt. Det er både en fordelen og en ulempe. Fordelen er at tredjepartsprodukter, være seg hardware eller software, nesten alltid støtter Windows fordi det er mest utbredt. Ulempen er jo samtidig at nesten alle virus, all spyware og slikt snusk av samme grunn også støtter Windows. Rent teknisk er Windows ganske sofistikert og har kommet langt når det gjelder integrasjon med seg selv. Uten å gå alt for mye i detalj så muliggjør Windows arkitekturen mange kjekke løsninger for nettverk og for lokale programmer, men arkitekturen er og så komplisert og integrert at det åpner for sikkerhetsbrudd. En veldig stor ulempe er at det er så komplisert å lage tjenester som ikke kjører som administrator at de fleste programmer som kjører og som har sikkerhetshull vil kunne utnyttes til å ta full kontroll over maskinen.

Linux har fordelen av å være en åpen arkitektur. Det betyr at ekspertbrukere kan tilpasse systemet slik de vil. Det burde også bety at det er enklere å lage programmer og tjenester for Linux, men noen ganger er ikke det tilfellet likevel fordi Linux ikke alltid er like godt dokumentert og fordi Microsoft har vært veldig flinke til å lage utviklingsverktøy. Linux er bra for ekspertbrukere og bra for små servere, men for vanlige brukere mangler det fortsatt et brukergrensesnitt som er enkelt nok og ikke minst som tilbyr komplett funksjonalitet.

Mac OS X har fordelen av at Apple har kontroll over både hardware og OS. Det viser seg i en enklere integrasjon av nye teknologier som Bluetooth, WLAN, Firewire, Java (vel, ikke så nytt akkurat, men...) o.s.v. I tillegg er Mac OS X basert på unix, som er bra fordi det er en arkitektur som har fått utvikle seg i over 30 år og som alltid har levd i et nettverksmiljø. Derfor er sikkerhetsmekanismene i operativsystemet mer moden enn for Windows. Mac OS X har det mest avanserte grafiske vindussystemet av de tre. Det drar full nytte av grafikkortet og kan basere seg på det på siden utviklerne vet hvilke maskinkonfigurasjoner de må støtte. Hardware/OS kontroll er Mac OS X sin fordel, men det er og en ulempe fordi det hindrer konkurranse på hardware siden, men så lenge Mac er en så liten platform er ikke det et stort problem.

Personlig trives jeg best med å jobbe på Mac OS X fordi det virker så skreddersydd, men det kan være slitsomt noen ganger når tredjepartsprodukter kun støtter Windows og gjerne kombinasjonen Windows og Internet Explorer når det gjelder web'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...