Gå til innhold

25 dBA Seagate HDD - Hører jeg den om natten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

For å komme tilbake til TurtleMans EGENTLIGE spm.... ;)

25 dBA er ikke stort... (A er bare vektinga, siden øret hører noen frekvenser bedre/dårligere enn andre etc. Vi oppfatter med andre ord ikke lyd lineært.. ;))

20 dB er omtrent som noen som hvisker på 1,5 m avstand.

Siden dB skalaen er logaritmisk, er derfor ikke 30 dB "bare" 10 dB høyere, men oppfattes av øret som dobbelt så høyt som 20 dB.

 

Dessuten skal jo disken stå inne i kabinettet også... Litt avhengig av hva slags kabinett du har og om du har dempet det eller ikke, og ikke minst hvor/hvordan det står i rommet (akustisk sett), vil du neppe være særlig plaget av lyden fra den.

Som noen påpeker, lyden er nok målt idle, så bittelitt småknotting vil du nok høre når den jobber, men med mindre du er VELDIG ømfintlig for lyd når du skal sove, tror jeg ikke du får noen problemer...

 

Og uansett vil du jo ha en systemdisk som står og jobber i ny og ne...

Blir det for galt, kan du jo alltids kjøpe en usb minnebrikke på 1 GB og laste ned til den da... :)

(Så kan du laste ned til den, stille, siden det ikke er noen mekaniske deler, og så overføre til HD'en etterpå.. ;))

Lenke til kommentar

Tror ikke du kjøper katta i sekken når det angår den Seagate disken. Hvis du er veldig følsom er det bare minnekort som duger. Tror du skal bli godt fornøyd og blir det får ille kan nok støydemping, drevramme ol. fikse biffen!

 

Personlig sitter jeg på en ISDN linje i skogen :p

Endret av LOZER
Lenke til kommentar

Kjøpte to 120 GB Seagate Barracuda SATA-disker for en uke siden, nettopp fordi også jeg ble helt ør i hodet av den høyfrekvente hvininga på de gamle WD diskene.

 

Ikke spesielt høyt støynivå på de nye diskene (støy kan jo være oppfattes forskjellig fra person til person), kun litt knatring når de leser og skriver.

 

Men, det et stort men... De vibrerer noe helt fryktelig. Vibrasjonene forplanter seg fra

HD ramma og over i hele kabinettet. Jeg har ikke funnet noen god løsning på det problemet. Oppheng i strikk kunne kanskje fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...