Gå til innhold

Ned i vekt

crapgame

Anbefalte innlegg

jeg har lenge undret på om jeg skulle gå ned noen kilo, men vet ikke hvordan noen som har noen forslag?

Viktige elementer:

Sett opp hva man bør spise

Treningsprogram er ikke viktig siden dette har jeg fra før av

bør kunne gå ned noen kilo så fort som mulig så man ikke mister motivasjonen

Mat kan ikke inneholde frukt, nøtte og gulerot siden dette er jeg allergisk mot

Takker for hjelpen :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen guru på området, men noen tips kan jeg gi, siden jeg engang veide 98kg, og nå ligger på ca. 68-70kg(en stund siden jeg sjekket).

Kutt ut sukker i størst mulig grad. F.eks, velg vann istedet for sukkerholdig drikke og drikker du kaffe/te, bytt ut sukker med f.eks natreen.(man må ikke være fanatisk, men ha det i bakhodet).

Kutt ut smør/margarin i all matlaging, gå over til en lett margarin til brødmat og soyaolje til det meste annet(ca 1mrd. kinesere kan ikke ta feil). Nok en gang, ingen fanatisme, men husk på det.

SPIS REGELMESSIG! Dette er vel egentlig alfa omega i slike situasjoner. Den største fordelen, er at du ikke trenger spise få, og store måltid, men mindre og oftere, slik at magesekken skrumper inn en smule, og det blir mindre volum på den.

Og å holde seg i bevegelse, er veldig viktig. Og det er ikke nødvendig å ta seg helt ut med jogging og det som værre er, gå lange turer eventuellt flere korte. 30-50min hver dag kan hjelpe mye.

Lykke til.

Mvh Meg.

Lenke til kommentar

jeg har ingen vektproblemer og er ikke feit, men har fått litt vomm lissom :p og det ekke no kult, så derfor begynte jeg med fotball og trening på helsestudio igjen. Jeg har ik lyst til å slutte å spise god mat, pizza og brus må jeg ha innimellom :yes: er vel 172 høy og veier 67 kg. med andre ord, ikke no tjukk gutt .. men det er denne vommen da..

Lenke til kommentar

mange bra forslag her, men ikke helt det jeg leter etter. noen som har forslag til hvordan man kan slutte å drikke brus for med en gang man stopper har man et veldig behov for det med en gang og det er ikke alltid like lett å holde seg unna da. kan ikke drikke lett brus pga eksem.

forslag til ting som gir en hurtigere vekt reduksjon?

hva bør man spise og hva bør man drikke?

Lenke til kommentar

som sakt er protein en enkel måte å gå ned i vekt på

De som ønsker å bygge muskler må ligge på 2,2-2,5g protein pr kg kroppsvekt

men de som ønsker å gå ned i vekt burde legge seg på 2,6-3g protein pr kg kroppsvekt

Overskuddet av protein omdannes til glukose som er en energikrevende prosess som igjen øker forbrenningen.

Det finnes ingen mirakelpille som får deg til å gå ned i vekt.

Trening og et sunt kosthold er eneste nøkkel til suksess. :innocent:

Et slikt prog inneholder som oftest

Styrketrening med 4 måltider om dagen

med et kcal underskudd

22-28kcal pr kg kroppsvekt pr dag.

Så har man en spisedag i uken (fredag etter trening til og med lørdag)

der man spiser stort sett det man vil (helst karbohydratrike ting)

meningen med en slik spise dag er å lure kroppen

så den ikke trur at du er på en slanke kur

så kroppen ikke senker forbrenningen som den har en tendens til å gjøre om man spiser forlite.

man må spise mer enn man tror for å gå ned i vekt

her er ett eksempel på en kosthilds plan for en mann på 80kg

som vil ned i vekt.

Dietteksempel

Mann 80kg:

Kommentar til dietten: I forhold til beregningene har jeg valgt et proteininntak på 2.75g pr kg kroppsvekt, og kaloriinntaket er her på omtrent 25kcal per kg kroppsvekt.

Frokost:

1 brødskive (ca 30g) m/lettost eller skinke

30g protein i 1dl skummet melk

1 ss (10ml) EFAomega

20g nøtter (liten håndfull)

(15:35:25)g - 425kcal

Lunsj:

50g ris eller pasta (veies ukokt), eller 200g potet

100-200g grønnsaker

2 store kyllingfiléter eller 300g magert kjøtt eller fisk

10g (liten håndfull) nøtter og 1ss olivenolje

(40:70:15)g - 575kcal

Før trening:

20g proteinpulver i vann

(0:20:0)g - 80kcal

Etter styrketrening:

1 banan

20g proteinpulver

1dl skummet melk

(30:20:0)g - 200kcal

Middag:

50g ris eller pasta (veies ukokt), eller 200g potet

grønnsaker

1 kyllingfilét, eller 150g magert kjøtt eller fisk

1 barneskje (5ml) olivenolje

(40:35:5)g - 345kcal

Kvelds:

1 kyllingfilét eller 150g magert kjøtt eller fisk

1 ss (10ml) EFAomega

20g nøtter

(5:35:20)g - 340kcal

Totalt 1985kcal (130:220:65)g

_______

Dette er når man skal ned i vekt.

Da kan du forestille deg hva jeg må spise som skal opp i vekt må komme opp i over 4000kcal pr dag.

kyllingfilét til alle måltid kan bli dyrt,

så det er derfor ALLE velger å bytte ut noen av file`ene med proteinpulver

798kr for 4000g

Det hadde koster 3500kr i kyllingfilet.(for samme mengde protein)

Til trådstarter.

Ikke tren så hardt når du går på kcal underskudd.

Faren for overtrening er mye større da.

Du trener ikke for å få muskler på kcal underskud

men for å BEHOLDE muskelmassen på diett.

Endret av FlexGym
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Slutt å spis sukker, men spis ofte. Gå turer før hver frokost slik at forbrenningen starter. Kaffe er bra før frokost, får pumpa i gang.

Lenke til kommentar

Takker så meget for det bra svaret.

Til Flexgym og seff andre:

her er oppgaven jeg lurte på om dere kan fikse for meg.

Sett opp en spiseplan der alt er klart og antall gram med proteiner som trenges.

alt dette skal være til:

Mann

183cm høy

85kg

mer er vel ikke relevant.

målet er å bruke det forslaget dere kommer med å gå ned til 70-75kg.

ang. trening så løper jeg 5-8km hver dag og trener gjevnlig på studio.

Hvis det kommer en bra plan så skal jeg holde dere gjevnlig oppdatert på hvordan det ligger ann og hva jeg spiser. det er sikkert flere enn meg som er inntressert i dette så derfor legger jeg ut oppdateringer hvis jeg får en bra plan.

til slutt sett opp hva jeg bør kjøpe av protein osv. ikke tenk på hva det koster, men bør ikke koste skjorta så vær rimlige.

Takker for alle svar :w00t:

Lenke til kommentar

selv veier jeg 93 kilo og er 192cm høy..

har litt vomm for å si det sånn.. Men jeg er jo ikke feit for å være så høy.. Selv om jeg gjerne skulle vært ned på 80 tallet slik som jeg var før.. Jeg vet av erfaring at jeg ikke burde gå under 85 kilo for å står ribbeina ut..

trente mye før militæret.. 4 ganger styrke + 1 gang kondis i uka.

Så kom militæret og det ble oppdaget en medfødt skade i ryggraden.. etter det har kroppen forfalt helt.

Trener nå en gang i uka.. trenger i 2 timer, dusjer og stikker rett hjem og legger meg rett ut.. Må få trent opp ryggraden fortest mulig. Slik at jeg kan fortsette som før..

Noen gode råd / øvelser?

Lenke til kommentar
Hør på Psilocybe. Lavkarbo is teh way to go. Dere som anbefaler et høyt inntak av karbohydrater, stopp. Våkn opp. Følg med i tiden.

Det er vår!

Trening og karbohydrater

Karbohydrater har som sagt som hovedoppgave å gi energi. I muskelen lagres karbohydrater som glykogen, som er raskt tilgjengelig. Dersom kroppen skulle brukt fett, måtte fettet først frigjøres fra fettvevet, så transporteres til muskelen, deretter ta seg inn i muskelen og så forbrennes. Dette er en mye langsommere prosess. På grunn av dette bruker vi mye karbohydrater ved høy-intensiv trening, og mer fett ved lav-intensiv aktivitet. Husk at styrketrening er litt spesielt - her er det kun karbohydrater som duger. Fett kan ikke brukes i det hele tatt. Dette kommer av at karbohydrater omgjøres til melkesyre som kan fylle opp ATP. Med fett som brensel, kan vi ikke få til dette. Karbohydrater bør alltid inntas sammen med proteiner for å få best mulig muskeloppbyggende og prestasjonsøkende effekt.

I dag er det flere som prøver seg på dietter med veldig lavt karbohydratinnhold. Dette gjør at man går ned mye i vekt akkurat i denne perioden, men husk at de første kiloene består av væske og glykogen fra muskulaturen. Man må huske at karbohydrater er den aller viktigste energikilden for hjerne- og muskelaktivitet, og dietter med veldig lavt innhold av karbohydrater, 100g og nedover per dag, gjør det vanskeligere å prestere optimalt etterhvert som glykogenlagrene tømmes. Det kan altså være fornuftig å innta mer enn 100g karbohydrater per dag for deg som ønsker å trene hardt og har mye psykisk stress i hverdagen..

Lenke til kommentar

Til FlexGym

tenker på å prøve det forslaget du kom med tidligere, men hva annet kan jeg ha å spise til Lunsj og Kvelds enn varmretter siden dette kan være litt komplisert å få til når man går på skole.

Hvilket Protein pulver bør jeg kjøpe og hvor?

Gjør det om det er en eller to dager der man kan ha inntak av andre ting som Cola og Pizza f.eks i helgene?

Hvis jeg følger det programmet slavisk hvor lang tid tror du det tar før jeg kan se forskjell dette er bare rent hypotetisk (trener 4-6 ganger i uka da)

Mvh

Crapgame

Lenke til kommentar

Jeg tillater meg å komme med et par svar..

tenker på å prøve det forslaget du kom med tidligere, men hva annet kan jeg ha å spise til Lunsj og Kvelds enn varmretter siden dette kan være litt komplisert å få til når man går på skole.

En mulighet er å lage opp mat i forveien, oppbevare det i små plastbokser og varme det i mirko, eventuelt spise det kaldt. Du får også måltidserstattere i pulverform. Disse blandes ut i vann og kan erstatte et fullverdig måltid.

Hvilket Protein pulver bør jeg kjøpe og hvor?

Hvis målet er å gå ned i vekt synes jeg det ville være mest fornuftig å kjøpe kasein. Denne typen protein tar kroppen opp sakte og over tid. På den måten vil du holder forbrenningen i gang. Du får kjøpt det på Tech Nutrition sin webshop. Trykk på linken Flexgym bruker som signatur. Protein Isolate heter det. Du får det også i de fleste sunkost butikker.

Gjør det om det er en eller to dager der man kan ha inntak av andre ting som Cola og Pizza f.eks i helgene?

En dag med dårlig kosthold er bedre enn to dager med dårlig kosthold :)

Hvis jeg følger det programmet slavisk hvor lang tid tror du det tar før jeg kan se forskjell dette er bare rent hypotetisk (trener 4-6 ganger i uka da)

Forutsatt at du har et fornuftig treningsprogram, burde du kunne se forskjell etter et par uker. Det kan være lurt å ta bilde av deg selv i bar overkropp når du begynner, og hver andre uke f.eks. Da er det lettere å se forskjellen.

Lenke til kommentar

takker for det bra svaret.

men som vanlig har jeg et par spm til.

- hvordan kjøper jeg det og hvor mye koster det?

- hva er det kosttilskudd erstatningen og hvordan kjøper man det og hva koster det?

- andre forslag til ting man kan spise til lunsj og kvelds?

- hvor mye protein trenger man til hvert måltid?

- hvilkene treningsøvelser er mest effektive i denne samenheng?

kom gjerne med andre ting som jeg ikke har tenkt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...