Gå til innhold

Hva trenges for å bruke LaTeX?

Anbefalte innlegg

Noen som kan fortelle meg hva jeg trenger for å bruke LaTeX.

Jeg har installert SuSE 9.1 Og med der finnes det MASSE forskjellige pakker til bruk for LaTeX. Jeg har ikke den fjerneste aning hvilke av dem jeg skal/kan bruke.

Jeg fikk tips om at til å skrive forsknings/vitenskapelige publikasjoner så var det best å bruke LaTeX.(Til å skrive min masteroppgave)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen erfaring med suse, men den vanligste latex-pakken heter tetex... Skriver du latex i kommandolinjen har du latex i systemet ditt. For å prosessere et latex dokument med navn latex.tex skriver du "latex latex.tex". Dette genererer en såkalt dvi-fil som heter latex.dvi. Denne kan du lese i vha programmet xdvi (xdvi latex.dvi).

Andre nyttige program er "dvips" og "dvipdf" som genererer hhv postscript og pdf-filer av dvi-filer....

Lenke til kommentar
Jeg fikk tips om at til å skrive forsknings/vitenskapelige publikasjoner så var det best å bruke LaTeX.(Til å skrive min masteroppgave)

Det som er kult med LaTeX er at resultatet ser veldig proft ut uten at man trenger å gjøre en skit. Ser liksom ut som en ordentlig bok istedenfor noe makkverk som er vispa sammen i Word o.l.

Ulempen er jo hvis man faktisk har behov for å kontrollere layouten mer, f.eks selv plassere bilder og illustrasjoner. Da blir det fort litt knotete å bruke LaTeX, for den liker nemlig å gjore alle slike ting for deg. Tabeller var også knotete før i tida (vet ikke om det blitt lettere).

Lenke til kommentar

Jeg tror sannelig jeg også skal begynne med LaTeX. Er forsåvidt passe lei av standard utforming av dokumenter og slikt, og vil heller (som LaTeX introduksjonen sier) fokusere på innholdet. :)

Tusen takk for å ha gitt meg et lite spark i r**** slik at jeg kunne få satt i gang. :D

Lenke til kommentar
Jeg har aldri noensinne brukt stavekontroll på data. Alt for mye stress.

Forøvrig er det vanlig å skrive LaTeX-koden i en editor som f.eks Emacs. Kjekt om editoren støtter syntax-highlighting ihvertfall.

Alt for mye stress... Det er jo så utrolig enkelt. Samt det sparer tid.. jeg gidder aldri å bla i ei bok for å rette et ord. Når du skriver en rapport på flere hundre sider blir det skrivefeil(umulig å unngå). Derfor er det mye bedre å bruke en tekstbehandler som kan ha mulighet for(en god) stavekontroll(MS sin er ikke perfekt, heller er ikke OOo sin)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...