Gå til innhold

The moonbox (XPC)

Gjest Slettet+9018234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9018234

index:

-Del I (Den leser du nå)

-Del II (teori og skisser)

-Del III (praksis)

-Del IV (Enden av tunnelen)

DEL I

Tid for første worklogg, og forsåvidt første modifikasjon noensinne. Prosjektet har jeg foreløpig valgt å kalle Moonbox, hvorfor navnet kommer jeg til senere. La oss se på hva denne karen har tenkt å utrette.

Målsetning

Jeg har nylig gått til anskaffelse av en Shuttle SN85G4V2 XPC (barebone) som jeg har tenkt å putte under kniven/høvelen/skjærefjøla etc. Selve modden er å lage vindu på denne. Nedenfor kan dere se råskisser over hva som er tenkt. Hovedsakelig blir det en rute på siden og en oppå. Videre er det påtenkt LEDS (Light Emitting Diodes) som skal, i tradisjonell ånd plasseres inni som skal belyse "innenfra-og-ut". Men, dette blir ikke vanlige lys som lyser konstant ;) Mer om det senere. Først kan det være av interesse hvilke ingredienser et slikt prosjekt innebærer; over til innkjøpslista.

Ingredienser

Det meste kjøpt på Clas Olhson - Iallefall en god grunn til å like svenskene.

-1 stk plexiglass 2mm og blekksaks

DSCN0876_s.jpg

-Dioder (her gule og multifarget, rød/grønn)

DSCN0879_s.jpg

-Motstander (330 ohm)

DSCN0881_s.jpg

-Molexkontakt med +12V og jord. Loddetinnet i endene.

DSCN0882_s.jpg

-Krympestrømpe (varm)

DSCN0887_s.jpg

-En anelse større krympestrømpe samt ledninger.

DSCN0888_s.jpg

Det var ca. alt på innkjøpslisten (ikke alt er kjøpt vel og merke men men). Påtide å se hva jeg har påtenkt. It's time for skisser!

Plexiskisse for toppen

DSCN0845_bp_s.jpg

Plexiskisse for sidevinduet

DSCN0850_bp_s.jpg

Et problem som kan oppstå er at avstanden mellom plexiruten på siden og grafikk-kortet kan bli minimal, om det i det hele tatt blir så mye. Så det er godt mulig at den blir plassert litt lenger opp for å unngå konflikter her. Dette er ikke avgjort enda. Over til belysning.

LEDS, bits og dippedonger

Det er her det begynner å bli interessant (synes jeg). Navnet "moonbox" er inspirert av lyset fra skjermkortet mitt; blått. Men om du har lest til hit kan du jo saktens lure; MEN DIODENE DU HAR ER JO GULE OG RØD/GRØNN! Jada, jeg vet. Clas Olhson er gode de, men ikke så perfekte at de hadde blåe leds. Så da fikk jeg ta det nest beste. Eller rettelse, jeg trodde jeg fikk hvite dioder, men disse viste seg jo å være multifarget (rød/grønn). Grr. Jaja, navnet er midlertidig uansett.

Diodene er tenkt å kobles sammen i en bit plexi (med borehull) som skal monteres en eller annen plass i kabinettet (har ikke funnet eksakt plassering enda) slik at de belyser plexirutene innenfra. Videre, hver pol skal ha en glassikring for å skåne psu'en om alt går til h...

De gule diodene skal lyse hele tiden, mens den rød/grønne skal veksle på signal. Dette signalet tenkte jeg å hente fra harddisken slik at når maskinen jobber lyser/blinker det rødt innvendig. Det kan bli lekkert bare det.

Om du ikke skjønte beskrivelsen skjønner jeg deg godt, men her er et tenkt koblingsskjema:

diodekrets_bp.jpg

Styresignalet, som skal hentes fra hk, er ikke påtegnet her. Hele herligheten kobles til 12V via molexpluggen og skal innhuses i et fint lite "skap" for å skjule alle ledninger/koblinger osv.

Her er et visuelt bilde av hvordan disse sikringene ser ut (jada de er vanlige). De skal itillegg i egne sikringsholdere.

h1159.jpg

Time for business

En viss lengde på prosjektet har jeg allerede kommet, lodding av motstander er fullført. (:p )

Loddede dioder samt papiret på spenningen de tåler.

DSCN0886_s.jpg

Og et par andre vinkler.. :whistle:

DSCN0884_s.jpg

DSCN0885_s.jpg

Yess yess, det var alt for denne gang. Håper noen fatter interesse i prosjektet og se opp for neste oppdatering i nær fremtid.

Mvh

Sobient

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234

Skal vi se..

Dioder - 14kr,- for 5stk i hver av fargene.

Blekksaks - 79,- på Clas Olhson

Plexi 2mm tykk - 29,- også det på svenske butikken :)

Resten fikk jeg av en som jobber på verkstedavdelingen hos NSB, Mantena :) De har mye lurt der ja. Om du kjenner noen som jobber på verksted o.l finner du mye genialt der som du kan "lure med deg". ;)

Når det gjelder pris på det som jeg ikke har kjøpt, kan jeg ikke tenke meg at motstander og krympestrømper koster all verden. Glass-sikringer vet jeg prisen på, skarve 4,- stykket.

Dette kan så absolutt bli bra, litt dumt med de led'sa, men det fikser du vel på en elegenat måte

Det eneste diodene strider mot er navnet på prosjektet ;). Kan hende jeg søker litt ekstra etter blå leds for å få helheten perfekt. Vi får se.

Hvorfor ikke sette plexien utenfor ?

Tenker du på plexirutene på utsiden?. Hmm, hadde jeg ikke tenkt på. Har du evnt. en side eller et eksempel på hvordan andre har løst dette?

mvh

Sobient

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Tenker du på plexirutene på utsiden?. Hmm, hadde jeg ikke tenkt på. Har du evnt. en side eller et eksempel på hvordan andre har løst dette?

Kan sikkert se bra ut hvis du får frest kanten så det blir litt penere overgang. Tror selv jeg hadde gått for en tynn plate på innsiden.

Lykke til

Lenke til kommentar

Dette ser bra ut sobient. Og om du fortsetter med samme bildemengde og forklaringer (undertekster) som du har gjort nå, så kommer dette til å bli en knall-logg.

Btw: Zapwizard er syk når det gjelder modding. Modder _alt_ så helheten blir topp.

Endret av evil-twin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Fint å se at interessen er til stede. Kommer nok til å gjøre ting og tang imorgen, mest sannsynlig oppmåling av hvordan jeg ønsker å skjære ut for vinduene i side og topp. Dette vil selvfølgelig bli dokumentert til sin tid.

Forøvrig liker jeg også ideên med å ha plexien på innsiden. Dette var også originalplanen, og om 2mm er tynn nok så kommer jeg nok ikke til å velge noe annet. Det kan bli tilfelle å forskyve sidevinduet litt lenger opp til fordel for grafikkortets vifter og luftsirkulasjon. Er ikke særlig prestigê å ha et heftig kabinett om den dauer pga overopphetning - Det må være toppen av ironi.

Når det gjelder stealthmodding av min herlige Plextor PX-504 DVD+R Brenner, kan nok dette bli vanskelig. Den har tray, ikke slot-in og ser ikke helt for meg hvordan dette skal løses i praksis. En omvei kan være å male den svart og la saken være ute av verden. Akkurat dette er ikke lagt ned på slagplanen enda, og er foreløpig pr.dags dato ikke en del av "Moonbox" prosjektet.

Mvh

Sobient.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...