snorreh Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Jeg har installert SP2 på 5 maskiner med Opteron eller Athlon 64 og har ikke opplevd et eneste problem sålangt. Feilen er altså at Microsoft har inkludert en Mpegport.sys driver med SP2 som ikke er kompatibel med DEP og det kan skape problemer, men det finnes heldigvis flere veier rundt dette: You may be able to resolve this issue if you configure a DEP exception. To do this, follow these steps: 1. Click Start, click Run, type Sysdm.cpl, and then click OK. 2. On the Advanced tab under Performance, click Settings. 3. On the Data Execution Prevention tab, click Hardware and software DEP enabled for all programs except. 4. Click Add, type the path of the Mpegport.sys file on your hard disk, and then click OK two times. eller To work around this problem, disable the Mpegport.sys driver in Device Manager by using Safe Mode. To do this, follow these steps: 1. Restart your computer. 2. Press the F8 key. On a computer that is configured to start multiple operating systems, press F8 when the Startup menu appears. 3. Use the arrow keys to select a Safe Mode option, and then press ENTER. 4. Click Start, click Run, type devmgmt.msc, and then click OK. 5. In the View menu, click Show hidden devices. 6. Expand Non-Plug and Play Drivers. 7. Right-click the Mpegport.sys driver, and then click Properties. 8. On the Driver tab, change the Startup Type to Disabled, and then click OK. 9. Restart your computer. For å unngå kompatibilitetsproblemer med DEP så anbefaler jeg at man leser dette: http://www.theinquirer.net/?article=17782 Endret 30. august 2004 av snorreh Lenke til kommentar
monstar Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Jeg har AMD64 og har ikke lagt merke til noen problemer med SP2 Lenke til kommentar
~~Undertaker~~ Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Nei altså... dette var håpløst... ikke nok med spillproblemer, men så funker an ikke med mitt nye AMD 64 PC... haha gjett om eg ska drite i "kritiske problemer" SP 2 fixer... edit: glemte å nevne at jeg er en av de som fikk maskinen restartet hele veien Endret 30. august 2004 av ~~Undertaker~~ Lenke til kommentar
Kleff Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) "Problemet" med SP2, slikt jeg har merket det, er at XP nå er mye mer kritisk til drivere. Og hvis (driver)programmererne ikke har gjordt jobben sin godt nok vil man støte på en god del problemer. Jeg får f.eks. Bad_Pool_Header (Stoppkode 0x00000019) bluescreenen konstant etter at jeg oppgraderte. Dette, iflg. MS skyldes en driver som prøver seg på noe artig. Jeg fant også en thread hvor noen programmerere snakket ut om akkurat dette og konkluderte med at SP2 ville reagere på alle dårlige drivere på samme måten. Så da er det bare å sette seg ned og vente på nye versjoner da... Endret 30. august 2004 av Kleevah Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Hvis man har problemer med drivere og/eller programmer/spill pga. DEP/SP2 så kan man relativt enkelt unngå det ved å legge dem til listen under Control Panel->System->Advanced->Performance Settings->Data Execution Prevention: Jeg foreslår at man prøver dette før man maler fanden på veggen Lenke til kommentar
KAS Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Er ingen A64-eier, men stusser litt på hvorfor man ikke har minst ett av følgende valg: *Turn OFF DEP for all programs and services except those I select *Turn OFF DEP Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Slikt slipper man når man har Intel.. Fryktlig tåplig kommentar, særlig når intel kommer til å ha samme problem når de endelig kommer med sin verson av NXbit. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Slikt slipper man når man har Intel.. Fryktlig tåplig kommentar, særlig når intel kommer til å ha samme problem når de endelig kommer med sin verson av NXbit. Hvis ikke en oppdatering av software er på plass innen den tid da Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Nå ville nok denne feilen også oppstå på intel's EM64T prosessorer... Ikke at det bryr meg, men det er faktisk ikke bare Athlon64 og Opteron den vil feile på.. også intel's 64/32-bits hybrid... Dvs at overskriften skulle vært endret.. Hmm.. ser ut til at jeg tok feil.. trodde jeg leste en plass at Intel implementerte NX-bit i sin Xeon med EM64T.. var neste versjon Prescott som hadde dette.. jaja.. Uansett så er ikke dette et AMD-problem egentlig, men siden AMD er først ute med denne NX-bitten så er de de som får svi. Det er jo egentlig alle programmererne som lar sine programmer bruke minneområdene NX-bit beskytter/hindrer som er problemet.. Uansett. Når Intel kommer med NX-bit vil samme problem oppstå med de som kjører Intel. Jaja.. whatever.. Endret 30. august 2004 av lohelle Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Jeg har ikke hørt noe spesielt til DEP før SP2 akkurat ble sluppet. Er dette egentlig noe som er vits i å ha aktivert når man har full kontroll på maskinen sin, og tett sikkerhet (i motsetning til de aller fleste) ? Jeg har personlig hatt den store total av 0 virus eller trojanere på verken serveren min eller gaming riggen de siste to årene. Jeg har faktisk nesten fått innpå noe malware engang, bortsett fra noe dritt som snek seg med et program jeg ikke visste var bundlet med diverse gråsone-lovlig drit. For de av oss som har litt peil, og har god kontroll over hva som faktisk skjer på maskinen, er DEP noe vits å ha aktivert? Jeg ser for meg at problemene det kan lage, samt evt. ytelsestap (en prosess må vel kontrollere alt dette) ikke er verdt det. Blir litt som den lite gjennomtenkte nedlastnings-sperren i IE. Hvordan fikser vi at folk laster ned så mye virus og malware? Jo, vi bare gjemmer vekk knappen du må trykke på for å akseptere nedlastningen. Problem solved lol ^_^ Det sagt, så gjør ellers Microsoft en god jobb. De er kanskje antikrist i ideologi, men de har laget solide OS helt siden windows NT, og det skal de ha ære for. SKulle bare ønske at det ble laget 2 versjoner av windows som faktisk VAR litt forskjellige fra hverandre. En versjonfor massene, slik som de lager windows nå, og en versjon for folk som faktisk fatter litt hva som foregår inni den grå boksen. En versjon som ikke gjemmer vekk informasjon, men heller gjør alt mer synlig. I andre ord, en slags windows advanced (man skulle jo tro "pro" versjonen var akkurat dette men...). Det er for sent på natten til å rante nå... jeg tar det igjen en annen kveld ^_^ -Stigma Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 NX-bit'n blir ikke styrt av en prosess. Den blir styrt av CPUen selv. Man må bare fortelle CPUen hvilke minneområder som inneholder data (hvis den ikke skjønner dette selv) og derfor ikke skal kunne eksekveres. Det trengst for eksempel ikke noen instruksjon for at CPUen skal skjønne at diverse stack'er ikke er eksekverbare (som er essensen til NX) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Er ingen A64-eier, men stusser litt på hvorfor man ikke har minst ett av følgende valg: *Turn OFF DEP for all programs and services except those I select *Turn OFF DEP Turn OFF DEP gjøres i boot.ini [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional " /fastdetect /NoExecute=AlwaysOff Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Jeg har ikke hørt noe spesielt til DEP før SP2 akkurat ble sluppet. Er dette egentlig noe som er vits i å ha aktivert når man har full kontroll på maskinen sin, og tett sikkerhet (i motsetning til de aller fleste) ? Det står litt om NX-bit/DEP her: http://www4.tomshardware.com/cpu/20040318/...on-fx53-06.html Samt her: http://user.cs.tu-berlin.de/~normanb/ http://msdn.microsoft.com/library/default....rityinxpsp2.asp Execution protection (NX, or no execute) is an operating system feature that relies on processor hardware to mark memory with an attribute indicating that code should not be executed from that memory. Execution protection functions on a per-virtual memory page basis, most often leveraging a bit in the page table entry (PTE) to mark the memory page. Execution protection prevents code execution from data pages such as the default heap, various stacks, and memory pools. Protection can be applied in both user and kernel-mode. As execution protection prevents data execution from the stack, the specific exploit leveraged by the recent MSBlaster worm would have resulted in a memory access violation and termination of the process. On a system with execution protection, MSBlaster would have been limited to a Denial-of-Service (DOS) attack, but would not have had the ability to replicate and spread to other systems. This would have significantly limited the scope and impact of the worm. And although MSBlaster in its original form may have been less malicious, it should be noted that execution protection is by no means a comprehensive defense against all viruses, worms, and other malicious code. Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Argh, så mange forhastede kommentarer, så lite kunnskap. Hadde tenkt å skrive en ordentlig oppklaring, men ble etter hvert så deprimert at jeg ikke orker. Dessuten finnes det biter av det meste jeg skulle skrive blant kommentarene til de få, kloke kommentatorene... Lenke til kommentar
Gammal Sokk Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Er ingen A64-eier, men stusser litt på hvorfor man ikke har minst ett av følgende valg: *Turn OFF DEP for all programs and services except those I select *Turn OFF DEP I min Windows XP SP2 Release Candidate har eg valget Turn off DEP (not recomended) Har de fjernet dette i den ferdige versjonen? Huffe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå