Gå til innhold

Er dette en stille pc?


Anbefalte innlegg

Jeg skal gå for AMD Athlon 64 3000+ 2.0GHz med 2x512MB minne :)

 

Den må være så stille som mulig siden den skal stå i stua. Ønsker ikke vannkjøling ennå.

 

Vil dette da være bra komponenter:

 

Papst8412NGLE Papst kabinett vifte - 8cm

12V DC, 12dB, 1500RPM, Papst 8412 NGLE Kr. 143,- 1 Kr. 143,-

 

A1744 Thermaltake Venus 12 CPU Kjøler

Socket 754/940, Kontroll, fra 21dB Kr. 339,- 1 Kr. 339,-

 

HPC-360-302-DF Chieftec 360W Power Supply ATX AMD/P4

2 vifter, ATX 12V, CPU PFC Kr. 589,- 1 Kr. 589,-

 

21016-00-20 Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB

8X AGP, DDR, DVI, TV, Lite-Retail Kr. 1 748,- 1 Kr. 1 748,-

 

6Y200M0 Maxtor 200GB DiamondMAX Plus9-FDB S-ATA

7200RPM, 9ms, 8MB cache, Serial ATA Kr. 1 179,- 1 Kr. 1 179,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser tre mulige problemer i det oppsettet:

 

Strømforsyning: Chieftec er ikke kjent som stille, ville aldri gått for den i stua. Fortron/Source er kvalitet, men det finnes stillere (Mist, NorthQ?).

 

Skjermkort: Radeon 9800 Pro er generelt ikke spesielt støyende, men vil nok høres godt i stua. Foreslår at du monterer Arctic Cooling VGA Silencer (laveste hastighet) på kortet.

 

Harddisk: Kjøp Samsung SpinPoint. I tillegg kan du vurdere strikkoppheng eller annen demping.

 

I tillegg er det viktig at du har et kabinett med brukbar luftflyt.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Jeg ser tre mulige problemer i det oppsettet:

 

Strømforsyning: Chieftec er ikke kjent som stille, ville aldri gått for den i stua. Fortron/Source er kvalitet, men det finnes stillere (Mist, NorthQ?).

 

Skjermkort: Radeon 9800 Pro er generelt ikke spesielt støyende, men vil nok høres godt i stua. Foreslår at du monterer Arctic Cooling VGA Silencer (laveste hastighet) på kortet.

 

Harddisk: Kjøp Samsung SpinPoint. I tillegg kan du vurdere strikkoppheng eller annen demping.

 

I tillegg er det viktig at du har et kabinett med brukbar luftflyt.

Flott forslag for skjermkortet, dette var jeg ikke klar over :thumbup:

 

Denne skulle vel duge?

NorthQ Strømforsyning Silent 400W NQ 4001 - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dBA

Varenr.: 123271

 

 

Mine tidligere erfaringer sier at det meste av støyen kommer fra CPU-vifta. Hvordan vil støyen være fra den Thermaltake-vifta i mitt oppsett? Blir dette en flaskehals mht støy?

Endret av Enviro
Lenke til kommentar
Hei.

Er enig med bytte av strømforsyning, den skal være stille og rimelig.

Når det gjelder skjermkort kan du jo velge ett Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB AGP, ATI,"Ultimate Edition" som er helt uten vifte, men det koster litt over 2000.- da.....

Og du bør velge en Samsung disk fremfor Maxtor hvis støy er det viktigste kravet.

CPU viften du har valgt støyer ikke så ille på laveste fart, men det finnes bedre alternativer. Hvis du ikke skal overklokke, så kan du prøve en Arctic Cooling Silencer 64 TC som er temperaturstyrt og har et lydnivå på 12-23 db(A) avhengig av belastning. Skal holde opp til AMD Athlon 64 up to 3400+

Du må også passe på at hovedkortet ikke har vifter, disse bråker ofte en del.

Aopen sine nyere hovedkort har ellers en ganske brukbar styring av viftehastighet i forhold til belastning. F.eks. AK89 Max eller det nyeste n250a-FR som ikke er på plass ennå.

Hilsen Nettulf
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar, Nettulf :) Tror jeg vil prøve den vifta.

 

Da sitter jeg igjen med dette, som jeg tror vil være stillegående:

 

Fra Komplett:

CPU: AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM

Hovedkort: MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 250GB, SATA, GbLAN, ATX, Raid

PSU: NorthQ Strømforsyning Silent 400W NQ 4001 - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dBA

Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

Harddisk: Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Kabinettvifter: Papst8412NGLE Papst kabinett vifte - 8cm

12V DC, 12dB, 1500RPM

 

Fra MPX:

Skjermkort: Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB 8X AGP, DDR, DVI, TV, Lite-Retail (kanskje med Arctic Cooling VGA Silencer fra Netshop, eller 9800 Ultimate Edition uten vifte)

 

Fra Netshop:

CPU-Vifte: Arctic Cooling Silencer 64 TC AMD64 3400+ 12-23dB Socket 754/940

 

Jeg har her tatt med minnet også da jeg er noe usikker på om det er et bra valg. Kom gjerne med forslag :) Maskinen skal kunne duge til nye spill.

Lenke til kommentar

Minnet holder helt fint til vanlig bruk. Skal du overklokke finnes det vel bedre alternativer.

 

Du har ikke skrevet hvilket kabinett du skal bruke, det hadde vært praktisk hvis det var gummioppheng til hardisk i kabinettet.

 

Og avhengig av kabinett er det ikke sikkert det trengs en ekstra kabinettvifte, selv om den du har valgt ikke bidrar med så mye lyd.

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Bytt ut strømforsyninga med en F/S? de har en fin 12cm vifte som blåser ned på komponentene også...bråker nærmest ingenting...

Jeg ville heller satset på denne størmforsyningen. Den har kabelstrømper. Det har vel ikke Fortron / Source? Viften på strømforsyningen blåser vel heller ikke ned på komponentene, men suger luft ut av kabinettet.

Lenke til kommentar
Minnet holder helt fint til vanlig bruk. Skal du overklokke finnes det vel bedre alternativer.

 

Du har ikke skrevet hvilket kabinett du skal bruke, det hadde vært praktisk hvis det var gummioppheng til hardisk i kabinettet.

 

Og avhengig av kabinett er det ikke sikkert det trengs en ekstra kabinettvifte, selv om den du har valgt ikke bidrar med så mye lyd.

 

Nettulf

Jeg skal ikke overklokke.

 

Jeg har ikke tatt med Kabinett siden jeg ikke har vært helt sikker. Jeg synes Cooler Master TAC-T01 (test) fra Microplex eller Thermaltake Xaser Tsunami Silver(test) fra Komplett er veldig fine :)

 

Litt usikker er jeg siden Thermaltake bruke 120mm vifter og Cooler Master bruker 80mm. Jeg ser at Papst sine 120mm kabinettvifter ligger på 26 dBA, mens 80mm ligger på 12-19 dBA... Jeg vil jo at det skal være så stille som mulig..

 

 

Jeg ville heller satset på denne størmforsyningen. Den har kabelstrømper. Det har vel ikke Fortron / Source? Viften på strømforsyningen blåser vel heller ikke ned på komponentene, men suger luft ut av kabinettet.

Enig :) Jeg har allerede byttet den ut hvis du ser lengre opp i tråden.

Endret av Enviro
Lenke til kommentar
Bytt ut strømforsyninga med en F/S? de har en fin 12cm vifte som blåser ned på komponentene også...bråker nærmest ingenting...

Jeg ville heller satset på denne størmforsyningen. Den har kabelstrømper. Det har vel ikke Fortron / Source? Viften på strømforsyningen blåser vel heller ikke ned på komponentene, men suger luft ut av kabinettet.

Du har helt rett DragonXP, viften blåser luft inn i PSUen og ut bak på PSUen. Jeg har aldri hørt om noen PSU som trekker luft inn. Det må i tilfellet være i bakventland... :D

Lenke til kommentar

Det siste som gjenstår nå er (kort oppsummert fra postene over):

 

1. Er Zalman CPU Vifte Socket A/478/754 mer stillegående enn Arctic Cooling Silencer 64 TC??? (Prosessoren er en AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz)

 

2. Er kabinetter med 120mm kabinettvifter generelt mer støyende enn de med 80mm??? (Jeg tar her utgangspunkt i at jeg blir å bytte ut originalviftene) Og er det Papst som er de mest stillegående???

Endret av Enviro
Lenke til kommentar
Det siste som gjenstår nå er (kort oppsummert fra postene over):

 

1. Er Zalman CPU Vifte Socket A/478/754 mer stillegående enn Arctic Cooling Silencer 64 TC??? (Prosessoren er en AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz)

 

2. Er kabinetter med 120mm kabinettvifter generelt mer støyende enn de med 80mm??? (Jeg tar her utgangspunkt i at jeg blir å bytte ut originalviftene) Og er det Papst som er de mest stillegående???

Ut ifra det du har satt opp antar jeg at du ahr en del penger. Kjøp Thermaltake- versjonen av kabinettet, 120mm vifter (26dB) og en Sunbeam viftestyring. Dette blir STILLE, og hvis det ser ut til å bli litt varmt i kabinettet setter du bare opp hastigheten litt på viftene.

Lenke til kommentar
Takk for tipset reeeg  :thumbup:  Dette skal jeg vurdere. Bør jeg fortsatt gå for Papst-viftene, eller kan jeg bruke de originale?

 

Er fortsatt usikker ang CPU-vifta. Noen tips?

Her er mitt forslag til hva du kan kjøpe:

 

Fra Komplett.no:

 

Thermaltake Tsunami

 

NorthQ strømforsyning ( :love: )

 

Fra Microplex.no:

 

Sunbeam rheobus

 

Arctic Cooling VGA-silencer

 

Sunbeam harddrive silencer

 

Fra Hvorsomhelst:

 

Radeon 9800PRO skjermkort

 

Samsung eller Seagate harddisk i den størrelsen du vil

 

 

Jeg leste litt om det Thermaltake Xaser Tsunami-kabinettet, og fant ut at alle de tre viftene (2x 120mm og 1x 92mm) var på 21dB, som er mer enn lavt nok støynivå. Med viftestyring i tillegg vil du ikke ha problem med det.

 

PSUen er jo lydløs, og DRITSTILIG! :) Har så lyst på en slik. Dessuten er det kabelstrømper på kablene, som gjør sitt for luftflyten.

 

Den skjermkortkjøleren kjører du på laveste hastighet (kan variere mellom 1200- og 2400 rpm)

 

Harddisk-støydemperen tror jeg ikke gjør stort med varmen til harddisken, som ikke bør være noe problem uansett pga den antatt lave kabinettemperaturen. Den funker iallfall godt til å ta bort vibrasjonsstøy!

 

Skjermkortet har lite å si på produsent. Kjølinga blir stille uansett, hvis du kjøper VGA-silencer.

 

Av harddisker har jeg hørt at Samsung er mest stillegående, og Seagate er en god nummer to.

 

Dessverre kan jeg ingen verdens ting om CPU-kjølere til s754, og kan dessverre ikke anbefale noe.

 

 

Dette tror jeg blir stille med en CPU-kjøler i samme stil som resten :)

 

EDIT: CPU-kjøling

Endret av reeeeg
Lenke til kommentar
Når det gjelder støydemping til hardisk, så det ut til at det var gummiforinger til montering i Thermaltake Xaser Tsunami-kabinettet.

Så det skal fjerne vibrasjoner, trenger gjerne ikke noe ekstra da.

 

Nettulf

My bad. Prøvde å finne ut om det var det, men fant ingenting. Leta vel ikke godt nok :)

 

Stryk harddisk-oppheng fra lista mi da, hehe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...