Gå til innhold

Hvem hardware del har feilen

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat sittet og formatert og satt opp en maskin på nytt som jeg ikke har peiling på hvem deler står i det er en gammel pakke pc fra aptive som har enkelte deler som er byttet ut.

men jeg kom til problemet at det mangler en driver. Jeg vil si det er et kjent problem som jeg trodde lå på driverne til hovedkorte men etter diverse førsøk om å hente drivere så er jeg ikke sikker på hvem hardware del feilen ligger på. feilen er "enkel kommunikasjonskontroller for PCI" i PCI portene står det et lan kort og et modem.

Har noen peil på hvem hardware del jeg mangler driverne til?? eller en ny ide om hvordan å løse problemet??

takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel jeg vet hvor jeg finner hvem deler som ikke har drivere jeg bruker også AIDA32 for å finne ut hva de forskjellige delene heter. jeg var litt dårlig til å forklare meg i starten av den andre meldinga. jeg sa jeg ikke viste før jeg startet men sa ikke at jeg har nå funet ut de fleste av delee heter. men jeg lurer på hvilken hardware del som har feil i en driver for at jeg får den feile jeg gjør som står i device manageren at det er (enkel kommunikasjonskontroller for PCI)??

PS!! vil bare si om den linken om ordet "hvem". Jeg vet jeg skriver og sakker mye feil det er ikke min feil at det norske skole systemet er dårlig. beklager vis jeg gjorde noe galt med å formulere meg dårlig.

Lenke til kommentar

OT: DET HETER HVILKEN!!!

(Vil presisere at dette ikke har noe med skrivevanskeligheter å gjøre, dette er å skrive på dialekt. Blir kaos på forumet hvis alle mulig folk skal skrive som de snakker. Samme gjelder enkelte varianter av SMS-språk.)

Det enkleste er å åpne PCen å se på PCI-kortene, pleier å stå både versjonsnummer og produksjonsselskap på de fleste. Sammelign med Enhetsbehandling, og finn ut hva som mangler. Eventuelt kan du bruke programvare som gjør jobben for deg, som tidl. nevnt i posten...

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar
OT: DET HETER HVILKEN!!!

(Vil presisere at dette ikke har noe med skrivevanskeligheter å gjøre, dette er å skrive på dialekt. Blir kaos på forumet hvis alle mulig folk skal skrive som de snakker. Samme gjelder enkelte varianter av SMS-språk.)

Det enkleste er å åpne PCen å se på PCI-kortene, pleier å stå både versjonsnummer og produksjonsselskap på de fleste. Sammelign med Enhetsbehandling, og finn ut hva som mangler. Eventuelt kan du bruke programvare som gjør jobben for deg, som tidl. nevnt i posten...

Jeg synes vi skal reservere oss mot å slå så mye ned på språklige ting her. For det første, så er det ikke spesielt hyggelig. For det andre, så er det ingenting ved trådstarters språk som åpner for store misforståelser. For å illustrere poenget, kunne jeg være spydig og kritisere deg på samme måte:

1. Ved benevnelse av ord, er det konvensjonelt å bruke gåseøyne. Det heter ikke "Det heter hvilken", men "Det heter "hvilken"".

2. Vennligst unngå flere utropstegn etter hverandre, slik som i "Det heter hvilken!!!", siden dette skaper et unødvendig muntlig preg, for øvrig forbundet med barnespråk.

3. Prøv å inkludere subjekt i setningene dine, for å unngå forflatning av det norske skriftspåk.

4. Den bestemte form av forkortelsen PC, skrives: "PC'en".

:p

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
4. Den bestemte form av forkortelsen PC, skrives: "PC'en".

Dette blir fryktelig OT, men trådstarter har tross alt løst problemet sitt:

Heter det ikke "PC-en"?

Hehe, tror ikke vi skal fortsette denne diskusjonen. Strengt tatt er det valgfritt, men hvis du hadde hatt rett ville du egentlig bare understreke poenget mitt: tror ikke det er spesielt fruktbart om vi skulle slå ned på slikt her. :)

Lenke til kommentar

Det skrives PC-en ja, og hvem/hvilken-feil er som tidligere nevnt jævlig irriterende. Spesielt for sånne som meg, som opprinnelig snakker tilnærmet nynorsk, blir det i tillegg ekstra irritasjon, da jeg strengt tatt ikke forstår hvordan noen kan gjøre en sånn feil.

Lenke til kommentar
Det skrives PC-en ja, og hvem/hvilken-feil er som tidligere nevnt jævlig irriterende. Spesielt for sånne som meg, som opprinnelig snakker tilnærmet nynorsk, blir det i tillegg ekstra irritasjon, da jeg strengt tatt ikke forstår hvordan noen kan gjøre en sånn feil.

Jeg opplever også at bruken av "hvem" er litt spesiell her. Men poenget mitt er først og fremst at vi må være hyggelige, og ikke skremme vekk folk som kanskje ikke er brilliante til å uttrykke seg. Det er ikek altid like passende å slå ned på slikt, for det virker støtende. Og hvis man først finner det passende å slå ned på språklige ting, er det en hel masse som kunne sies. Når det gjelder "PC'en" og "PC-en", så forekommer begge i stor utstrekning, og det er feil å påstå at det ene er mer riktig enn det andre. Begge deler brukes. Bruker f.eks. Aftenposten "feil" form når de typisk skriver "PC'en"? Ordbøker skal registrere og ta opp i seg konvensjonell bruk, som finnes nettopp i aviser og lignende. Ikke omvendt. Men altså: begge deler er ok, punktum finale. :cool:

Lenke til kommentar
Bruker f.eks. Aftenposten "feil" form når de typisk skriver "PC'en"?

Ja.

Ordbøker skal registrere og ta opp i seg konvensjonell bruk, som finnes nettopp i aviser og lignende. Ikke omvendt.

IKEA-katalogene og enkelte aviser beskriver et kabinett som en "harddisk". Skal vi bytte ut "kabinett" med "harddisk" og finne på et nytt ord for "harddisk" av den grunn?

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
Bruker f.eks. Aftenposten "feil" form når de typisk skriver "PC'en"?

Ja.

Ut ifra hvilke kriterier da, herr psilocybe? Vet du hvordan man lager ordbøker? Tror du de stiger ned fra oven, uavhengig av konvensjonell bruk? Vet du ikke at det er omvendt, at de bare bare registrerer faktisk bruk? Jepp og ja?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...