puh Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Ser at jeg kan få Canon EOS 300 D for 8695 hos Komplett. Nikon D70 til 12 995. Har ikke objektiver fra før, hverken Canon eller Nikon og stiller sånn sett fritt. Har fra før av Nikon coolpix 995 som jeg har vært fornøyd med i flere år, men på tide å skaffe speilrefleks. Magafølelsen min sier Nikon, lommeboka mi kremter høyt og jeg ber om råd: Er det virkelig verdt en sånn prisforskjell? Lenke til kommentar
Gråskjegg Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Det kommer naturligvis an på hvem du spør. Spør du en Nikonmann, er svaret "NAUTRLIGVIS er det verdt forskjellen." Og spør du en Canonmann, er svaret like naturligvis det motsatte. Hjalp det? Nikons D70 er et litt bedre kamera enn Canons 300D. Og det objektivet som følger med Nikonkameraet er mye bedre enn den som følger med Canon sitt. Betyr det at objektivet som følger med 300D ikke er bra nok? Absolutt ikke. Men det ryktes at Canon 10D kan fås kjøpt svært billig for tiden, siden 20D er rett rundt hjørnet. Og den er bedre enn både D70 og 300D. Og omtrent samme pris som D70 (~10knoker). Det ville vært mitt valg. Eventuelt - kjøp 300D, og bruk det du sparer på å dra på en fotosafari. - grå - Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 (endret) På bildekvaliteten er det liten forskjell og vanskelig å kåre en vinner. På Canon så må du mere inn i menyen for å gjøre instillinger, er tregere i oppstart og kan ikke ta ubegrenset antall bilder i serie. Canon mangler også noen instilliger som er viktige for noen og som andre ikke vet eksisterer engang. Når det gjelder linsene så kommer det an på hvordan du bruker bildene, tar du aldri utsnitt og gjør store utskrifter så trenger du ikke 6 millioner piksler og da gjør det ikke noe om linsa ikke er helt topp. For de som aktivt bruker bruker kameraet og de manuelle instillingene så mener jeg at prisforskjellen ikke teller mot D70. En semiproff fotograf vil få mere for pengene ved å velge et D70 og minst to relativt dyre linser. En amatør som ikke bryr seg om de forskjellige instillingene og som bruker det som et kompakt kamera ville neppe merket noe forskjell og det ville vært bortkastet penger med et D70. Problemet er at det ikke er så lett å vite før man har tatt noen tusen bilder. Endret 31. august 2004 av Kristallo Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Veldig enig i mye av det Kristallo sier, nettopp derfor falt mitt valg på D70 når jeg stod i samme sko som deg. Det var egentlig aldri noen tvil etter å ha holdt begge kameraene i hånda. Den gang var ikke prisforskjellen så stor, men hvis 12999,- er det billigste du finner ville jeg nok tittet litt mer. Det går for både 11 og 12k....... Ta deg en tur til en fotosjappe og se og grav litt før du bestemmer deg! Lenke til kommentar
rokkitan Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Jeg ville nok valgt D70 selv om jeg har Canon selv. Pga av hurtighet og pris; D70 er mye raskere enn 10D og 300D på oppstart og skrivehastighet, og du kan få med et bra objektiv (i motsetning til det ok objektivet du kan få med 300D) til en rimelig penge. Nytt hos f.eks fotovideo.no koster 300D med 18-55'en ~9k og D70 m/18-70'en ~12.2k. På den annen side er det viktig at du går i en butikk og prøver de aktuelle slik at du finner ut hvilket som passer _deg_. Det er også godt utvalg av brukte 10D for tiden, både her og på foto.no.. Husk da at du trenger et objektiv til og det eneste alternativet fra Canon hvis du ønsker litt vidvinkel er 17-40'en. Den er virkelig bra og kan brukes som skikkelig vidvinkel på filmhus (og evnt. 1Ds), men er litt stor, tung og dyr og har ikke så stort zoomområde. Eventuelt kan du kjøpe uorginale objektiver, f.eks. Sigmas 18-50/3.5-5.6 og 18-125/3.5-5.6 som passer på 10D, i motsetning til Canons kommende 17-85.. Eller hvis du er totalt uinteressert i vidvinkel kan du jo kjøpe 28-ett-eller-annet-zoom. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Men hvis vi nå begynner å blande 20D inn i diskusjonen her, selvom nesten ingen har prøvd det ennå, så kan vel det komme til å jevne ut de ulempene som D70 har vs. 10D/300D, i.flg. den informasjonen som har kommet ut? Det blir vel litt dyrere enn D70, men ingen ekstrem forskjell. Lenke til kommentar
rokkitan Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Det blir spennende å se hva prisene på 20D og objektiver blir etterhvert, men foreløpig koster bare huset 13.5k. Samlet pris med 17-85'en regner jeg blir minst 18k (veil. for objektivet er 7.5k). Canon sin 17-85/4-5.6 IS har riktignok større rekkevidde og bildestabilisering, men er ikke like lyssterk som Nikon sin 18-70/3.5-4.5 (som er et rimelig godt objektiv), så i første omgang blir 20D tross alt 50% dyrere enn D70 (ca 12k m/18-70'en). Nå kommer det dog minnekort (og evnt. blits og flere objektiver) i tillegg, slik at den relative forskjellen blir mindre. Det er vel liten tvil om at 20D er best, men om forskjellen er verd prisen får hver enkelt vurdere. Jeg kunne klart meg med en D70, men siden jeg har Canon fra før så er valget enkelt. Edit: Raskeste målte skrivehastighet ifølge http://www.robgalbraith.com: 10D: 1.394MB/sec og D70: 4.561MB/sec. D70 kan faktisk ta omtrent 3bilder/sekund inntil minnekortet er fullt med jpeg normal. Litt trist med 10D og 300D, men Canon ser ut til å slå skikkelig tilbake med 20D: 5.651MB/sec er foreløpig raskeste måling. Oppstartstidene er 10D: ~2.5sek, D70: 0.0sek og 20D: 0.2sek. Endret 31. august 2004 av rokkitan Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 kan ikke ta ubegrenset antall bilder i serie. Hvilket kamera kan ta ubegrenset bilder i serie ??????? Jeg tror EOS 10D vil bli meget rimelig nå , kanskje ned på nivå med D70 , og da ville jeg virkelig "kjent" på begge disse kameraene. Det var en av årsakene til at jeg valgte 10D , det passet så godt i hånden og virket mye mere solid , samt at alle knapper var der de skulle , D70 er litt mer klumpete etter min mening. 10D har også mindre støy en D70 etter min mening , men det kommer an på øyet som ser ( har 100ISO mot 200ISO). De er like raske med 3 bilder pr,sek . Kan hende 10D skriver litt tregere til kortet etter bufferen er full med 9 bilder , men det burde holde for de fleste. 10D har også "prisme" med lås for stødige eksponeringer. Canon har også et av de mest komplette system , med linser , blitser , batterigrep m.m. Lenke til kommentar
joker Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Hadde samme problemet som deg for et par uker siden. Jeg valgte D70 og er fornøyd med den. Men jeg har ikke prøvd D300.. Lenke til kommentar
puh Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Takker for alle flotte innlegg. Mye morsommere å spørre dere enn kona.. Imponert over nyanserte svar fra begge leire. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Hvilket kamera kan ta ubegrenset bilder i serie ??????? Med noen kamera er antall bilder begrenset av minnekortet ditt, ikke av kameraet...f.eks. på D70 (og 10D?). Men jeg ville ikke lagt mye vekt på dette, da jeg svært sjelden har bruk for 290 bilder i serie. 8-10-12 bilder er ofte (mer enn) nok til mitt bruk. Det var en av årsakene til at jeg valgte 10D , det passet så godt i hånden og virket mye mere solid , samt at alle knapper var der de skulle , D70 er litt mer klumpete etter min mening. For noen føles ikke D70 klumpete ut i det hele tatt. Men jeg støtter tipset om å dra i butikken og føle på kameraene. Problemet er at 10D sjelden finnes i butikkene, så jeg får vel heller anbefale å finne noen som har et slikt kamera hjemme.. 10D har også mindre støy en D70 etter min mening , men det kommer an på øyet som ser ( har 100ISO mot 200ISO). Kan du vise meg støy på et bilde fra D70 med ISO200? Jeg klarer ikke å finne det på noen av de ca 2-3000 bildene jeg har tatt hittil med ISO200. Først på ISO800-ISO1600 er det mulig å se særlig støy, og den støyen blir lite framtredende på utskrifter. Et par tester jeg har lest konkluderer faktisk med at D70 har noe mer støy enn 10D på høye ISO-verdier (altså ikke 200, men f.eks. 1600), men at støyen på D70 virker mindre skjemmende enn støyen på 10D, selv om det er noe mer av den.. Canon har også et av de mest komplette system , med linser , blitser , batterigrep m.m. Nikons og Canons systemer er nok omtrent like komplette. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 (endret) Her er det verste eksemplet jeg har av støy på F70 i ISO 200. Jeg har satt inn biter av skyene i 1:1. Bildet er ellers ubehandlet rett fra kameraet. Man kan se at det ikke er perfekt. Det er lite støy og den er er stort sett monokromatisk og lite forstyrrende. Endret 1. september 2004 av Kristallo Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 (endret) Håper jeg ikke trakket noen på tærne med mine personlige meninger , samt tester av www.dpreview.com. Det er sikkert noen som vil synes D70 ligger som støpt i hånden også.... Det er sikkert noen som synes at den lille støyforskjellen i spesiellt blå himmel ikke gjør noe.... Det er sikkert noen som mener at Nikon sitt system er like omfattende som Canon sitt.... Og jeg mener sikkert at på de kameratestene jeg har lest så har alle kameraene en buffer (minne) som vil bli fullt før kameraet skriver til minnekortet...... Moralen må uansett være at disse kameraene er så jevne at det kommer til syvende og sist an på personlig følelse og egenerfaring..... Lykke til uansett Endret 1. september 2004 av helge.bringeland Lenke til kommentar
puh Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 Da ble det Nikon D70! Virker bra. Og da må jeg straks tilføye at jeg ikke sier at den er bedre, større og sterkere enn noe fra Canon, men slår fast at i forhold til min Nikon Coolpix 995, har jeg nuh kommet nært himmelrik! mvh puh Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Gratulerer med nytt kamera da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå