FireNacho Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Raid kortet mitt: HighPoint RocketRAID 1640 4P SATA RAID http://komplett.no/k/ki.asp?sku=120097&view=detailed Ok Spørsmål nummer 1: Fungerer Raid kortet mitt som er ett SATA raid kort på ett hk som ikke har støtte for SATA disker ? 2: Hva er egentlig forskjellen på "Zero Build" og "No Build", manualen er ganske dårlig på å forklare dette. Det eneste som står er at No Build ikke er anbefalt. Jeg får ikke Zero build til å fungere. Men med No build klarer den å bygge ett array men når jeg restarter står det at en av diskene har feila og må byttes ut. Dette stemmer ikke fordi alle diskene fungerer (har testa) 3: Kan det være noe i veien med kortet hvis det tar 3 min å boote opp når jeg har satt i SATA diskene i kortet (booter normalt uten disker i seg) ? Jeg har testa dette på både en pc uten støtte for SATA og en annen med støtte for SATA disker, samme resultat på begge. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 1. Ja 2. Dette har med måten RAIDet klargjøres på (er ikke noen ekspert på dette så ta det med en klype salt). Så vidt jeg vet innebærer "Zero Build" en form for klargjøring av diskene ved at hver stripe "nulles" med tanke på paritet. (paritet brukes som kjent til feilkorreksjon bla. i RAID 5 (striping+paritet) ved at to blokker med data sammenlignes og det lages en tredje "paritetsblokk" ut fra dette. Dermed kan en gjennoppbygge ved feil. "No build" er for tilfeller hvor pariteten allerede er klargjort gjennom "nulling" fra diskleverandørens side. 3. Vet ikke, men det kan være en konsekvens av de andre tingene du nevner. Jeg har selv vært utsatt for feilindikasjon i raidbios på en disk i RAID 5, men etter en liten omgang med gjennoppbygging i den tilhørende programvaren (IBM ServeRaid) fungerte disken som snus igjen. Har du en oppdatert bios og programvare til kontrollerkortet ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå