Gå til innhold

Hva bør en filserver ha?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden det kun er 2 klienter _kunne_ det kanskje være en idè å kjøpe gb-lan, men det er neppe verdt det. Har det selv, men får ikke mer enn 15MB/s.

Du må selvfølgelig ha nok ide-porter, eventuelt kontrollerkort.

Det er selvfølgelig viktig å ha et stabilt OS, men ikke engang Windows klarer å crashe så veldig ofte når det kun sitter på DC++ og laster ned freewarespill og linuxdistroer.

Lenke til kommentar

Eg sitter i skrivende øyeblikk og installerer WinXP Pro på min "nye" filserver.

Dual P3 800MHz, 1GB Ram, 2x 10/100 NICog eigen disk til OS.

Eg syns det (å installere og oppdatere OS) går skremmende seint!

Gleder meg til å få den opp og gå skikkelig, så eg ser kva som må gjerast.

Nokon som har tips til kva ein kan gjere for å forbetre ytelsen? (Bortsett frå å fjerne skrivebordsbakgrunn og sånt XP-dill..)

Gleder meg forresten som ein unge til at diskene frå Komplett kjem. :D

Oooog der(!) rauk skjermen som stod på maskina.

Er glad eg har aktivert terminalstyring på maskina, samt satt den til å boote uten mus, tastatur osb.

Blæh.

Brent skjerm lukter ille.

Eller var det brent barn..? :roll:

Lenke til kommentar
Hei.

Hvilke hardware-krav har en vanlig filserver på 600GB (P-ATA). Hvilket operativsystem? Flere nettverkskort? Andre ting jeg bør tenke på?

Kun to klienter.

Bør i hvertfall se til at hovedkortet har 48bits LBA, eller så sliter du med hardisker over 120GB (Probbet starter ved 128GB(137)), Så alt fra 160GB HDD'er vil lage skjau.

Kan være det finnes software til å bypasse dette problemet. Hvis bios støtter dette må du ha SP1 for XP (helst installert samtidig & med harddisk over 128GB) i maskina. Hvis du skal bruke WinXp. SP2 for Win2K. Vet ikke hvordan det ligger ann med Win2K3, men antar den støtter hardisker >128(137)GB.

Endret av GenRabbit
Lenke til kommentar

Har to filservere hjemme, en med XP2500+ og en med P3-600. Til åpning/lagring flytting/kopiering av små og store filer, så merker jeg ikke forskjell på de fra klientene.

Det som er viktigere enn CPU kraft er et godt nettverkskort og nye "raske" hardisker, for å få rask respons, slik at du ungår "lagging" når du browser mellom mapper på serveren fra klientene.

Lenke til kommentar

Då er spørsmålet:

Finn eg ein bios-oppgradering til VP6'en min, så eg får større disker i den..?

Hmm.

Ifølge Abit si webside støtter ikkje det hovudkortet disker over 75GB.

Det stemmer iallefall ikkje.. Eg har hatt 120GB i bruk på det, uten problem.

Nokon som veit om noko?

Lenke til kommentar

Det er ei moglegheit, men dem koster penger.

Meiner å ha sett ein Sata-kontroller som støtter rundt 8 disker, og kosta ca. 1600-1700kr. Kan dette stemme?

Edit:

Fant den eg tenkte på, men det er desverre PCI-X...

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar

Kan du bruke store disker (130gb+) hvis du oppdaterer BIOS?

Sitter med et Msi kd7 master(dual socket A) og med 2*160gb innlevert på Stokke klokka 19.31 i gårkveld (og kun 1 ledig plass på kontrollerkortet), så det hadde vært greit hvis noen visste det.

Forresten, er det mulig å oppdatere BIOS gjennom CD?

Endret av E-Ton
Lenke til kommentar

Hehe, nei. Har riktignok en diskettstasjon liggende her, men den har ikke vært i bruk på leeenge. Å montere den ville innebære å løfte på ræva, finne skrujern, finne floppykabel, finne floppyen(de 2 siste punkt oppnås ved å tømme innholdet av alle pappkasser innen synsrekkevidde, utover golvet) og faktisk slå av servern. :sick:

Det er, som dere kanskje har skjønt, LITE aktuelt hvis jeg kan unngå det. Forlate PC&godstol? Neppe! :sick:

NetShop fikk iallefall ræva i gir, den ordren har vært inne siden fredag(og alt var på lager, så vidt jeg vet), begynner å gå tom for plass her. Snart på tide det ble et skikkelig tilbud på kontrollerkort også...

edit: Grunnen til at jeg bruker et hovedkort til 2000kr til noe et til 400kr kunne gjort bedre, er at dette hovedkortet fikk et noe ublidt møte med gulvet etter et mislykket forsøk på å tvinge det nedi en antistatiskpose.

Status: 1 stk hjørne benda i 90 gradersvinkel

1 stk ukjent del i boss(en liten, sølvfarget sylinder, omtrent like stor som den gjengede delen av en sånn skrue som brukes til å feste ting&tang i pcen.

Men virker gjør det.... :w00t:

Endret av E-Ton
Lenke til kommentar
Siden det kun er 2 klienter _kunne_ det kanskje være en idè å kjøpe gb-lan, men det er neppe verdt det. Har det selv, men får ikke mer enn 15MB/s.

Du må selvfølgelig ha nok ide-porter, eventuelt kontrollerkort.

Det er selvfølgelig viktig å ha et stabilt OS, men ikke engang Windows klarer å crashe så veldig ofte når det kun sitter på DC++ og laster ned freewarespill og linuxdistroer.

Hei, GBLan er ikke verdt prisen IMO....Får 8-9mb/s på 100mbit, og det funker helt fint...

Jeg vet ikke om hvordan WinXp vs. feks Red Hat eller FreeBSD elns er, men jeg blir anntakelig til å gå for RedHat/Slackware/FreeBSD så fort jeg får stipendet, og får mekka filserver.. :)

Er det noen som har tips til et ultra-stille system, gjerne i økonomiklassen.. (uten vannkjøling)... Siden denne blir plassert i skapet eller noe sånt, og hybeln min er ca. 30kvm elns :).. Så jeg vil ikke ha bråk....

En annen ting, hvordan er overføringa på 108mbit WLAN? Har en bod på andre siden av gangen, det er en ide å plassere den der.. Men jeg kan ikke ha en kabel inn dit, mest sannsynlig..

Lenke til kommentar

Sitter med et Msi kd7 master(dual socket A) og med 2*160gb innlevert på Stokke klokka 19.31 i gårkveld (og kun 1 ledig plass på kontrollerkortet), så det hadde vært greit hvis noen visste det.

Jeg er 99% sikker på at dette hovedkortet kan det , vis der er MS-6051 (K7D). Oppgrader bios.

Men vis windows2K/Xp/2K3 blke innstallert uten noen harddisk over 128GB i, koblet opp så må du hacke noe i registry å ha sp2 for win2K & sp1 for WinXP.

Ellers funker det ikke

win2K

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;305098

WinXP

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;303013

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg er 99% sikker på at dette hovedkortet kan det , vis der er MS-6051 (K7D). Oppgrader bios.

Men vis windows2K/Xp/2K3 blke innstallert uten noen harddisk over 128GB i, koblet opp så må du hacke noe i registry å ha sp2 for win2K & sp1 for WinXP.

Ellers funker det ikke

win2K

WinXP

Håper dette hjelper.

Tusen takk! Det var ikke noen disker over 128gb i nei(hvis du ikke regner med kontrollerkortet da), men skal sjekke hvilken modell hovedkortet er.

Edit: I følge Everest er det MSI K7D Master (MS-6501), satser på at det funker.

Endret av E-Ton
Lenke til kommentar

For ca. en måned siden bygde jeg en ftp server selv. Jeg lurte da også på hvilke komponenter som var viktig. Kom som mange andre frem til at raske (og store) hardisker og et bra netverkskort var nødvendig. Prosessor, skjermkort og ram ble sekundært.

Så jeg endte opp med å kjøpe et ganske heftig hovedkort, Abit IC7 MAX3. Grunnen til dette var fordi det har innebygd meget bra GBit lan, 6 s-ata porter og ellers serdeles stabilt. Dette sparte meg for utgiftene med ekstra gbit kort og s-ata kontroller. Ellers kjøpte jeg en stk. 80gb seagate barracuda for windows installasjon og programmer og 3 stk. 250gb hitachi HD'er for resten.

Siden prosessor, ram og skjermkort ikke var så relevant så endte jeg opp med en celeron 2,4, billigste skjerkortet på komplett (radeon 7000, 250kr.) og 512 ram. Brukte ellers et kabinett jeg hadde til overs, samt strømforsyning og alle andre "små deler".

I mitt oppsett har jeg plassert servern inne på kottet. Den har ikke egen skjerm, mus og keyboard i og med at jeg "fjernstyrer" alt fra stue pc'n via VNC remote control. Dette gjør støy til et ikke eksisterende problem og jeg kan derfor skru opp div. vifter for å holde kontroll på temperaturen. Så nå kan jeg skru av stue pc'n om natten og sove i stillhet :)

Og for de som sier at gbit ikke er vits... det funker flott for meg. På store filer (50mb+) får jeg 35mb/sec. På mindre filer får jeg riktignok bare rundt 15mb/sec. For mange vil det nok heller være hardiskene som setter grensen for overføringshastigheten, spesiellt hvis de er av eldre dato.

Kjører ellers et server optimalisert winXP pro, SpyBot S&D, NOD32 og ServU FTP server. Alt dette er selfølgelig bak en firewall.

Lenke til kommentar

Ellers funker det ikke

win2K

WinXP

Håper dette hjelper.

Tusen takk! Det var ikke noen disker over 128gb i nei(hvis du ikke regner med kontrollerkortet da), men skal sjekke hvilken modell hovedkortet er.

Edit: I følge Everest er det MSI K7D Master (MS-6501), satser på at det funker.

Er nok samme kortet. Hvis du lurer på noe, så bare spør, så skal jeg hjelpe til. Husker hvilke helvete det var før jeg fant ut det med Win2k/Xp greiene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...