Gå til innhold

Tema: Bruk av musikk i personlege filmklypp

Anbefalte innlegg

Med digitalkamera, videoopptak på mobil, DV-kamera og liknande.

Med Movie Maker 2, Studio 9, Premiere Pro 1.5 og liknande.

Med velfyllt CD-samling.

..med litt tid til overs.

Ofte lagar eg (og andre med meg) kjekke småfilmar av dette, til privat bruk. Desse sirkulerer gjerne til familie, vener og kjente. Kan hende ein kopi tom. havnar på ein home.no-konto?

Korleis løyser vi då dette med opphavsrett og film?

Eg veit at du skal ha samtykke (helst skriftleg), før du kan nytta andre sin musikk. Det er likevel mange som gjer dette. Sjå på denne, f.eks.: www.superjer.com/transfer/mcdiddys.html

Trur du at produsenten har henta inn samtykke til dette?

Er det noko som heiter at sånne her ting er "ok", så lenge ein krediterar produsenten?

musikkutnlov.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noko som heiter at sånne her ting er "ok", så lenge ein krediterar produsenten?

Nei, så langt i fra.

Men så lenge det er 'privatfilmer' som ikke blir distribuert i noen grad så vil jo aldri noen finne ut av det.

Hvis det derimot er et klipp som plutselig blir populært på nettet og går 'verden over' (et eller annet teit jackass-stunt eller noe) så kan du få problemer.

Lenke til kommentar

Tono

#4 Fremstilling, spredning av audiovisuelle produksjoner

«Bruk» av musikk dekker ifølge åndsverkloven følgende ting:

1. produksjon (fremstilling) av det første eksemplaret (masteren) [av f.eks. en film]

2. fremstilling av flere kopier av produksjonen.

3. spredning (distribusjon) av disse kopiene.

Samtykket og vederlagbetalingen knytter seg til all aktivitet beskrevet i disse tre punktene.

Bare når en av-produksjon lages i ett enkelteksemplar og når dette bare vises hjemme hos den som har laget den, er produksjonen «privat» - i lovens forstand. I et slikt tilfelle kan man legge på musikk uten å klarere (og uten å betale noe vederlag.)

Slik ser loven på dette:-)

Frank

Endret av FSJFrank
Lenke til kommentar

Så la meg få dette klart;

Det kan bare finnes EN versjon av det som en har laget uten samtykke av musikken/e.l. Så hvis jeg lager en film (amatørfilm) og bruker musikken til en eller annen artist så kan jeg ikke lage fire fem kopier?

Hva om jeg vil lage en kopi til vennene mine?

..Foresten, hvordan får man samtykke? er det en spesiell adresse man må skrive brev til eller noe? Hva om man ikke får tak i artisten eller hvem det nå er som har styringa for det?

Lenke til kommentar

Du må bare få tak i artisten ;) -- En kamerat av meg (Johan) hadde en film

som heter "Bare Meg"(morsom, bra film, anbefales :D) - hvor hele filmen hadde

musikken til Sigvart Dagsland i bakgrunnen.

Han kjente en som kjente broren til Sigvart Dagsland - og gjennom han klarte

han å fått spurt om det var greit at han brukte musikken, og det var det! :)

Men han måtte betale Dagsland, - sende en DVD kopi av filmen til han :)

Så artistene kan være herlige de. Johan får altså da vise filmen sin slik han vil,

Dagsland skulle komme til Stavanger slik at han kunne få skrivtlig tillatelse,

selv om EGENTLIG muntlig burde være OK. Er det greiere med bevis osv når

en har skrivtlig. (kan alltids sendes via posten også ;))

Lenke til kommentar
Foresten, hvordan får man samtykke? er det en spesiell adresse man må skrive brev til eller noe?

Fond for utøvende kunstnere (som forvaltes av Gramo) ivaretar utøvernes (musikerne, sangerne etc.) rettigheter, mens Tono ivaretar opphavsmennenes (komponistene, tekstforfatterne etc.) rettigheter.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
Nazi lov som vanlig. - Uff, dette med patenter, Tono osv har digre problemer,

reglene er for gamle, og lite gjennomtenkte. Jaja, får håpe de snur til noe

bedre en dag...

Hvis noen tok et av dine bilder, brukte det på et cover og dette solgte veldig mye. Hadde det ikke vært OK om du hadde tjent dine rettmessige kroner på dette?

Opphavsrettighetene gjelder både for fotografer og andre artister/kunstnere.

Og stjele fra hverandre er ingen tjent med. Men, jeg lever av dette så amatørenes "ta det du finner og bruk det" holdning har jeg nok ikke.

mvh

Lenke til kommentar

Interessant!

For min del, ville eg ikkje godtatt min rettmessige slant med pengar, ein gong. Tek du eit av mine bilete, og nyttar det i ein publikasjon, hadde eg krevd publikasjonen stoppa!

Men her er det ikkje snakk om å bruka enkeltpersonar sine skapte verk, foto, tekstar eller kva det no kan bestå av. Her er det berre snakk om offentleg publiserte og mangfoldiggjorte, kommersielt tilgjengelege verk.

Du er einig i at det er forskjeld på ein låt som er tilgjengeleg for salg og vert spelt på radio, og eit fotografi som aldri har vert publisert og offentleggjort?

(ikkje ut i frå eit opphavsrettsspørsmål, og eg seier ikkje at andre kan tena pengar på nokon av desse, berre at det er forskjeld på dei)

Når det ferdige produktet ikkje er noko som skal selgast eller gje inntekt. Det skal verken representera eit firma, ein klubb eller noko anna. Det er berre for privat bruk. Kva då?

Er lovverket forelda i forhold til desse tinga?

Lenke til kommentar

Når det gjelder ting til privat bruk er det ikke nødvendig å spørre noen. Så regelverket er godt nok det. Men det var ikke det spørsmålet var.

Hvis et bilde ikke er publisert/offentliggjort forutsetter jeg at folk som vil bruke det må enten spørre eieren eller stjele det fra "skuffen".

Når det gjelder et bilde som er publisert på feks din private hjemmeside er det jo langt lettere å stjele det. Det samme gjelder musikk utgitt på CD.

Men, samme hvor tilgjengelig et verk er er det tyveri å bruke det uten samtykke uansett.

Et offentlig publisert og mangfoldiggjort verk er et resultat av enkeltpersoners arbeid uansett om det selger i mengder eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Ser det er noen år siden dette ble lagt ut. Lurer på åssen reglene er i dag?

Jeg har lyst til å lage filmklipp selv, og det kan være alt fra familien min jeg har filmet til favorittfilmene mine som jeg har lyst til å lage en liten tribute til (da bruke småklipp fra filmene). Og til dette så bruker jeg låter fra både kjente og ukjente artister. Men jeg tenkte å mikse sammen flere låter, så hver låt blir på maks ett minutt.

Filmene jeg tenkte å lage blir kanskje ikke mer enn ca 5-10 min .

Jeg har lyst til å legge dette ut på en hjemmeside, og kanskje på facebook kun for vennene mine.

Lurer på hva reglene er for dette og konsekvensene for å ikke følge reglene, og sannsynlighetetn for å bli tatt for å ikke følge reglene :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...