Gå til innhold

The moonbox (XPC)

Gjest Slettet+9018234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært digg å lagd noe sånt:

puma1.jpg

Det kan bli tilfelle å forskyve sidevinduet litt lenger opp til fordel for grafikkortets vifter og luftsirkulasjon

Kunne jo kanskje gjøre noe slik?

Hva med å lage hull til inntak av luft til skjermkort kjøler?

Noe slik (hull i sida til skjermkort)...

Her ser du luftingen litt bedre...

Linky til resten av bildene...

Lenke til kommentar

hm. den første linken du hadde der.. han har sikkert hatt en j#### borre jobb med de hulla! men likte den siste løsningen litt bedre, bare at jeg syntes det var feil mønster på hullet... F1 .... burde vært et mønster, ikke no skrift, men et MØNSTER

stå på dette blir bra

Lenke til kommentar

På den første linken er jg ganske sikker på at han har kuttet av de gamle hullene (i ett stykke), for så å teipe dette fast til plexi'en og bruke dette til å borre etter... Da er det plutselig ikke så vanskelig lenger, bare litt tidkrevende... :yes:

Var klar over at jeg burde funnet et bilde som bedre viste hvordan man kunne kutte hull i sida til gpu vifte, men det var litt vanskelig å finne (selv om jeg husker å ha sett det før)... :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Herlig å se et par "working samples" av de ideêne som jeg hadde påtenkt. Når det gjøres skikkelig er plexi utenpå kabinettet slettes ikke stygt. Iallefall ikke de du har linket til der.

Løsningen som er valgt her er ganske god selv om mønsteret på plexien rett over vifta mildt sagt er på bærtur. ;)

Denne som du linket til er nokså genial og den er også utenpå. Ser faktisk veldig bra ut slik jeg ser det. Men de har her moddet hele kabinettet med vinduer som er festet på utsiden hele veien (begge sidene og topp). Ettersom jeg kun skal ha på "venstre" side (grafikkort siden) og oppå, kan det virke temmelig rart om det "stikker ut" plexi på toppen og på ene siden. Kan hende jeg kjører løpet å legge plexi overalt. *Scientist gone mad*

Derimot er den her som du linket til noe mer hva som jeg har hatt i tankene - vel og merke med runde kanter, ikke skrå (og heller ingen hokuspokuser i lengderetning ved å skjære litt opp her og ned der).

Alternativene mine da som følger, avhengig av avstanden mellom plexi og grafikkort.

a) Montere plexi på siden og topp innvendig og la lufteåpningene som er på kabinettet være inntakte.

b) Om a) feiler fordi mellomrommet mellom gfxkort og kabinettdør er for lite (selv med borede hull. Her snakker vi klin inntil) må jeg gå for en real makeover og koble plexien på utsiden av kabinettet "over alt". Dvs. begge sidene og toppen. Dette innebærer også en "helside" med plexi samt luftehull m.m.

eek, det var få valg. Håper inderlig at plexien er tynn nok. 2mm kan være mye når plassen er begrenset.

Uansett, millioner bukk og nei til de gode inspirasjonsbildene da_devil :)

mvh

Sobient

God natt.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Hvis du har vinduet helt bakerst eller lager ett vindu som er like langt som toppen så ser du jo ned bak cd-rom da... :roll:

Og da kan man se deler av HK og cpu-kjøler om jg ikke tar feil...

Ekke det greit da?

Jeg synes ihvertfall at en sånt stort vindu i toppen og vindu i cd-rom ødelegger litt av det stilrene ved en Shuttle :roll:

Shuttle er omtrent som et Lian Li kabbis, bare at det er bitte, bitte-lite... ;)

Netting er en fin ting... Linky

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Hvis du har vinduet helt bakerst eller lager ett vindu som er like langt som toppen så ser du jo ned bak cd-rom da... 

Og da kan man se deler av HK og cpu-kjøler om jg ikke tar feil...

Ekke det greit da?

Nettopp det som skal gjøres. Skissen for toppvinduet slik som det går frem i workloggen blir ikke å dekke hele toppen.

Kan vær dette har blitt sagt før, men hva skal du med vindu på toppen? Det er lite spennende å se på toppen av cdrommen.

Dette vinduet blir ikke over cd-rom'en, men vil starte der bakenden av cd/dvd-romen slutter.

Slik som dette her, sett ovenfra

DSCN0923_s.jpg

Hvite linjen indikerer hvor dvd'en slutter, røde linjen indikerer rammen for plexivinduet.

Forøvrig, genialt da_devil! Får problemer å velge mellom netting og plexi nå :o :!: !

Så over til progresjonen, har ingen bilder foreløpig og trenger å få lånt meg en dremmel. Blekksaksen gir for unøyaktige kutt (testet dette på en aliminiumsbit jeg hadde for hånden. Resultatet ble forkastelig -Damnation take you Clas Olhson! ;) ). Men dette får jeg lånt. I tillegg har jeg funnet mer informasjon om "hva som er hva" på molexkontakene (ikke særlig vanskelig) samt sjekket mer slik at jeg vet at "diodeboksen" faktisk fungerer idêt jeg tilkobler den strøm (og ikke blåser alt til h...).

Teip, oppmålinger,bilder og kanskje en ny handletur til Clas Olhson (evnt. IKEA :) ) kommer imorgen den dag.

Mvh

Sobient

Lenke til kommentar
Teip, oppmålinger,bilder og kanskje en ny handletur til Clas Olhson (evnt. IKEA  ) kommer imorgen den dag.

Hva skal du kjøpe på IKEA? Mulig jeg har misforstått IKEA totalt, men er det ikke møbler&stuff der?

Netting er en fin ting...

Dette var genialt og vil løse problemet ditt med luftinga rimelig bra tror jeg. Spørsmålet nå er vel om du likte det like bra og vil prøve det istedet for plexi. (Dette er ikke noe du ser på alle casemods, slik som plexi.)

Jeg så en litt tøff greie på bit-tech.net som du kanskje kunne bruke til det hullet du skal ha på toppen.

opi6.jpg

Du ser kanskje den grønne plexibiten der? Hvis du velger en litt tjukkere plexi, la oss si 5mm og kanskje pusser den litt.. så blir det tøft om du setter noen leds under.. Du kan jo kanskje lage en viftestyring i plexibiten der også.. Ikke mange som har viftestyring i plexi.. på toppen ;)

Håper jeg har gitt deg noen tips nå :p Stå på videre!! Skal følge med på denne mod'en! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Hva skal du kjøpe på IKEA? Mulig jeg har misforstått IKEA totalt, men er det ikke møbler&stuff der?

Finner mye rart der. bl.a netting, plexi, ulike plater i forskjellige stoff (ikke tekstil). Ikea tar over hvor clas olhson slutter - eller var det omvendt?

Mites; Fint å få inspirasjon, det er mycket genialt! Men tviler på at det blir noe viftestyring på toppen - Det er trossalt begrenset hvor mange vifter som går i en sff. Dessuten inngår dette ikke i målsettingen til moonbox. Må trossalt klare de målsetningene jeg har allerede, kan bli nok bare det. :)

PS: Om noen vet hvor de har billige alternativer til dremeln (aka "billig kopier") hadde det vært kjekt. Sånn itilfelle jeg ikke finner noen rimelige hos clas/ikea.

Mvh

Sobient

Lenke til kommentar

Det her tror jeg vil se bra ut! Ang. vifte til skjermkortet; kjøp heller et nytt et, så slipper du det :p Selv har jeg et OTES kort. Da går varmen rett ut av PC'n via en vifte. Men for å være litt mer særiøs, det kan blir bra. Det er jo ikke 100% sikkert at det blir seende bra ut, men det er lov å prøve :) Så jeg syns du skal go for it!

Lenke til kommentar
Dremel er en liten "hånddrill" med en hel haug av muligheter til å sette på. Hvis noen kan legge opp et bilde av en Dremel, hadde det hjulpet litt :) Sorry hvis jeg tar feil, men det er det jeg har forstått at en Dremel er.

Dremel er ett merke, ikke ett verktøy. :roll: de lager også mini slipemaskiner og kontursager + + +

multiverktøy er en mer korrekt beskrivelse av det som menes

395.jpg

slik ser f.eks en dremel multipro ut

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Ang. vifte til skjermkortet; kjøp heller et nytt et, så slipper du det

????

Jeg har da ingen problemer med kjøleren på mitt skjermkort. Kjøleløsningen tar ikke opp mer enn selve kortet i dybden. Dvs, bruker ikke en ekstra pci slot bare for dette. Det ville itillegg aldri fått plass i kabinettet.

Clas Ohlson selger et verktøy som er likt dremmel sine, og kan for det meste bruke samme "duppeditter" som dremmel lager.

Fordelen er vel at det er under halve prisen og funker like godt (Jeg har begge )

Cotech eller hva de en nå heter.

Ja, så litt over "CoTech" sine dremel kopier, virket gode de. Skal sjekke de ut imorgen den dag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...