Gå til innhold

Neste Generasjons Skjermkort?


Nitrius

Anbefalte innlegg

Fikk lyst til å lage en topicen om neste generasjons skjermkort, vet ikke om det er lagd noe post om dette før, orker ikke å søke etter det heller :p

 

Men hva tror dere vil komme fra Nvidia og Ati i fremtiden?

Og tror dere det vil komme flere store grafikk produsenter?

Fortell litt hva du tror om fremtiden til grafikk kort.

 

Hadde du orket å søke litt hadde du funnet flere interessante artikler:

 

The near and nearest future of graphics hardware acceleration.

 

GDC 2004: DirectX Graphics Future (Denne ville jeg tatt med en klype salt. Render to Vertex buffer som står oppgitt til 2006 er allerede på plass i NV4x)

 

DirectX Next: Early preview

 

Jeg var på et seminar holdt av Randi Rost fra 3DLabs (om OpenGL Shading Language), der han også snakket om muligheten for flere tråder på grafikkortet og virtuelt minne. Foilene fra dette foredraget finnes også på nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men nå vil jeg ha deres meninger da :p

Hva dere her på hardware forumet tror om neste generasjons skjermkort, ikke hva store sider/selskaper som du ga meg linker til nå ;)

 

Edit: er altid en så må lage en post å hakke på han som lagde topicen, det er altid en bitte liten feil :-s

skjønner meg ikke på det.

Svar på det som står i topicen eller hver stille mener jeg.

Endret av remy5
Lenke til kommentar
Men nå vil jeg ha deres meninger da :p

Hva dere her på hardware forumet tror om neste generasjons skjermkort, ikke hva store sider/selskaper som du ga meg linker til nå ;)

 

Edit: er altid en så må lage en post å hakke på han som lagde topicen, det er altid en bitte liten feil :-s

skjønner meg ikke på det.

Svar på det som står i topicen eller hver stille mener jeg.

 

Så du ønsker altså folks synsing rundt hva de tror fremtidens grafikkort skal bringe? Selv har jeg nylig påbegynt en doktorgrad om å bruke skjermkort til generelle beregniner, ofte kalt

GPGPU. Denne doktorgraden har et tidsrom på 3-4, slik at det faktisk er nødvendig å vite hva slags hardware som er tilgjengelig. Jeg har derfor brukt de siste ukene på å gjøre en ganske så systematisk gjennomgang av hva vi vet om hva hva som kommer til å skje på GPU fronten de neste årene. De beste oppsummeringen av dette var jeg gav deg linker til over.

 

Jeg skjønner nå at dette ikke var det du var ute etter, og skal holde kjeft fra nå av. Å få informasjon fra et norsk miljø som faktisk gjør seriøs, vitenskapelig forskning på GPU'er er tydeligvis ikke det du var ute etter.

Lenke til kommentar

jeg tror at det blir enviderføring av dagens kort men med mer av alt

(flere pipelines, mer ram, høyere frekvens)

 

mulig dem hiver inn flere gpu også

 

jeg tror at fremtiden så har man ikke skjermkort lenger men men kommer til å gå over til VR, hologramm o.l. Skjerm kommer tilå bli avlegs. Paneler kommer seff til å vare.

Lenke til kommentar
Kanskje ATI Radeon X1200 XT eller noe med 1 GHz Core og 2 GHz Mem med 64 pipes som kan kjøre Doom III med 32xFSAA og 64xAF på Ultra High...

Det hadde vært fett det!!!!

Vi kan vel se 1Ghz Core og 2Ghz Mem (GDDR3-4?) i neste generasjon, om vi ser 64 pipes, 32xFSAA eller 64xAF ser jeg heller bort ifra. Kanskje vi heller kjører de neste kortene på Quake 4, istedet for Doom 3? ;)

 

I neste generasjon (R500/NV50) tror jeg vi kan se 1 Ghz Core og 2 Ghz Memory, 512MB RAM, 20-24 Pixel Pipelines, 8-12 Vertex Shaders og 2xDVI som standard.

Støtte SM3.0(a/b/x?), generell forbedring av arkitekturene.

 

Mer kommer jeg da ikke på :hmm:

Lenke til kommentar
Raptor' date='31/08/2004 : 13:41']

Gikk ann å koble to kort sammen med SLi (ScanLine Interleve) som er noe ala SLi teknologien nVidia kommer med nå (nVidia kjøpte 3Dfx)

 

Flere har forsøkt seg med flere GUP'er per kort... 3Dfx førvde med Voodoo5 og Voodoo6 (som aldri kom) og det kostet dem... De ble som kjent kjøpt opp av nVidia.

Voodoo5 6000 kanskje? Forøvrig ble ikke 3dfx som firma kjøpt opp. nvidia kjøpte bl.a diverse teknologier og merkenavn. 3dfx forsatte å eksistere en stund etter dette.

Lenke til kommentar
Kanskje ATI Radeon X1200 XT eller noe med 1 GHz Core og 2 GHz Mem med 64 pipes som kan kjøre Doom III med 32xFSAA og 64xAF på Ultra High...

Det hadde vært fett det!!!!

Vi kan vel se 1Ghz Core og 2Ghz Mem (GDDR3-4?) i neste generasjon, om vi ser 64 pipes, 32xFSAA eller 64xAF ser jeg heller bort ifra. Kanskje vi heller kjører de neste kortene på Quake 4, istedet for Doom 3? ;)

 

I neste generasjon (R500/NV50) tror jeg vi kan se 1 Ghz Core og 2 Ghz Memory, 512MB RAM, 20-24 Pixel Pipelines, 8-12 Vertex Shaders og 2xDVI som standard.

Støtte SM3.0(a/b/x?), generell forbedring av arkitekturene.

 

Mer kommer jeg da ikke på :hmm:

D mest realistiske forslaget til nå

Endret av Prebo
Lenke til kommentar

Hva med hele arkitekturen?

 

Hva med en hybrid løsning hvor "GPU" er basert på en optisk signalprosessor og resten er som før. Da vil man kun få varmeutviklingen fra minnet, og effektkravene vil bli mye lavere.

 

Mente å ha lest om de første slike OSP'ene som er komersielt tilgjengelige, for 6-7 måndere siden og at de faktisk er godt egnet til grafiske oppgaver.

 

Deretter kanskje optisk matrise basert minne også?...

 

Da blir det vel kjappe og stille saker...

 

Men selv om teknologien er tilgjengelig og det selges spesialkort med optiske løsninger så er det vel lenge til vi ser slike hybrid løsninger for vanlige pc'er....

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bytte alle kabler til FiberOptiske kabler slik at du kjører lys igjennom dem, da vil skjermkortet få hastigheter i lysetshastighet :)

Dæven å smuuuth det ville vært da :love::love::love:

 

Jeg fatter ikke hvorfor de ikke gjør det med ide kabler eller noe sånnt, fiberoptisk er da mye raskere en det de bruker nå... (det er bare litt dyrt)

Lenke til kommentar
Bytte alle kabler til FiberOptiske kabler slik at du kjører lys igjennom dem, da vil skjermkortet få hastigheter i lysetshastighet :)

Dæven å smuuuth det ville vært da  :love:  :love:  :love:

 

Jeg fatter ikke hvorfor de ikke gjør det med ide kabler eller noe sånnt, fiberoptisk er da mye raskere en det de bruker nå... (det er bare litt dyrt)

Husk at bare optiske kabler i seg selv ikke gjør det særlig raskere. I eksemplet med IDE så måtte jo kontrolleren vært redesignet totalt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

neste år tror jeg ati vil gjøre det stort med sin nye gpu,og da er det ikke sikkert nvidia bruker lite mye på og utvikle kortene som de gjorde i år.tror de bruke ca 3.6 milliarder i utvikling.

 

nvidia med samme antall pipelines(16)men med mere mhz og ati med helt ny struktur og kansje flere pipelines(20) ?

 

og en milliard polygoner,tror ati(x800 xt) har ca 700 millioner i dag.dx 10 er vel ikke så langt unna,hvis det ikke kommer med longhorn da ?(2006)

 

og vil vi få se ram på 1600mhz på kortene ?

men nvidia seiler i medvind får tiden,så man skal ikke undervudere dem.

 

tipper nvidia kortene kommer med 7xxx på sine kort ;)

Endret av Traxco
Lenke til kommentar
Optical Stream GPU ;) tenk deg Optisk GPU....._litt_raskt? :bakoversveis:

Litt..... :p

 

Hva med 32 pipelines (ViVO versjonen kan flashes til 36 :p ) 512mb minne gddr3 eller 4 :hmm: 800-1200mhz core og 1800mhzz minne ns1 ?

SM. 3.0 støtte eller kanskje støtte for dx 10.. :love:

Endret av Ducky
Lenke til kommentar
neste år tror jeg ati vil gjøre det stort med sin nye gpu,og da er det ikke sikkert nvidia bruker lite mye på og utvikle kortene som de gjorde i år.tror de bruke ca 3.6 milliarder i utvikling.

 

nvidia med samme antall pipelines(16)men med mere mhz og ati med helt ny struktur og kansje flere pipelines(20) ?

 

og en milliard polygoner,tror ati(x800 xt) har ca 700 millioner i dag.dx 10 er vel ikke så langt unna,hvis det ikke kommer med longhorn da ?(2006)

 

DX10 eller DXNext kommer sansynligvis med longhorn i 2006-2007, så det er tvilsomt hverken R520 eller NV50 vil ha et helt nytt design.

Det er vanligvis et nytt API som driver et nytt design.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...