dabear Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Hei, tenkte å prøve å installere debian på maskina mi, og nå har jeg kommet til last ned sida for cd-img (ftp://ftp.no.debian.org/pub/linux/debian-iso/images/3.0_r2/i386/), jeg har tidligere lasta ned og prøvd ut fedora i noen uker, men jeg var ikke helt fornøyd. I fedora var det 3-4 cd'er som skulle lastes ned, mens det her ser ut som om det er 7 cd'er ( ! ). Skal jeg laste ned alle? Ellers ser jeg at på hjemmesida til debian at siste versjon blei utgitt 21. november 2003. Er dette for gammelt, skal jeg finne en annen distro? Jeg skal hovedsakelig bruke linux til musikk, filmer og en privat server (for testing av php scripts), pluss andre småting. Ikke helt sikker enda, men trur jeg skal kjøre dualboot med win xp- pga. enkelte spill. Endret 30. august 2004 av dabear Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Bruk heller Debian testing/sarge da den er har nyere pakker. Kjekkest å installere med en netinstall-iso (~100MB) fra http://www.debian.org/devel/debian-installer/ ISO-en inneholder kun det nødvendigste, og resten hentes ned automatisk under installasjonen. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Oki, nå er det installert. Men trudde det følgte med grensesnitt jeg, bare kommandolinja som kom fram. Hvordan starter grensenittet (hvis det er med) da? Lenke til kommentar
sete Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Valgte du noen xserver og windowmanager(e) under netinstall? Hvis ikke må du legge det inn selv. Har du prøvd "startx" (det har du sikkert gjort)? Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Det kan være litt vanskelig å finne riktig pakke når man gjør det manuelt (og ikke velger en installasjonsprofil). Men jeg mener det er x-window-system man skal velge. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Har prøvd "startx" ja (og "start x" For den saks skyld). Hvordan installerer jeg grensesnittet da? Skjønte ikke så mye av installasjonsystemet, bare installerte default jeg. Kanskje det ville vært bedre å installere mandrake eller suse?. Hvordan sletter jeg debian da, ikke bare slette partisjonen vel? Lenke til kommentar
sete Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 (endret) apt-get install x-window-system Så trenger du vil x-base-clients hvis jeg ikke husker feil, men det skal ordne seg :-) Deretter velger du windowmanager (wm) f.eks: KDE Gnome Fluxbox Enligthment etc. Endret 31. august 2004 av sete Lenke til kommentar
dabear Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Jeg fikk til å installere det nå, men det bare klikker bare når jeg tar "startx". Skjermen blir "vridd" og jeg ser ikke noe annet enn musa og den rare skjermen. kan noen gi meg en forklaring på hvordan man avinstallerer debian, og samtidig setter windows til å boote som hovedvalg? tenker jeg laster ned mandrake seinere istedet Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Du må installere et desktop miljø/WM eksplisitt(følger ikke med x-window-system). Gjør apt-get install gnome for å installere gnome. Andre alternativer er KDE, fluxbox, enligthenment, windowmaker osv. apt-get install gdm for å installere gnomes grafiske inlogging. Alternativer: xdm, kdm... Lenke til kommentar
sete Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Ja, det jeg mente med velge wm var f.eks apt-get install fluxbox Har du installert/configurert XFree86? Endret 31. august 2004 av sete Lenke til kommentar
dabear Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Det kan jeg ikke svare deg på, hvis det var med som default på installasjonen så er det sikkert installert. Men jeg har bestemt meg for å installere mandrake seinere istedet, pga at jeg fortsatt ikke får til å komme lenger enn til innlogginsskjermen, da blir skjermen "vrengt". Jeg ber derfor om hjelp til hvordan jeg avinstallerer linux. jeg kan jo bare slette partisjonen den er på, men da vil det komme feil når jeg rebooter maskina (tidligere erfaring med fedora core2). Det søkes da etter oppstartslasteren som ikke finnes. Kan noen si meg hvordan jeg setter det tilbake sånn at windows starter opp automatisk. ? Endret 31. august 2004 av dabear Lenke til kommentar
zyp Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Boot til win, åpne cmd og skriv: fixmbr Etterpå kan du bare slette linuxpartisjonen. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 Microsoft Windows XP [Versjon 5.1.2600] (C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation C:\Documents and Settings\Bjørn Inge>fixbr fixbr gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando, kjørbart program eller satsvis fil. C:\Documents and Settings\Bjørn Inge> Det virka tydligvis ikke.. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 3. september 2004 Forfatter Del Skrevet 3. september 2004 Ok, heh. Men det virka ikke det heller, samme feilmelding da òg Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 I gamle dager var det fdisk /mbr som gjorde susen i DOS systemer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå