Gå til innhold

IT utdanningen din...???

Anbefalte innlegg

Hva er utdanningen din dere som jobber med IT (alt realitert til IT) ta med hele utadanningen etter 9/10 klasse på undomskolen...

Hvilke jobb har du?

Angrer du på den utdannelsen du har tatt? Noe du skulle hva gjort anderledes?

Var det vanskerligt å finne jobb?

Om du skulle valgt på nytt, og IKKE kunne ta det samme - hva ville du valgt da?

Kom ann nå.. alle som jobber innen it (fra butikk til it ingenør)

Lurer bare av ren nyskjerrighet

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3 år vgs allmennfag for å komme inn på ingeniørstudier

så 3.5 år høgskole utdannelse ingeniør, datateknikk.

Ulempen med ingeniør retning er at du må ha en del realfag som matte,fysikk + samfunnsfag.

Lenke til kommentar
Quote:

On 2002-05-05 15:51, allyse skrev:

Hva er utdanningen din dere som jobber med IT (alt realitert til IT) ta med hele utadanningen etter 9/10 klasse på undomskolen...

9 mnd aetat kurs innen it

Hvilke jobb har du?

It ansvarlig i større bedrift.

Angrer du på den utdannelsen du har tatt? Noe du skulle hva gjort anderledes?

Angrer kunn på at jeg ikke begynte før :smile:

Var det vanskerligt å finne jobb?

nope

Om du skulle valgt på nytt, og IKKE kunne ta det samme - hva ville du valgt da?

it konsulent

Kom ann nå.. alle som jobber innen it (fra butikk til it ingenør)

Lurer bare av ren nyskjerrighet

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Tok et år med EDB prosjekt på Næringsakademiet, etter dette jobbet jeg med telefonsupport i et større IT selskap. Sertifiserte meg som MCSE i løpet av tiden jeg jobbet der, men dessverre flyttet avdelingen til Oslo og jeg mistet jobben etter bare et år. Etter dette fikk jeg jobb i Telecom bransjen og jobber der fortsatt. Jeg stortrives i min nåværende jobb og har stor nytte av erfaringen fra IT bransjen.

Lenke til kommentar

Er student, men svarer allikevel.

3 år almenfaglig.

Brukte mye UNIX og Windows i militæret .

Går nå på Macdesign 2 på MI Oslo.

Skal mest sannsynlig videre på Webdesign neste år.

Har litt lyst til å begynne på 3D eller post production på en svensk skole...

Vi får se..

Hadde jeg gjort noe annet, vel, muligens elektrikker eller kokk. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-05 16:05, talisar skrev:

Ulempen med ingeniør retning er at du må ha en del realfag som matte,fysikk + samfunnsfag.

Når ble matte og fysikk en ulempe? Matte-ferdigheter er vel det viktigste hjelpemiddelet en systemutvikler har (med mindre man programmere ikke skal programmere noe særlig mer enn en gjestebok).

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-05-05 18:42 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-05 18:41, MailMan13 skrev:

Quote:

On 2002-05-05 16:05, talisar skrev:

Når ble matte og fysikk en ulempe? Matte-ferdigheter er vel det viktigste hjelpemiddelet en systemutvikler har (med mindre man programmere ikke skal programmere noe særlig mer enn en gjestebok).

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-05-05 18:42 ]</font>

Man trenger ikke være god i matte for å bli en god systemutvikler. Vet du egentlig hva en systemutvikler er for noe?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-05 18:44, sdhild99 skrev:

Man trenger ikke være god i matte for å bli en god systemutvikler. Vet du egentlig hva en systemutvikler er for noe?

Nei, man trenger ikke, men å kalle det en ulempe syns jeg ikke var riktig.

Litt av poenget mitt er at man lærer seg til å tenke på en litt annen og litt mer fastlagt måte når man jobber med matematiske/naturvitenskaplige problemer (informatikk regnes av noen som et naturvitenskapelig fag), det tror jeg kan være veldig nyttig. Jeg burde kanskje brukt programmerer og ikke systemutvikler. (jeg ser at mange ikke er enig.)

ps... jeg er halvveis bachelor i informatikk, så jeg har så vidt smakt på faget.

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-05-05 18:55 ]

Lenke til kommentar

Trenger man egentlig å være god i matte for å være en god programmerer og systemutvikler?!!

Er det ikke heller den logiske delen av matten man trenger, det å tenke logisk... "x og y" er vel noe man overhode ikke har bruk for som programmerer og systemytvikler?!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-05 18:56, script skrev:

Er det ikke heller den logiske delen av matten man trenger, det å tenke logisk... "x og y" er vel noe man overhode ikke har bruk for som programmerer og systemytvikler?!

Det er den 'logiske' delen av matten du lærer på it-studiene også da (binær-aritmetikk, kombinatorikk, rekursjon, relasjonsalgebra, algoritmer(viktig), osv...)

[ Denne Melding var redigert av: mailman13 på 2002-05-05 19:15 ]

Lenke til kommentar

Tenkt ein situasjon der ein skal utvikle ein realistisk simulator (gjere eit heftig krigsspel ala MoH:AA). Da er det gjerne hendig å kjenne til fysiske lover, ha litt begrep om balistikk og slikt.

Det er dessutan alltid nyttig å kunne tolke/rekne litt statistikk, spesielt som systemutviklar vil eg tru.

Eller programmering av eit økonomistyringssystem, kom ikkje og sei at det er ein ulempe å kunne rekne litt.

Fordelen med å kunne litt matte/naturfag er at du kan ha eit begrep om eit resultat er heilt på jordet eller om det er innafor marginane.

All kunnskap er god kunnskap, sjølv om ein ikkje nyttar den til dagleg.

Lenke til kommentar

Heisann.

Man har ikke behov for matte for å kunne lære programmering. En fordel er det selvsagt med tanke på spesielle ting man skal lage, men for helt standard programmering har det ingen hensikt. Man bruker ofte ferdiglagede algoritmer som regner ut det som skal regnes ut uansett (selvfølgelig litt avhengig av hvilket system man lager). Driver man med 3d-programmering og/eller avanserte regnskapssystemer så MÅ man nok kunne litt matte ja :smile:

Angående systemutvikling så har store mattekunnskaper "liten" verdi. Ok, man lærer kanskje å jobbe mer SYSTEMATISK med ting, men det har ingenting med matte å gjøre. Systemutvikling er prosessen bak systemet, altså planleggingen av hvordan systemet skal være, gjøre, se ut, bygges opp ved hjelp av FORBANNA mange modeller og greier. Men at mattematikk skal være avgjørende er jeg ikke enig i.

Det mener jeg :smile:

Lenke til kommentar

Som systemutvikler så synes jeg det er kjekt med litt kunnskap innen matte og fysikk slik at jeg enklere kan kommunisere med programmerere. Dessuten lager jeg tross alt utkast til programmet og da er det greit å kunne lage ferdig algoritmer og slikt som programmereren titter på videre slik at han kan lettere forstå hvordan jeg hadde tenkt meg diverse deler skal være. (smør på flesk).

Ingen som sier at man må være ekspert, men det skader definitivt ikke å kunne det.

Lenke til kommentar

Ble ikke dette bare en diskusjon om matte er nyttig eller ikke?

Jeg gikk elektrofag, IKT-driftsfag og er nå lærling. Jeg er sammen med flere i en driftsavdeling i en stor bedrift. drifter interne og eksterne kunder. vet ikke om det er mulighet for å fortsette i stillingen etter læretiden, da militære ødelegger hele livet..(ikke så ille, men..)

synes det er ganske kult, å om jeg skulle gjort noe annet hadde det blitt IT-utdanning etter GK, VK1 og påbygging, da disse 3 åra er mye mer lærerike enn de som dilter etter resten av flokken til allmenfag..

Lenke til kommentar

IT utdanningen min:

- gk allmenn (5 timer med økonomi i uka (altså excell))

- nå går jeg IKT driftsfag.

- neste år er det lærling i kommunen.

Ellers så har jeg gått livets harde skole, og er selvlært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...