Anders81 Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Hun vil ha et lydanlegg til å høre opera, og ba meg finne et. Hun skal ha et anlegg til, som sagt, opera, men også til klassisk o.l. Hun hører ikke på den spesielt høyt, men anlegget skal gi god lyd til et 20m2 rom. Er det mulig å få et greit system til en 10 000kr? (Kan vel strekkes til 15k om nødvendig) Hun ble kjempeimponert over mitt Logitech Z640 (eller noe sånn, toppanlegget til logitech), og den er jo ikke først og fremst beregnet til musikk, og jeg tipper alt er en oppgradering fra hennes 1500krs microanlegg. Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 hvilke signalkilder vil være nødvendig å ta i beregningen? hun vil vel ha små og nette komponenter tenker jeg? Lenke til kommentar
Anders81 Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Ja, hun vil nok ikke ha noen gigantiske saker, men at de er minst mulig er ikke spesielt viktig. Det viktigste er at de gir god lyd. Vet ikke helt hva du mener med signalkilder, hvis det er trådløse telefoner/TV'er, er det en TV med DVD-spiller i rommet, og ofte trådløs telefon (selv om basen dens er en 10 meter unna rommet). Lenke til kommentar
Even. Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Signalkilde = Cd spiller, DVD spiller, Discman, Kassetspiller der lyden kommer fra Denne tråden passer vel egentlig bedre på audio forumet. ¨ Hun kan jo høre med de på hifiklubben ( http://www.hifi-klubben.no ) de kan en god del om å sette sammen anlegg til forskjellige typer musikk og sånn Lenke til kommentar
Gef Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 -Feilpostet Flyttes til Lyd & Bilde -> Audio forumet. Lenke til kommentar
atsjoo Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Cambridge Azur 640A integrert forsterker Cambridge Azur 640C CD-spiller B&W DM602 S3 stativhøyttalere Mitt forslag Mvh. Anders Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Cambridge Azur 640A integrert forsterkerCambridge Azur 640C CD-spiller B&W DM602 S3 stativhøyttalere Mitt forslag Mvh. Anders Fint valg av forsterker og CD-spiller men ville kanskje heller valgt SA710 foran B&W høyttalerne. 300 - 400 i en ok signal kabel fra f. eks Supra eller Tara Labs samt høyttalerkabler i samme klasse så er du i mål Lenke til kommentar
Anders81 Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Men, gir stereo høytalere like godt resultat/fylde som et surround system? Tror noe av det hun like med mine høytalere, var nettopp det at musikken ikke føltes "retningsbestemt" men fylte hele rommet.. Ev. surround forsterkere er jo skittdyre (20 000kr+), kan man bruke en stereo forsterker med 5 høytalere? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Det oppsettet der vil lydkvalitetsmessig blåse ditt (antatte) Logitech Z640 ut av støvlene. Her har du mer HiFi rettetde komponenter som gir en mer riktig lyd, og ikke bare masse lyd. No offense, men de Logitechgreiene er ikke mye å skryte av kvalitetsmessig Et godt stereoanlegg vil fylle rommet fint, en får med seg instrumentplassering, og retning på lyden på en mye bedre måte enn ett surroundanlegg siden opptaket er gjort i stereo og ikke i surround. Det finnes selvfølgelig bra opptak som er beregnet for surround, men det er vel helst på DVD audio at en kan få dette. Lenke til kommentar
atsjoo Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Moren din får ikke hørt på de CD-ene hun har i dag i surroundmodus, da må det i såfall brukes "Pro Logic I/II" (dette er noe så og si alle surroundreceivere av nyere dato har (Pro Logic II er mye bedre enn Pro Logic I), noe som omformer tokanalssignal til femkanalssignal slik at alle høyttalerne brukes, men dette gir langt ifra like god lyd som en SACD eller DVD-audio (femkanalsformater) (eller vanlig CD i stereo, for den del). Det er ikke noe problem å få tak i en femkanals receiver/forsterker for noen tusen kroner (man får gode for 4-5000kr (alt er relativt )), men disse e jo i hovedsak ment for avspilling av femkanalslyd, og vil ikke gi spesielt god lyd når det kommer til avspilling av CD-plater i stereo (Jeg har en slik selv, og min erfaring er at en stereoforsterker til 3-4000kr spiller like godt i stereo som en surroundreceiver til både 8 og 10.000kr. Som jalla sier, vil dette oppsettet knuse ditt Logitech-system (no offence, det er kjempegode pc-høyttalere ). Endret 31. august 2004 av atsjoo Lenke til kommentar
atsjoo Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Cambridge Azur 640A integrert forsterkerCambridge Azur 640C CD-spiller B&W DM602 S3 stativhøyttalere Mitt forslag Mvh. Anders Fint valg av forsterker og CD-spiller men ville kanskje heller valgt SA710 foran B&W høyttalerne. 300 - 400 i en ok signal kabel fra f. eks Supra eller Tara Labs samt høyttalerkabler i samme klasse så er du i mål Joda, men nå prøvde jeg etter all evne å holde meg under 10000kronersgrensa, selv om jeg brøt den med et par hundrelapper Lenke til kommentar
Anders81 Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Jada, alle audiofile mobber høytalerne mine, men nå er det jo ikke musikk det først og fremst er laget for, mer for spill ala Doom 3 og Battlefield. Til mitt bruk er de perfekte. Takk for tipsene, får vel bli opp til henne hvilken av høytalerene hun vil gå for. Endret 31. august 2004 av Anders81 Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Tipper de er ok til Doom3 ja Det beste hadde vært om hun hadde fått hørt på høyttalerne selv. Dro opp mot 15k grensa jeg siden en gjerne havner der uansett om en setter foten innom ei HiFi sjappe :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå