#Pazuzu Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Har Dere noen erfaring med TV-ut på de nye 6800 kortene? Jeg testet for første gang S-Video ut på mitt POV 6800 Ultra i går. Kjørte både mot TV og prosjektor, med elendig resultat på både DVD, DivX, for ikke å snakke om vanlig desktop, som nesten var umulig å lese tekst på. Fargene flyter og bildet var særdeles mørkt. Etter 30 minutter med fargekorrigeringer fikk jeg et resultat som kunne minne om første generasjons skjermkort med tv-ut (90'tallet en gang...). Bildet blir ikke bra uansett hva jeg gjør, stiller jeg det ok for en film, ser det helt forferdelig ut på en annen. Jeg har også lagt merke til at jeg ikke får justert opp oppløsningen til høyere en 800 x 600 og 16 bits farger. Er det max for S-Video? Når jeg kjører VGA til prosjektoren blir bildet sylskarpt, og har ingen problem med å lese tekst med denne størrelsen i oppløsningen 1280 x 1024. På S-Video klarer jeg knapt å tyde tekst i oppløsningen 640 x 480. Nå skal det sies at jeg benytter en 10 meter (høykvalitets) S-Video kabel, noe som kunne vært en medvirkende årsak, men fra vanlig "stue-DVD" spiller er bildet upåklagelig med denne kabelen. Jeg hadde ATi 9800 Pro før, og det leverte bra bilde via S-Video. Er det flere som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 TV-ut kvaliteten ser bra ut her på mitt POV 6800 Ultra kort. Kanskje noe galt med ditt kort? Lenke til kommentar
#Pazuzu Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 TV-ut kvaliteten ser bra ut her på mitt POV 6800 Ultra kort. Kanskje noe galt med ditt kort? Takk for rask tilbakemelding! Kult at det fungerer bra hos deg! Har lest litt om at kvaliteten på TV-ut er bedre på Ati-kort en på nVidia og fryktet at det var generellt så ille som jeg har erfart med mitt 6800. Men heldigvis tyder din erfaring på at jeg tar feil. Jeg skal teste med kortere S-Video kabel og se om det hjelper. Hvilken BIOS har kortet ditt? Original, eller har du flashet til annen versjon? Hvilken oppløsning kan du kjøre? 1024 x 768 :: 32 bits? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 TV-ut kvaliteten ser bra ut her på mitt POV 6800 Ultra kort. Kanskje noe galt med ditt kort? Takk for rask tilbakemelding! Kult at det fungerer bra hos deg! Har lest litt om at kvaliteten på TV-ut er bedre på Ati-kort en på nVidia og fryktet at det var generellt så ille som jeg har erfart med mitt 6800. Men heldigvis tyder din erfaring på at jeg tar feil. Jeg skal teste med kortere S-Video kabel og se om det hjelper. Hvilken BIOS har kortet ditt? Original, eller har du flashet til annen versjon? Hvilken oppløsning kan du kjøre? 1024 x 768 :: 32 bits? Nå har ikke jeg prøvd den aller nyeste genrasjonen, men generelt mener de fleste at ATI er litt bedre på tv-ut (personlig er jeg ikke helt enig, blir litt individuell preferanse), men det skal ikke være "himmel og haV2 i forskjell uansett, de har kommet stadig nærmere hverandre. AtW Lenke til kommentar
#Pazuzu Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 TV-ut kvaliteten ser bra ut her på mitt POV 6800 Ultra kort. Kanskje noe galt med ditt kort? Takk for rask tilbakemelding! Kult at det fungerer bra hos deg! Har lest litt om at kvaliteten på TV-ut er bedre på Ati-kort en på nVidia og fryktet at det var generellt så ille som jeg har erfart med mitt 6800. Men heldigvis tyder din erfaring på at jeg tar feil. Jeg skal teste med kortere S-Video kabel og se om det hjelper. Hvilken BIOS har kortet ditt? Original, eller har du flashet til annen versjon? Hvilken oppløsning kan du kjøre? 1024 x 768 :: 32 bits? Nå har ikke jeg prøvd den aller nyeste genrasjonen, men generelt mener de fleste at ATI er litt bedre på tv-ut (personlig er jeg ikke helt enig, blir litt individuell preferanse), men det skal ikke være "himmel og haV2 i forskjell uansett, de har kommet stadig nærmere hverandre. AtW Sant, det er nok noe galt med kortet mitt. Det kan muligens ha med BIOS å gjøre. Pga. problemer med den originale POV biosen flashet jeg til en annen "custom" versjon. Flashe litt mer og se om det hjelper... Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 ati er mykje betre på mørke farger, men svideo ut på begge er ikkje det fullt store vga er å foretrekke by far Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Tror nok løsningen er å få tak i en anne bios, hvem som er og anbefale er jeg ikke sikker på... Når det gjelder Tv-ut kan jeg bare si at jeg elsker mitt X-card! Fungerer som en drøm... /Cyrus Lenke til kommentar
Boye Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Må si at TNT2U kortet mitt hadde bedre TV-ut kvalitet enn 9700PRO kortet mitt. Skaffet meg en Xbox, løste alle mine problemer og bruker nå denne til video, musikk etc. ettersom utgangen på skjermkortet ikke dugde...dette på et Sony 32" WEGA med god Svideo kabel. Her er et videocapture i Svideo med .5M lang kabel, fra TV-utgang direkte inn på video capture kort. Merk deg fargene...og Windows START knappen. ATi 9700PRO nVidia TNT2U Det beste man kan gjøre, er faktisk å gjøre et forsøk på å lage en VGA->SCART RGB kabel. Man blir da begrenset til ...tja, 640x480...? Men, du for en forskjell med tanke på farger og skarphet hvis man kan få RGB! Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Jeg kjører med XFX BIOS'n som jeg fikk av JimRamse her på forumet. Jeg har moddet den selv (måtte forandre på noe JimRamse hvis du leser dette). Funker 100% på 425/1200, men tester på 450/1200 nå og 1.5V core. Når jeg ser på film på TV'n kjører jeg faktisk 720x576 tror jeg det var. 800x600 funker også selvfølgelig. I Windows 1600x1200. Lenke til kommentar
#Pazuzu Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Jeg kjører med XFX BIOS'n som jeg fikk av JimRamse her på forumet. Jeg har moddet den selv (måtte forandre på noe JimRamse hvis du leser dette). Funker 100% på 425/1200, men tester på 450/1200 nå og 1.5V core. Når jeg ser på film på TV'n kjører jeg faktisk 720x576 tror jeg det var. 800x600 funker også selvfølgelig. I Windows 1600x1200. Kan jeg få en kopi av biosen du har moddet? Hadde vært kult å teste den... Lenke til kommentar
#Pazuzu Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Det beste man kan gjøre, er faktisk å gjøre et forsøk på å lage en VGA->SCART RGB kabel. Man blir da begrenset til ...tja, 640x480...? Men, du for en forskjell med tanke på farger og skarphet hvis man kan få RGB! Hørtes interessant ut! Ikke dumt. Hvorfor begrensningen 640 x 480? - Edit: Tror kansje ikke det er så enkelt, kansje med noen motstander i mellom... Tror det er forskjell på signalene. Har forøvrig en D-Sub til RGB kabel (RGB+VSync+HSync). Kansje kikke litt på nett etter et whitepaper på dette? Endret 31. august 2004 av #Pazuzu Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 man kjører da alltids vga inn til tv/prosjektor da? har ikek alle det nå i dag da? (ialelfall prosjektor med vga inngang) Lenke til kommentar
#Pazuzu Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 man kjører da alltids vga inn til tv/prosjektor da? har ikek alle det nå i dag da? (ialelfall prosjektor med vga inngang) Joa, jeg har som nevnt kjørt det med perfekt resultat. Problemet er at jeg ikke vil ha PC'en i stua, og da må jeg i såfall ha 10 meter VGA kabel. Tror ikke det funker særlig bra. Så hadde det vært kjekt å kunne se film på TV'en også... Løsningen er kansje en Kiss Dp-500 med nettverkskort! Lenke til kommentar
Kimber Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Kan nevne at jeg har problem med tv-ut på radeon 9800pro selv. Tv-ut på mitt eldgamle GF2-pro var uendelig mye bedre. Begge med s-video. Noe spesielt du gjorde for å få bra tv-ut signal #Pazuzu. Har prøvd 2 forskjellige 9800pro kort med samme resultat. Tekst på desktop er uleselig om man ikke sitter klistret til tv-skjermen. Dessuten kan jeg ikke endre oppløsning, den står fast til 800x600 (s-video modus som den kalles). Anyone? Lenke til kommentar
texaco Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 du bruker 10m lang kabel? har du testet med en kabel som er 1m og flytta maskina midlertidig nærme tv'en? du skal ha ganske god kabel på den avstanden for å hindre forstyrrelser og tap på signalet. Lenke til kommentar
alos Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 for VGA til scart kan dere eventuelt lese litt på denne siden: http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuit...2tv/cindex.html Tror det skal stå litt matnyttig her.. Lenke til kommentar
#Pazuzu Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Kan nevne at jeg har problem med tv-ut på radeon 9800pro selv. Tv-ut på mitt eldgamle GF2-pro var uendelig mye bedre. Begge med s-video. Noe spesielt du gjorde for å få bra tv-ut signal #Pazuzu. Har prøvd 2 forskjellige 9800pro kort med samme resultat. Tekst på desktop er uleselig om man ikke sitter klistret til tv-skjermen. Dessuten kan jeg ikke endre oppløsning, den står fast til 800x600 (s-video modus som den kalles). Anyone? Hei Kimber. Nei, det var ikke noe spes jeg måtte gjøre for å få bra bilde med mitt Hercules 9800 Pro. Eneste spesielle jeg gjorde med det kortet var å flashe det med 9800 XT bios, fjernet VPU kjøleren og monterte Zalman HeatPipe for lydløs kjøling. Men det skal ikke ha påvirket kvaliteten på S-Video signalet (!). Bildekvaliteten var helt ok med det kortet, ikke ekstremt bra - beste bildet fikk jeg med et Sigma Design aksellerasjonskort, det ga bedre kvalitet en vanlige DVD avspillere. Nå fungerte det kun med DVD da seff. så det er ute av bildet i allefall. Tror desverre at kortene generellt blir testet for dårlig før de forlater fabrikken, eller at feil-toleransen er for høy. Det er kjiipt når man kjøper produkter i 5000 bols klassen... Lenke til kommentar
#Pazuzu Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 du bruker 10m lang kabel? har du testet med en kabel som er 1m og flytta maskina midlertidig nærme tv'en? du skal ha ganske god kabel på den avstanden for å hindre forstyrrelser og tap på signalet. Jo, som tidligere nevnt utelukker jeg ikke at det kan påvirke resultatet, og nei - jeg har ikke testet kortere kabel foreløpig. Grunnen til at jeg ikke tror det er avgjørende er at det fungerer helt fint med den kabelen fra "vanlig stue-DVD", samt at jeg fikk ok bilde med det gamle radeon 9800 Pro kortet med samme oppsett. Men det kan være forskjell på hvor godt skjermkortene takler motstanden på lange kabler, så jeg skal låne meg kortere S-Video kabel og teste når jeg kommer hjem fra jobb... Lenke til kommentar
#Pazuzu Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 for VGA til scart kan dere eventuelt lese litt på denne siden: http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuit...2tv/cindex.htmlTror det skal stå litt matnyttig her.. Ikke bare enkelt mao. Lenke til kommentar
Kimber Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Takker for tilbakemelding #Pazuzu. Mulig skjermkort produsentene bruker enda dårligere tv-ut brikker enn før. På mitt gamle ti4600 var tv-ut signalet bra bortsett fra at jeg ikke fikk aktivert s-video, det fungerte bare på kompositt signal da nvidia gikk bort fra den gamle løsningen hvor man kunne velge ut-signal(s-video/kompositt) og gikk over til nview løsningen. I nview kunne jeg ikke velge ut-signalet og det ble automatisk satt til kompositt merkelig nok. Jeg kan opplyse om at en fetter av meg som benytter et GF4 mx440 har MYE bedre bilde enn meg på tv-ut delen. Dette synes jeg er meget rart ettersom dette er et billigkort. Håper på en oppklaring i denne saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå