Gå til innhold

Hva er forskjellen på Mono og stereo tv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

den blir brukt til video og fable når det kommer. hehe. Så dere mener jeg ikke vil merke for stor forskjell altså, er det noen her som har hatt begge deler?

edit: jeg har ikke anlegg

Endret av asad
Lenke til kommentar

For å forklare da...

Mono: samme lyd kommer fra begge høyttalerne. På mono-tv'er er det ofte bare en høyttaler også.

Stereo: de to høyttalerne spiller ulik lyd. Dette gir deg en følelse av at lyden omgir deg. Ting på høyre side av skjermen høres også på høyresiden, og omvendt.

Surround: se stereo, bare enda flere kanaler. Du er "midt i" det som skjer på skjermen.

Jeg ville aldri gått for en mono-tv, selv om jeg alltid bruker anlegget og paraboltuner likevel for stereolyd. Rett og slett fordi jeg kanskje en gang i fremtiden KANSKJE må bruke tv-lyden i 10 min bare, og selv da er ikke mono holdbart.

Lenke til kommentar
hmm...da vurderer jeg å gå for denne istedet

Stereo 21"

Hvis du skal bruke såpass med penger, ville jeg like godt flesket til med 200 kr ekstra for en 28-tommer.

Hvis du har plass til den, da!

hehe. jeg vet. men jeg tror nesten det blir litt i det største laget til rommet mitt. Er vel ikke så bra å stirre på en 28" fra 2 meters avstand? Slik jeg har det organisert på rommet mitt...

Lenke til kommentar
jeg har en 32" widescreen ca 2.5 meter fra sofaen.. det går helt fint det. tror nok ikke det blir noe problem med en 28" på 2 meters avstand

hehe. er det ikke skadelig for synet egetnlig?

Ps

takk for alle tipsa!

Endret av asad
Lenke til kommentar

nja.. har dårlig syn fra før, men bruker kontaktlinser :tease:

tror ikke avstanden til tv'en har så mye å si, så lenge du ikke sitter klint opptil :)

har vel kansje mer med kvaliteten på tv'en å gjøre?

Har ikke merka noe ubehag ennå av se på tv, men jeg sitter ikke å glaner så lenge om gangen heller..

Lenke til kommentar

Det idelle for å sitte nærmest mulig og likevel ikke så nært at man ser hvor dårlig et tv-bilde er, skal være 3,5 ganger høyden på bildet ifølge en eller annen dyptgående studie av PAL-tv. Husker dessverre ikke kilden.

Har ingen tall i hodet i farta, men et bålebånd fikser vel den biffen kjapt :)

Lenke til kommentar

det må jo bli feil, med tanke på hvor smal en widescreen tv er :hmm:

edit: etter en kjapp måling, fant jeg ut at min 32" widescreen er ca 40 cm høy.

ganget med 3.5 blir det 1 meter og 40 cm. Jeg plasserte meg så 1 meter og 40 cm fra skjermen, og konstanterte, at det ble for nært. :p

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...