Gå til innhold

Spørsmål angående Hertz


xmd

Anbefalte innlegg

jeg lurer på noe med hertz jeg å.

 

har kjøpt meg 3d briller, får dem om 1-2 dager. de bruker "imax prinsippet" med at de viser annenhvert bilde til annenhvert øye. ja, dere skjønner, ikkesant?

 

menne, da får jo bare et øye halvparten av hertzen, på min skjerm blir det 35 på hvert øye. vil dette oppfattes som om jeg bare ser 35 hertz, eller vil det oppfattes som 70 hertz.

 

EDIT: en million med skrivefeil...ikke allverdens tastedyr her på jesshim VGS nei...

Ja, og nei. Hvis det er de Asus-brillene så har de 2 måter å funke på. "Line-Interleave" og en til.

 

Den andre er som du sier, at hele bildet blir tegnet opp to ganger mens brillene lukker for annenhvert øye. Da blir "opplevd Hz" lik halvparten av skjermfrekvensen. Fordelen er høy oppløsning.

 

Line-interleave er at skjermkortet tegner opp annenhver linje for høyre/venstre øye mens brillene lukker for annenhvert øye. Fordelen er da mye mindre flimring, men man får bare halve oppløsninga.

 

Tror det var sånn det fungerte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd ulike HZ på mange ulike crt og kort, og ofte blir skarpheten lidende ved høyere frekvens enn 75hz.

 

Jeg har erfart at 72 hz er det optimale; flimmer forsvinner, og skarpheten blir intakt.

 

BTW: Ser at en del TV produsenter etterhvert kommer med 75 hz som option, da 100hz ofte kan gi etterslep.

Lenke til kommentar
nei altså dette er ikke briller med skjerm, det er briller som fungerer til skjermen.

 

Hehe det er straffen for ikke å lese hele posten... leste bare 3d briller og sluttet meg til resten :)

 

Sorry for det... hvordan fungerer disse brillene? Skjønner ikke helt hvordan annenhvert bilde til hvert øye gir 3d. Noen som har noen forklarende lenker evt?

Lenke til kommentar
Sorry for det... hvordan fungerer disse brillene? Skjønner ikke helt hvordan annenhvert bilde til hvert øye gir 3d. Noen som har noen forklarende lenker evt?

Prinsippet er veldig enkelt. Det eneste selve brillene gjør er å vekselvis gjøre høyre og venstre brilleglass helt sort (LCD) så det ikke går an å se igjennom. Så blir bildet for venstre øye tegnet opp når høyre brilleglass er sort, og bildet for høyre øye tegnet opp når venstre brilleglass er sort. Dette skjer såpass fort at hjernen opfatter alt som 3D.

 

Line-interleave funker på samme måten, bare at der blir annenhver linje vekselvis tegnet istedenfor annenhvert bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...