Gå til innhold

Advarsel mot Elkjøp!


Anbefalte innlegg

Noe må de jo tjene penger på.

 

Eksempel.

 

En venn av meg driver en expert butikk.

 

Han selger f.eks en Pc til rundt 15000 med skjerm.

Den tjener han kanskje 100 kroner på.

Når så kunden kommer tilbake for å kjøpe andre ting som

printer patroner, DVD plater, og andre dibbedutter, så tjener han plutselig penger.

 

Sony har jo gjort dette i mange år, de tjener ikke en dritt på PS2 maskinene, men tjener bra på spill og tilleggs produkter.

 

Så presset som eletronikk bransjen er i dag, så må butikkene gjøre slike krumspring for å tjene penger.

 

jeg er enig i at det er vilt at de skal ha 1000 kroner for å "skru på" en Pc, men som sagt, de skal leve de og. ;)

 

Edit: Skrivefeil

 

V

hvis han tjener 100 spenn på en pc til 15000 så burde kompisen din reforhandle innkjøpsavtalene sine. vanlig dekningsbidrag på en pakke i den klassen er hvertfall 1500 spenn.

Den dagen man kan hente slik provisjon på en bærbar på skal jeg jaggu gi deg en...

 

Tror nok Expert har greie avtaler med sine leverandører, da det er Expert Sentralt som kjøper for alle butikkene på en gang, tror nok ikke noen leverandører tør gi dårlige priser til en slik stor kunde, eller hva?

 

Ikke skriv noe du ikke vet noe om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Off topic; Det er da klart at kjedene blir fordyrende, av den enkle grunn at alle skal ha en bit av kaka... Kjøper en direkte fra leverandør, vil selvsagt prisen bli tilsvarende lavere.

ON TOPIC:

ELKJØP tilbyr kundene sine en sikkerhet for en rimelig penge. Jeg har selv erfaring fra it-support blandt sivilingeniører (bygg), og skremmende mange av de var hjelpeløse foran en pc. Det skal ikke gå mye galt før 1000kr. for en innstallasjonsjobb med garanti blir et tapsprosjekt.

 

OFF TOPIC:

Problemet er at leverandøren ikke vil selge deg ett(1) eksemplar, det blir alt for dyrt for produsenten å plukke fram varene og fakturere osv. i små kvanta.

Kjøper du 20.000 dvd-spillere så trenger du nødvendigvis litt plass for å lagre de.

 

Det er bra for sluttprisen at det finnes noen få store kjeder som presser prisene hos produsentene, -forutsatt at de selger de samme varene. Ulempen er at det går ut over vareutvalget.

Lenke til kommentar
Off topic; Det er da klart at kjedene blir fordyrende, av den enkle grunn at alle skal ha en bit av kaka... Kjøper en direkte fra leverandør, vil selvsagt prisen bli tilsvarende lavere.

ON TOPIC:

ELKJØP tilbyr kundene sine en sikkerhet for en rimelig penge. Jeg har selv erfaring fra it-support blandt sivilingeniører (bygg), og skremmende mange av de var hjelpeløse foran en pc. Det skal ikke gå mye galt før 1000kr. for en innstallasjonsjobb med garanti blir et tapsprosjekt.

 

OFF TOPIC:

Problemet er at leverandøren ikke vil selge deg ett(1) eksemplar, det blir alt for dyrt for produsenten å plukke fram varene og fakturere osv. i små kvanta.

Kjøper du 20.000 dvd-spillere så trenger du nødvendigvis litt plass for å lagre de.

 

Det er bra for sluttprisen at det finnes noen få store kjeder som presser prisene hos produsentene, -forutsatt at de selger de samme varene. Ulempen er at det går ut over vareutvalget.

Siste off topic fra meg nå :)

 

Og tror du virkelig at nå som det reelt sett kun er Expert og Elkjøp igjen i dette landet er bra for konkurransen? De presser nok prisene hos leverandører men beholder en alt for stor del av kaka sjøl, som sagt prisene kan senkes ganske så mye fortsatt. EU holder på med en utredning av el-kjedene i Europa pga av konkurranse situasjonen som er ikke annet enn usunn, at prisnivået er for høyt er en av grunnene til at EU i det hele tatt har startet å utrede saken.

Lenke til kommentar
Siste off topic fra meg nå :)

 

Og tror du virkelig at nå som det reelt sett kun er Expert og Elkjøp igjen i dette landet er bra for konkurransen? De presser nok prisene hos leverandører men beholder en alt for stor del av kaka sjøl, som sagt prisene kan senkes ganske så mye fortsatt. EU holder på med en utredning av el-kjedene i Europa pga av konkurranse situasjonen som er ikke annet enn usunn, at prisnivået er for høyt er en av grunnene til at EU i det hele tatt har startet å utrede saken.

Dette er vel egentlig ikke off topic, da tråden startet med spørsmålstegn til Elkjøps prissetting.

-------------------------

To store kjeder er nok til konkurranse hvis de følger loven, og vi har jo Konkurransetilsynet.

 

Prissamarbeid i Norge er forbudt.

 

En forutsetning for konkurranse er at flere selger den samme varen (helst eksakt modell, da et problem kan være at kunden ikke har nok kompetanse til å vurdere produktenes spesifikasjoner).

 

Husk at den norske, meget gode reklamasjonsretten er fordyrende for produktet, men er et kvalitetspluss som man må ta med i beregningen ved prissammenligning.

 

Norge er Europas dyreste handleland, men har betydelig billligere elektronikk enn i resten av Norden og Tyskland

 

Dette ifølge en svensk undersøkelse du kan lese om her: http://www.itavisen.no/art/1302991.htm

Lenke til kommentar

Jobber også på elkjøp.

 

På elkjøp har iv 30 dagers returrett, omtrent 100% av pcene som kommer tilbake i min butikk er det ikke solgt klargjøring på, og når vi ser på pcene er det ALLTID noe krøll i filene, noen virus som har køddet opp alt eller kunden har ikke klart å sette opp noe av det han har fra før, og har ikke turt å beholde pcen, men heller levert tilbake.

 

På klargjøring blir det kunden bedt om gjort; vi har installert symaskin på pcen til en kunde! Tok teknikerne ganske lang tid. Overføring av data fra gammel maskin er inkludert om ønskelig. Oppsett av mobiltelefon på gprs osv.

 

Man har også 3 6 eller 12 månder service avtale, der man tar med pcen til butikken og får fikset det man vil. Det er flere kunder som bruker denne tiden FLITTIG, de er innom flere ganger i uken pga små problemer. Så ikke snakk om kun timeprisen på oppsettet.

 

Så slutt å si noe som helst om ting dere ikke vet noe om, mange kunde har ikke forutsetning for å klare noen ting selv, selv om det er unødvendig for mange.

 

Til det andre som er sagt

Om annonseprodukter som ikke er inne: Gå til elkjøp.no og les om annonsegaranti.

Om lange køer: Annonsene til elkjøp kommer til rimelig mange husstander, omtrent hver uke, det sier seg selv at det kommer ekstremt mye folk. Selvfølgelig er det mindre kø i andre butikker som ikke kjører like hardt på markedsføring.

Lenke til kommentar
Som sagt, de fleste har vel noen i familien, som faktisk har litt peiling, hvis ikke, kjenner dem garantert noen som kan gjøre det mye billigere enn elkjøp...

 

Evt har man jo forumet her på hardware.no... :thumbup:

Må bare svare på denne også..

 

Er det bare meg som hater folk som ringer for datahjelp? Er mange som har familiemedlem som har litt greie på ting, men kan denne personen stille opp til enhver tid og hjelpe sin gamle tante (feks)?

 

Ser for meg folkene som handler pc gå på internett (som de ikke får til å sette opp) for å så gå på hardware.no forumet for å få hjelp..

 

Dere lever i en helt annen verden enn de som er førstegangs handlere av pc.

 

Typiske kunder er det som tror at man kan få bredbånd på skjermen, kaller kabinett for harddisk osv.

Lenke til kommentar

En annen ting som elkjøp har innført nå er.

 

Garanti på 6mnd og 12mnd.

 

3mnd beholder samme pris, 995 mens 6mnd blir 1295,- og 12mnd 1595,- mener jeg det var.

 

Ikke vanskelig å se at den 12mnd garantien gir valuta for pengene om man aldri har tatt i en pc før.

 

Windows og virus er mer eller mindre en selvfølge

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar

Men skal man reparere pc`en der koster det skjorta.

 

Har sånn teit opplegg i arendal. PC HELP CENTER, Masse reklame virusfjerning, gjør pc`en frisk o.s.v.

Hvem handler på elkjøp? jo de som ikke har peil på pc.

 

Det er sykt dyrt der. folk blir lurt!.

 

Liker ikke den taktikken der. :no::thumbdown:

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar

Elkjøp har ingått en avtale med verdens største PC support firma i england nå.

(Noe Dixon group har ordnet)

 

De vil drive telefon support 24 timer i døgnet i garanti perioden til maskinen for alle maskiner. 90 dager på medfølgende software.

 

De har 1000 ansatte hvor 600 av dem sitter på callsenter. Om kvelden og i rolige perioder vil man mest sannsynlig møte engelsk talende, men i til normale tider møter man også norsk talende.

 

http://www.pcservicecall.co.uk

Lenke til kommentar
Og den garantien er på pcèr? og oppstartsjobben? For om dere begynner å ta betalt for å gi garanti på produkter 6 og 12mnd. Garanti er jo gitt av produsenten og er minimum på 12 mnd.

Vanlig garanti dekker ikke brukerfeil. Sjekk fakta før du uttaler deg.

 

Det er dessuten ikke noe krav om 12 mnd garanti. Kan gi 1 dag hvis man vil fra produsentens side.

Lenke til kommentar
Jeg har vært bosatt i Tromsø, Bergen, Trondheim og Oslo. Så snakker av erfaring når jeg påstår at de sjeldent eller aldri har kampanjevarer på lager. Dette gjelder hver eneste butikk jeg har vært innom.

Her snakker vi ikke om en som kommer flere dager etter tilbudet var utlyst men samme dag som det begynte. Har hverken varene før, midt i, eller etter kampanjeslutt..

 

Kynisk måte å lure kunder til seg!

Jeg har jobbet litt hos en av konkurrentene til Elkjøp (uten å nevne navn) og kan bekrefte den praksisen hos oss. Sjefen hadde ikke bestillt inn varer som det skulle være tilbud på. Noen ganger var det ingen varer igjen, andre ganger var det kun utstillingsmodellen, og noen ganger hadde vi kanskje 1-5 stk på lager. Noen ganger hadde vi faktisk mange varer på lager også, men da var "tilbudet" ofte godt overpriset i form av at vi hadde ordinær fortjeneste på tilbudsvaren.

 

Jeg som selger kunne jo bare fortvile over praksisen, og følte meg "presset" til å komme med unnskyldninger ala "disse gikk unna som varmt hvetebrød i går" til kunder som kom dagen etter annonseringen for å unngå å få kjeft fra kundene. (Burde kanskje sendt de inn til sjefen :p) Heldigvis jobber jeg ikke der lengre.

 

Versting-varene var typisk: mobiltelefoner, digitale fotokameraer, videokameraer, DVD-spillere og hvitevarer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

jeg regner med at kjeder som har annonser hver uke har auto generert bestillinger som kommer automatisk på lager. Så sant vare er tilgjengelig hos leverandør. Tviler på at anonsen planlegges uken før. mer mnd før. Er mange ting som kan gå galt til da. Har aldri hatt noe problem med anonsen, dem har jo garantier. anonsegaranti. pris garanti retur rett (hos elkjøp) da jeg handler der mest og syns det er en fortrefflig butikk. Selvsagt må du sjekke ting litt selv og gjøre litt research på forrhånd, slik du vet ca. hva du skal ha. Elkjøp er ikke en butikk der kunde skal stå i 40min å mase om hva den enheten kan gjøre og hvordan den brukes. Det står jo i bruksanvisningen. Opplever nesten alltid at selger har truffet på annbefalingen han kommer med av produktet til mitt bruk. vist ikke så får jo han den i retur på 30 dager ;p så han kan liksom ikke gjøre så mye annet. hehehe...

 

syns folk som er små irritert på elkjøp før de går inn i butikken, bør telle til 10 og synge en sang. Slike folk som forventer evigheten selv om de vet elkjøp ikke klarer å levere det. Dere bør vente en dag eller to til dere roer dere ned, før dere går inn i butikken. Hva er vitsen, eneste du oppnår er at du får en dårlig opplevelse (pga din dårlige holdning) og ødelegger dagen for de 2 andre som står i kø.

 

Jeg er meget fornøyd med elkjøp og går dit gladlig :D

 

Om et par år kommer det til å være veeeeeldig lite klage tråder på elkjøp iforhold til nå, for da kommer Media Markt til norge (lidle i elektronikk format) dem satser på store varehus og ingen ansatte. og dem har elendig service. Elkjøp i sverige er gullgutten iforhold. Og kjeden i sverige er bygget på samme rutine som elkjøp i norge og lefdal. for den saks skyld. dem er så like som to dråper vann, ihvertfall ser jeg ingenforskjeller. kanskje annet en dei ligger vedsiden av ikea i sverige...

 

syns Klargjørings avtalen til elkjøp er veldig god service. Dere som er på forumet her, har ingenting dere skulle sagt. Dere har stål peiling på pc og faller utenfor kunde gruppen. Så ikke rakk ned på den, når dere ikke vet hvordan de litt svakerestilte pc brukere rundtom kring har det. Jeg har hjulpet min mor i flere år med pc, men så såg jeg avtalen til elkjøp. Og kjøpte den til ho i julegave, det var digg, nå slipper jeg telefoner minst 2 ganger i uken ang feilmeldinger og stasj. Nå er det elkjøp som må slite med henne. ho har sikkert vært der 10 12 ganger bare på det året her og ofte et par timer pr gang, og jeg betalte 1695 på denne. kan da umulig være mer enn 80kr time sånn rundt regnet det? er tenke seg til om man skulle gått til han karen lenger oppi her som ikke har utdannelse og tar 200kr timen? dersom han hadde ødelagt noe, pcn eller ødelagt noe annet o huset (for dere er da hjmme hos kunde og ordner dette??)? ville du erstattet det? forsikringen hennes hadde ikke gjort det, fordi du ikke er faglært, og du har heller ikke en organisasjon i bak kant som kan ta tapet...

 

syns folk som ikke er faglært bør holde seg unna pc service da dere ikke kan gi garantier og kunden ikke har noen rettigheter når de går til ufaglærte. Også for deres egen del. Hold dere til familie og ikke utsett ukjent personer for den risikoen. vis ansvar. Stor kunskap følger stort ansvar. heter det.

 

hadde du ville ha montert alt elektriske i ditt hus av naboen som jobber på NAV?? fordi han kanskje vet hva han gjør? Men ikke er utdannet elektrikker. hva om det begynner å brenne i huset? det er ingen forsikring i verden som ville dekket det, fordi du ikke har godkjent annlegg. Selvsagt nå drar jeg denne veldig langt. Jeg vet det ikke er det samme, men i prinsippet er det det. Kostnad messig så er vel 4mil mot 4k en veldig drøy sammenligning.

 

en hilsen til alle selvgode datanerder

 

fra dorf

 

EDIT; ser jeg har svart på denne tråden 4år etter at den var aktuell, var jo ganske bra, men jeg lar den stå slik at dere kan lese ;p

Endret av Dorf_2003
Lenke til kommentar

Mye gøy å lese om tilbudet til Elkjøp.

Jeg har jobbet på pc-klinikk til Elkjøp en stund og skal si deg at på en del maskiner er det mye som blir gjort.

Samt at du får en utvidet garanti. Du som bruker har ingen garanti på Software.

Det må du stå for selv. Kun hardware som går på garanti.

Hvis du er den normale mann i gata som er å kjøper en maskin med router, printer ++ vil du sikkert syntes det er greit at alt dette er ferdig oppsatt når du setter opp maskinen hjemme.

De skal jo også aktivisere lisensen for deg og installere virusprog hvis du kjøper med det.

Får du virus eller feil på maskinen innen en viss tid vil du få fikset det + at du kommer FØRST i køen. Slik ble det gjort der jeg jobbet, men ingen navn nevnes.

Er mye rart å diskutere, men smart å undersøke alt før man skriver masse svada som man tydeligvis ikke har peiling på.

 

En liten ting til. Hvor mange andre el-kleder kan du levere tilbake produkter på 30 dager uten spørsmål? Expert nekter. Elprice nekter. Elkjøp tar imot uten noen spørsmål.

 

må nesten si at denne tråden er litt bortkastet server plass. :p

Lenke til kommentar
Jeg har vært bosatt i Tromsø, Bergen, Trondheim og Oslo. Så snakker av erfaring når jeg påstår at de sjeldent eller aldri har kampanjevarer på lager. Dette gjelder hver eneste butikk jeg har vært innom.

Her snakker vi ikke om en som kommer flere dager etter tilbudet var utlyst men samme dag som det begynte. Har hverken varene før, midt i, eller etter kampanjeslutt..

 

Kynisk måte å lure kunder til seg!

Det du da IKKE har fått med deg er at Elkjøp er den ENESTE butikken som GARANTERER en like gode eller BEDRE vare til SAMME PRIS hvis de ikke klarer å skaffe varen INNEN 10 DAGER.

 

Er det forstått nå eller?

 

Hmmm, veldig kynisk av Elkjøp ja...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...