DJViking Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Noen som kan fortelle meg hva jeg trenger for å bruke LaTeX. Jeg har installert SuSE 9.1 Og med der finnes det MASSE forskjellige pakker til bruk for LaTeX. Jeg har ikke den fjerneste aning hvilke av dem jeg skal/kan bruke. Jeg fikk tips om at til å skrive forsknings/vitenskapelige publikasjoner så var det best å bruke LaTeX.(Til å skrive min masteroppgave) Lenke til kommentar
iDude Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Har ingen erfaring med suse, men den vanligste latex-pakken heter tetex... Skriver du latex i kommandolinjen har du latex i systemet ditt. For å prosessere et latex dokument med navn latex.tex skriver du "latex latex.tex". Dette genererer en såkalt dvi-fil som heter latex.dvi. Denne kan du lese i vha programmet xdvi (xdvi latex.dvi). Andre nyttige program er "dvips" og "dvipdf" som genererer hhv postscript og pdf-filer av dvi-filer.... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Jeg fikk tips om at til å skrive forsknings/vitenskapelige publikasjoner så var det best å bruke LaTeX.(Til å skrive min masteroppgave) Det som er kult med LaTeX er at resultatet ser veldig proft ut uten at man trenger å gjøre en skit. Ser liksom ut som en ordentlig bok istedenfor noe makkverk som er vispa sammen i Word o.l. Ulempen er jo hvis man faktisk har behov for å kontrollere layouten mer, f.eks selv plassere bilder og illustrasjoner. Da blir det fort litt knotete å bruke LaTeX, for den liker nemlig å gjore alle slike ting for deg. Tabeller var også knotete før i tida (vet ikke om det blitt lettere). Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Jeg har lest litt om at det ikke er som en tekstbehandler og at det er mere lik lage et dokument i HTML uten en WYSIWYG Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 LaTeX er uten tvil å foretrekke for større dokumenter. For installasjon er det vel som nevnt her, egentlig bare å prøve seg frem... I debian er det vel tetex-base/tetex-bin som er strengt tatt nødvendige. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Jeg har lest litt om at det ikke er som en tekstbehandler og at det er mere lik lage et dokument i HTML uten en WYSIWYG Korrekt... Om du er på jakt etter WYSIWYG kan du jo prøve lyx, som er basert på latex... http://www.lyx.org/ Endret 30. august 2004 av ibrotha Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Jeg tror sannelig jeg også skal begynne med LaTeX. Er forsåvidt passe lei av standard utforming av dokumenter og slikt, og vil heller (som LaTeX introduksjonen sier) fokusere på innholdet. Tusen takk for å ha gitt meg et lite spark i r**** slik at jeg kunne få satt i gang. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Men du bør vel likevell skrive selve teksten i en tekstbehandler for å ordne på stavekontroll og gramatikken. Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Vel, det kommer som regel av seg selv. Om det er noe jeg er usikker på så sjekker jeg det i ordboken som oftest, og om jeg staver feil så fortjener jeg ikke at en maskin skal rette opp for meg. Da vil jeg heller lære det selv. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Jeg har aldri noensinne brukt stavekontroll på data. Alt for mye stress. Forøvrig er det vanlig å skrive LaTeX-koden i en editor som f.eks Emacs. Kjekt om editoren støtter syntax-highlighting ihvertfall. Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Finnes vel noe slikt til vanlige språk (ikke programmering/scripting) til vim også? Endret 30. august 2004 av Rafael Lenke til kommentar
iDude Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Finnes vel noe slikt til vanlige språk (ikke programmering/scripting) til vim også? Jeppjepp.. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Jeg har aldri noensinne brukt stavekontroll på data. Alt for mye stress. Forøvrig er det vanlig å skrive LaTeX-koden i en editor som f.eks Emacs. Kjekt om editoren støtter syntax-highlighting ihvertfall. Alt for mye stress... Det er jo så utrolig enkelt. Samt det sparer tid.. jeg gidder aldri å bla i ei bok for å rette et ord. Når du skriver en rapport på flere hundre sider blir det skrivefeil(umulig å unngå). Derfor er det mye bedre å bruke en tekstbehandler som kan ha mulighet for(en god) stavekontroll(MS sin er ikke perfekt, heller er ikke OOo sin)... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Jeg skriver aldri feil Pluss at det er altfor mange ord som ikke er oppført i ordbøkene, så jeg har aldri giddet. Brukte det ikke på skolen engang til stiloppgaver. Fikk alltid 5 eller bedre alikvel Lenke til kommentar
iDude Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Går jo an å bruke aspell... Litt tungvint kanskje, men aspell har jo norsk ordliste mener jeg, og skal takle latex-dokumenter relativt bra... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Hmm... Laste ned LyX i kveld Burde vel ikke være så innmari vanskelig å bygge inn aspell? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Hmm... Laste ned LyX i kveld Burde vel ikke være så innmari vanskelig å bygge inn aspell? Mulig aspell er med i lyx nå, for alt jeg vet.... Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 de fleste kommer til et tidspunkt der de skal skrive en større oppgave, da er det kjekt å ha lært seg latex og brukt det en lengre tid. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Går jo an å bruke aspell... Litt tungvint kanskje, men aspell har jo norsk ordliste mener jeg, og skal takle latex-dokumenter relativt bra... Spesielt hvis man bruker aspell fra Emacs. Flott stavekontroll i en editor med super LaTeX-støtte! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå