Gå til innhold

Filer til debian installasjon

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte å prøve å installere debian på maskina mi, og nå har jeg kommet til last ned sida for cd-img

(ftp://ftp.no.debian.org/pub/linux/debian-iso/images/3.0_r2/i386/), jeg har tidligere lasta ned og prøvd ut fedora i noen uker, men jeg var ikke helt fornøyd.

I fedora var det 3-4 cd'er som skulle lastes ned, mens det her ser ut som om det er 7 cd'er ( ! ).

Skal jeg laste ned alle? Ellers ser jeg at på hjemmesida til debian at siste versjon blei utgitt 21. november 2003.

Er dette for gammelt, skal jeg finne en annen distro? Jeg skal hovedsakelig bruke linux til musikk, filmer og en privat server (for testing av php scripts), pluss andre småting. Ikke helt sikker enda, men trur jeg skal kjøre dualboot med win xp- pga. enkelte spill.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd "startx" ja (og "start x" For den saks skyld). Hvordan installerer jeg grensesnittet da? Skjønte ikke så mye av installasjonsystemet, bare installerte default jeg. Kanskje det ville vært bedre å installere mandrake eller suse?. Hvordan sletter jeg debian da, ikke bare slette partisjonen vel?

Lenke til kommentar

apt-get install x-window-system

Så trenger du vil x-base-clients hvis jeg ikke husker feil, men det skal ordne seg :-)

Deretter velger du windowmanager (wm) f.eks:

• KDE
  • Gnome
  • Fluxbox
  • Enligthment

etc.

Endret av sete
Lenke til kommentar

Jeg fikk til å installere det nå, men det bare klikker bare når jeg tar "startx". Skjermen blir "vridd" og jeg ser ikke noe annet enn musa og den rare skjermen. kan noen gi meg en forklaring på hvordan man avinstallerer debian, og samtidig setter windows til å boote som hovedvalg? tenker jeg laster ned mandrake seinere istedet

Lenke til kommentar

Du må installere et desktop miljø/WM eksplisitt(følger ikke med x-window-system).

Gjør

apt-get install gnome

for å installere gnome. Andre alternativer er KDE, fluxbox, enligthenment, windowmaker osv.

apt-get install gdm

for å installere gnomes grafiske inlogging. Alternativer: xdm, kdm...

Lenke til kommentar

Det kan jeg ikke svare deg på, hvis det var med som default på installasjonen så er det sikkert installert.

Men jeg har bestemt meg for å installere mandrake seinere istedet, pga at jeg fortsatt ikke får til å komme lenger enn til innlogginsskjermen, da blir skjermen "vrengt".

Jeg ber derfor om hjelp til hvordan jeg avinstallerer linux. jeg kan jo bare slette partisjonen den er på, men da vil det komme feil når jeg rebooter maskina (tidligere erfaring med fedora core2). Det søkes da etter oppstartslasteren som ikke finnes. Kan noen si meg hvordan jeg setter det tilbake sånn at windows starter opp automatisk. ?

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Microsoft Windows XP [Versjon 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation

C:\Documents and Settings\Bjørn Inge>fixbr
fixbr gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando,
kjørbart program eller satsvis fil.

C:\Documents and Settings\Bjørn Inge>

Det virka tydligvis ikke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...