Gå til innhold

Hjelp til å installere SuSe 9.1PE

Anbefalte innlegg

Heisan

Min bror har en gammel laptop som han bruker til å skrive på. Det var win98SE og Win2000 på den, men syntes win2000 var litt for tungt for maskinen mens win98, som vi alle vet, kræsjer altfor ofte. Tenkte da å installere Linux på maskinen sammen med OpenOffice, da jeg tror det kanskje vil være mye lettere og stabilt for den stakkars 600celeronmaskinen..eller?

Lastet ned SuSe 9.1 Personal Edition, men da jeg skulle installere fikk jeg beskjed om at maskinens 64MB var for lite til at installasjonsprogrammet kunne kjøres, og den spurte da etter en "swap partition"(?). Har ingen partisjoner annet enn en nyformatert FAT32 på 8GB, som eg hadde håpet at Linuxinstallasjonen skulle få lov til å gå løs på selv.

Må jeg da evt bruke et annet program for å sette opp en linuxpartisjon FØR jeg kjører installasjonscden til SuSe, slik at jeg kan skrive inn en gyldig swap-disk. Isåfall hvilket program? Er ganske grønn på linux så det må ikke være for komplisert..
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

64 MB er _lite_ - Linux (og spess OO) sluker RAM. Bare så det er sakt.

Har du noe som ikke kan slettes på maskinen? Hvis ikke ber du bare installasjons-programmet om å "slett alle partisjoner og partisjoner manuellt".

Forøvrig er suse PE noe sjit. Synes nå jeg. Men det klarer seg fint på en 500 MHZ p3 med 128 MB ram så kansje liker det seg på en med 64 MB?

I værste fall får du reinstallert 98 :D

Lenke til kommentar

Fikk ordnet meg en swap-partisjon via installasjonsCDen til en gammel RedHat-distro (kubbet PCen med vilje rett etter å ha tilordnet swap-disk, rebootet og stapped i SuSe-CDen. :!: ). 1 min igjen av installasjonen nå.

Tenker å legge inn SuSe på den mye maskinen min som jeg håper å få til uken, og tenkte jeg kunne få testet ut distroen på min bror sin først. Men regner nok med at det blir for lite med 64mb ram ja. ¨

Eneste problem nå er at win98coveret var tomt og jeg må grave litt i skuffer og skap for å finne igjen win98se-cden (sikkert spindelvev på den :!: ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...