Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmenettverk - Kopiering av store filer feiler


Anbefalte innlegg

Har et trådløst hjemmenettverk bestående av en stasjonær og en bærbar PC. PC'ne kjører henholdsvis Win XP og Win 2000, og routeren er ASUS wl-500g. Når jeg forsøker å kopiere store filer på flere hundre MB feiler svært ofte kopieringen med følgende feilmeldig;

 

"Can not copy. The specified network name is no longer avaiable".

 

Jeg skrur av brannmur etc men det samme skjer. Hva er problemet ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tor ikke det har noe med Win200 mot winXP å gjøre. Jeg har en linux server med

SAMBA og en laptop med tråløs nett og winXP. Jeg får akkurat det samme problemet

når jeg benytter tråløst nett, men det funker utmerket med ledning.

 

Jeg har en mistanke om at det har noe med virkemåten til SMB protokollen

(windows fil/printer delings systemet) å gjøre. Det ser ut til at det ved for lang

timeout mellom to pakker gjøre at maskinen tror nettet er nede. Mulig at

trådløst nett og windows fildeling rett og slett ikke funker så bra sammen.

Ved overføring over FTP eller HTTP ser det ikke ut til at dette problemet

eksisterer.

 

Håper noen har en løsning på dette problemet.

Lenke til kommentar

Hei, hadde samme problemet...

Min løsning (kinda off-topic) var å gå over til å bruke FTP...

Det er mye mere stabilt, du har resume-muligheter, osv...

Er klar over at jeg ikke hjelper deg noe, men måtte bare si det..

Så fremst du ikke er helt avhengig av filesharinga i Windows, gå over til FTP (Er da mitt råd :))

Lenke til kommentar

Prøve å koble den bærbare direkte til routeren med kable. Nå fungere filoverføringa uten problemer selv om PC forsatt kjører trådløst mot nettet og laster ned. Glemte å si at jeg driver med nedlasting samtidig med filoverføring.

 

Hastigheten er også mye bedre selv om kom mellom router og stasjonær PC forsatt er trådløs. Kan være noe i oppsettet av trådløst kort og Win 2000 på den bærbare selv om jeg ikke tror det da kom mot nettet fungerer uten problemer av noe slag men windows har så mange opsjoner at det umulig å teste ut alt.

 

For kopiering/fildeling mellom PC'ne nå og da er kabel bærbar/router en OK løsning selv om den ikke er optimal.

 

Greit å høre at det ikke er bare jeg som sliter med trådløst i blandt - bør ha data som hobby hvis en kjøper seg trådløst router da teknologien i høyeste grad er uferdig enda selv om det ble mye bedre etter at jeg installerte SP2. Antar de som driver med hjemmeassistanse har nok å gjøre nå som Elkjøp m. fler pusher trådløst nett på vanlige folk.

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt problemer ved kopiering av store filer mellom bærbar på trådløs og stasjonær kobla med ledning til trådløs router.

 

Den bærbare henger seg totalt under (og også noen ganger etter) kopiering.

Men fila blir faktisk overført. Problemet er at det pleier å klikke for meg før fila er ferdigkopiert... :mad:

 

Oppgraderte drivern til pcmcia kortet (d-link dwl520(?)) her om dagen, men har ikke fått testa på nytt ennå. Har d-link di-624 trådløs router.

 

Må da være en løsning?

 

[space]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...