Gå til innhold

posten.no ala. pony express

Anbefalte innlegg

Ok, de er ingen webshop, men må bare ventilere litt:

Finnes det NOE TREGERE ENN POSTGANGEN I NORGE?!

:whistle:

Det er nesten flaut. Da jeg bodde i New York kunne jeg få varer levert fra California neste dag, BILLIGERE enn i norge. Her tar det en uke å få varer levert fra 15 mil unna.

Flaut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA er vel litt lettere å tilrettelegge for konkurranse og har nok avganger med trailere, fly osv til at pakker kan sendes avgårde få timer etter at en bedrift leverer noe. Store byer og svært hyppig trafikk i mellom disse skaper også ideelle forhold for konkurranse.

Norge er langstrakt og det er ikke lett å få konkurrenter på melkerutene som går en gang om dagen rundt om i bygdene. Det ville i såfall betydd at to konkurrenter kjører samme ruta med hver sin pakke, i stedet for at den ene tar begge pakkene og kjører.

Satt på spissen selvfølgelig, men det er vel noe i at det ikke er like lett å få amerikanske forhold i norge. Det er nok store rom for forbedringer her, men det virker som posten er svært tungrodd og har lav effektivitet, selv om de prøver å forbedre seg litt. Synd det er slik! Jeg skulle gjerne ha sett flere konkurrenter mellom alle større steder, og egne "lokal-priser" fra posten på frakt fra disse stedene og rundt til bygdene. Det kunne åpnet for konkurranse på høyt trafikerte stekninger uten at man kjører to biler med en pakke hver på landet. Her bør klart politikerene ta i et tak og lage et styrt toprissystem slik at det åpner for bedre konkurranse på lønnsome strekninger. (Jada, Linjegods, DHL og NorCargo eksisterer, men konkurransen er ikke god da det ikke kan samkjøres med posten og fordeles på land-strekninger av kun en av de.)

Lenke til kommentar
USA er vel litt lettere å tilrettelegge for konkurranse og har nok avganger med trailere, fly osv til at pakker kan sendes avgårde få timer etter at en bedrift leverer noe. Store byer og svært hyppig trafikk i mellom disse skaper også ideelle forhold for konkurranse.

Norge er langstrakt og det er ikke lett å få konkurrenter på melkerutene som går en gang om dagen rundt om i bygdene. Det ville i såfall betydd at to konkurrenter kjører samme ruta med hver sin pakke, i stedet for at den ene tar begge pakkene og kjører.

Satt på spissen selvfølgelig, men det er vel noe i at det ikke er like lett å få amerikanske forhold i norge. Det er nok store rom for forbedringer her, men det virker som posten er svært tungrodd og har lav effektivitet, selv om de prøver å forbedre seg litt. Synd det er slik! Jeg skulle gjerne ha sett flere konkurrenter mellom alle større steder, og egne "lokal-priser" fra posten på frakt fra disse stedene og rundt til bygdene. Det kunne åpnet for konkurranse på høyt trafikerte stekninger uten at man kjører to biler med en pakke hver på landet. Her bør klart politikerene ta i et tak og lage et styrt toprissystem slik at det åpner for bedre konkurranse på lønnsome strekninger. (Jada, Linjegods, DHL og NorCargo eksisterer, men konkurransen er ikke god da det ikke kan samkjøres med posten og fordeles på land-strekninger av kun en av de.)

Til og fra storbyer så burde dette helt klart vært mulig. Konkurranse, akkurat hva vi trenger her i landet. Men, hva hjelper det når vi har kristne bønder som styrer landet, og monopolet ruler.

:hmm:

Lenke til kommentar

Posten er håpløs, bestilte med visa fra en webshop og så at prisen på hjemme på kvelden ble like mye som når man bestiller med postoppkrav og skal i teorien ta 0-3 dager. I praksis så ble det 4 dagers ventetid, og tror dere at postmannen kom på døra med pakken? Nei, men lapp om at hadde vært innom kl: 19:30 hadde han og det er umulig, da jeg satt og så på hotell Caesar sammen samboeren akkurat da.

Lenke til kommentar

Bestilte en WD1600JB (tilbud) på netshop.no på fredag og de var litt trege med å sende slik at den ble sendt på mandag kveld. Jaja, tenkte jeg...hvis jeg ikke får den på onsdag får jeg den på torsdag (idag). Dum som jeg var gikk jeg smilende og åpnet postkassa og til min forskrekkelse lå det det bare ussel reklame der. Jeg ble sint, forvirret, skuffet over Postens utrolig dyre fraktpriser og service. Ventetiden burde i det minste veie opp for prisene.

Jeg går sakte opp trappa med reklamen som nå har blitt sammenklemt av knyttnevene og setter meg ned og skriver denne posten som iler av sinne og skam over dette bondelandets rytter-og-hest-postvesen. Det eneste som mangler nå er at jeg mottar en defekt harddisk i morgen, hvis den kommer da :mad:

EDIT: Befinner meg i Trondheim

Endret av sete
Lenke til kommentar

Posten i Norge burde ha gode muligheter for å bli mer effektive. Tror at hvis du bestiller varer fra Komplett.de (og bor i Tyskland), får du varen levert på døren neste dag. Dette selv om varen blir sendt fra Norge.

En gang jeg kjøpte noe fra Thinkgeek.com, brukte pakken min under 20 timer fra USA til Norge. Etter fortolling brukte varen 4 dager fra Oslo til Namsos!

For noen dager siden var det jo oppslag i VG eller Dagbladet at Posten gikk med 1 mrd i overskudd eller noe. Kan ikke skylde på lite penger da.

Lenke til kommentar

Posten ja...

Jeg skulle sende et brev, fra spydeberg til oslo. Det er ca 4-5 mil. Det tok 13 dager før brevet kom fram i oslo. Jeg meldte brevet savna etter en uke. Når brevet endelig kom fram, så ringte jeg posten for å si ifra, og de hadde ikke anelse om hvor brevet hadde vært i mellomtiden.

Godt gjort :ermm:

Lenke til kommentar

Et stort spørsmål er :

Jeg bestilte WLAN kort fra New York.

portoen kom på 43 kr, og det kom i min postkasse 4 dager senere.

Hvorfor koster det da så MYE mer å få sendt samme produktet med servicepakke fra feks. fyllingsdalen ( 15 min kjøretur herfra) og det tar lengre tid?

Egentlig bare å le av hele greien..

Be funky!

Lenke til kommentar

Et godt råd til alle som er forbannet over noe.. sett deg aldri ned å skriv e-post eller klagebrev mens du er forbannet.

Det gjelder i grunn all korrespondanse, og egentlig komunikasjon generellt.

Du blir tatt mye mer seriøst av mottakeren hvis du kan formulere deg saklig og presist.

Lenke til kommentar

Hei,

Det virker som om pony-expressen står fast i snøen oppe på Haukeli hver gang jeg ska ha sendt deler fra Sandefjord til Karmøy (Haugesund) - 5 dager tar det hver gang. Kristiansand til Karmøy = 2 dager (ikke via Oslo).

For 50 år siden tok det samme tiden :wallbash:

I Afrika kan en innfødt løbe Kenya rundt på den halve tiden med en 21" CRT på ryggen :thumbs:

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Husker da jeg var så heldig å få "post i butikk"-løsningen her hvor jeg bor. Mye ståhei og festligheter i matbutikken, og alt skulle bli så mye bedre. Det gamle postkontoret lå i det samme bygget tidligere.

Etter omleggingen har absolutt alt gått tregere med posten. Virker som om det tar en dag ekstra med alle pakker, siden butikken først skal få inn pakken og deretter sende ut hentelappen til meg. Medfører at jeg ikke kan hente pakken før neste dag. Tipper dette gjelder en god del flere enn bare meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

er fornøyd med postgangen.

bestiller varen hos netshop, de sender samme dag.

dagen etterpå så henter jeg varen på postkontoret i kopervik.

men prisene kan de godt gjøre noe med :)

Lenke til kommentar
vanlige små pakker tar tid her oppe. måtte vente 8 dager på en simpel hardisk.

Vet hva du mener. Folk i Sør-Norge bør ikke synes synd på seg selv når det tar fire dager å få en pakke. Selv om dette er for mye, er det ingenting imot det de i nord opplever.

I fjor var jeg stasjonert på GSV, Kirkenes. Tok noenganger 8-9 dager å få en liten pakke med noen DVDer. Det var helt forferdelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...