Breiker Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Kjøpte meg et Sony DSC-W1 kamera for noen uker tilbake. Jeg satte meg med en gang ned med manualen og leste for å lære meg selve kameraet bra. Men ennå så klarer jeg ikke å ta skikkelige bilder om natta. natta = mørke rom, ute osv osv Prøvde en del i natt for å få til et skikkelig bilde. fant meg et provisorisk stativ og tok bilder i hytt og pine for å få et skikkelig resultat som dessverre ikke kom. så spørsmålet er dermed: Noen som har kameraet, har erfaringer med sony kameraer eller generelt er gode på slik? og dermed kan gi meg en rask, men god, innføring i hvordan man får best resultater når man tar nattbilder? Om lukketid, iso osv. Jeg har lagt ut en del bilder fra et biltreff på gardermoen som viser hvor dårlige nattebildene har blitt: Slik blir de fleste bildene. Uskarpe.. ( det kan hende at jeg ikke holder kameraet fast nok ) resten av bildene En løsning som jeg har tenkt på er et stativ. Noen som kan anbefale et billig men bra stativ? ( er litt skjelven på hånda ) PÅ forhånd takk.. ( PS: hvis denne treaden er postet feil. vennligst flytt den for meg til riktig sted ) Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 10 timer and counting. hvem vil være den første til å avgi et skikkelig svar? ( bare måtte gjøre dette ) Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Bumping av tråder skal unngås, men i nødsfall kun 2 ganger, hver gang minimum 5 dager etter siste post. Fy deg! Du må legge ut orginalbildene eller EXIF informasjonen for at man skal kunne gi et klart svar på de spesifikke bildene. På det første bildet så hadde du helt klart beveget på kameraet. Gå på Elkjøp og kjøp et billig stativ. Du skal bruke så lang lukkertid at bildet blir eksponert sånn som du vil ha det. Bruk stativ og så lav ISO som mulig for å få mindre støy. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Og for å hindre at kameraet beveger seg idet du trykker på utløseren bør du bruke tidsutløseren. Hvis bildene fortsatt blit uskarpe, forsøk manuell fokus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå