[space] Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Trenger litt hjelp angående oppsett av trådløst nett hjemme. Skal prøve å tegne og forklare så det er forståelig: Har kun telefonuttak i gangen. Flere pcer på kontoret, som skal være koblet sammen med ledning. En bærbar pc med trådløst nett. Det jeg vil ha er noe sånt: I gangen: telefonuttak--splitter--adslmodem--trådløs forbindelse til kontor På kontor: Trådløs til gang--switch/hub--flere pcer i nett på ledning. Den bærbare må også på nett (bak brannmur) og alle maskiner må ha tilgang til hverandres filer i tillegg til internett. Klarer jeg meg med å kjøpe ett accesspunkt? (Jeg har trådløs router fra før. DLink 624) Ca. kobling: adslmodem--trødløs router --trådløst nett-- --accesspunkt--switch/hub--pcer Vil da den bærbare, som blir koblet mot routeren i gangen da ha tillgang til filene på de andre maskinene, eller er det en annen måte jeg må sette det opp på? Hovedsaken er altså å ikke strekke kabel mellom gang og kontor, og i tillegg ha den bærbare på trådløst nett. [space] Lenke til kommentar
rockybalboa Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 kontakt et lokalt datafirma for å se på saken og ikke plag hw brukerne med tungvinne forklaringer. Lenke til kommentar
So|o Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Ta en titt på denne tråden.. her står en del info http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=247648 Lenke til kommentar
StigJakobsen Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Starter i en enden.. med telefonlinja. Har du ISDN eller analogt? Har du ISDN må du ordne det slikt fra ISDN-boksen Telefon-linje inn til hus -> Splitter -> ISDN-boks -> Telefonkontakten -> ADSL-modem Har du analogt, må du ordne det slik fra telefonkontakten Telefonkontakt -> Splitter -> Telefon -> ADSL modem Har du en tre-polet telefonkontakt, må du bruke en overgangskontakt for å få kabelen til å passe Så over til det jeg er heller mere ustabil på Så kommer mye ann på hva slags ADSL-modem du skal benytte deg av, om du har en med innebygd trådløs-støtte. Ellers må du kjøpe et accesspunkt å sette i gangen, å sette routeren på kontoret. Den har 4 LAN-porter, så om du ikke har flere pcer, så klarer du deg med det. Så du er inne på løsningen din i posten. Ikke vanskelig å forstå forklaringen for noen som har vært borti liknende fra før av. Håper dette hjelper litt Lenke til kommentar
[space] Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 rockybalboa: Hvis problemet er for avansert for deg kan du vel like gjerne la vær å svare? Ganske overbevist om at det er folk med kompetanse på trådløse nett her. asdfgh: Slik han i posten du linker, er slik jeg har hatt det et år nå. xyrez: Frem til adslmodemet er ikke noe problem. Eneste forandringen jeg vil ha fra slik jeg har hatt det før er trådløst mellom adslmodem og kontoret. adslmodemet er av standard (gammelt?) tele2 "itouch"(?) Har tenkt på løsningen du nevner med accesspunkt i gangen og den trådløse routeren på kontoret. Det som da var litt usikkert er om routeren klarer trådløs uplink? Den har jo dedikert WAN port jeg har brukt med kabel til adslmodemet før. pga firewallen. Vil ikke denne løsningen også kreve et accesspunkt koblet til WAN porten på routeren? altså: adslmodem -> accesspunkt --trådløst-- accesspunkt-->wan port på trådløs router --> pcer på kabel og trådløs. Burde det ikke være mulig å slippe å kjøpe 2 accesspunkt? [space] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå