Bull_Dogg Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 ok...da har jeg kommet ganske lang, men har funnet ut at prinkortet var ganske forkullet rundt noen av transistorene...må derfor etse nytt akkurat rundt der, vet hvordan jeg etser, men ikke hvordan jeg tegne utlegget... har et bilde her av hva jeg må ha utlegg til, hvis det er noen som kan ta seg tiden å hjelpe meg med å lage et utlegg til det så hadde det vært heilt kong... Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 syns ikke du trenger å gjøre det. Bare fjern det meste av det som er forkullet og så setter du inn transistorene med full lengde på beina for så igjen bøye beina i den retnigen som printbannen går, er det for kort så kan du bruke noe kraftigere stump ledning (pleide å bruke "brukt loddelisse") -bare sorg for å eventuelt IKKE få noe loddetynn imellom. ellers ser jo bra det her. mvh Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 Har nå byttet det som tilsynelatende var ødelagt. Satte påå spenning, men fant for ut at de transistorene på den siden som ikke var svidd ble VELDIG for VELDIG varme. Hva kan være årsaken til dette? Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Du kan ha en overbelastning her. Mål halvledere og sjekk om det er kortslutninger noen steder. Det kan også være greit å bytte transistorene hvis de ikke er for dyre... Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 Du kan ha en overbelastning her. Mål halvledere og sjekk om det er kortslutninger noen steder. Det kan også være greit å bytte transistorene hvis de ikke er for dyre... er de jeg har byttet, byttet nesten alle transistorene som er å bytte på strømforsyningen...men fikk et tips om at switche transistorene ikke var så greie å bytte ut med en erstatning...fant ikke orginal så måtte bytte til en erstatning, kan d ha noe med dette å gjøre kanskje? Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 så sant bein plaseringen er riktig så skal det fungere, hva heter den komponenten som blir varm? du diodetestet likeretterne og vel? godt nytt år forresten! Lenke til kommentar
toreae Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Har selv reparert en slik en. Byttet 7 transistorer med noen som jeg hadde liggende. Fikk den ril å virke til slutt. Men, først ett råd på veien, bruk en strømforsyning som ikke leverer mere en 3-4 amp for å teste med. Og som tåler kortsluttning. Jeg måtte også bytte kondensatorer. Og min trafo lagde lyder, dette "fikset" (vil ikke kalle det reperasjon) med å dytte på ledninger på trafoen og å sette denne i press. Hvis du har tilgang til dobbel strømforsyning kan du prøve å koble denne direkte til forsterker, for å sjekke om forsterkeren er kortsluttet. Typisk 2x45-55 volt. Forsterkeren bør da bruke under 0.3 amp uten last/signal. Min forsterker bruker ca 1 amp ved 14V. men brukte 3 amp ved feil på trafo. Lenke til kommentar
Bull_Dogg Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 så sant bein plaseringen er riktig så skal det fungere, hva heter den komponenten som blir varm? du diodetestet likeretterne og vel? godt nytt år forresten! Det er disse IRFZ34N på den siden som ikke er svidd som blir sinnsykt varme. Har ikke byttet IC'en, håpte på at det skulle fungere uten at jeg måtte bytte den... Godt nyttår jah Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) IRFZ34N husker jeg ikke feil så er den likeretteren og det er flere av de, Disse jobber med høye frekvenser så de skal bli varme men ikke så du ikke kan ta på de. Har du tilgang til en osciloskop? mål eventuelt spenning på disse og den må være høyere en 12 volt og den samme spenning skal du måle på de andre likereterne, men med motsatt polaritet da disse skal levere en symetrisk spenning.... du skulla helst ha byttet kontrol IC, men,men, - mål spenning på likereterne! Endret 4. januar 2005 av pndjo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå