Gå til innhold

Skjermkort under 3000

delling81

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget til min forskrekkelse at mitt skjermkort har død, men har nettopp fått studielån, så da er spm, hva skal jeg kjøpe.

Jeg har lyst på et 6800gt, men det blir jo for dyrt.

Så tanken blir da kanskje 9800pro, evt 9600xt, eller et av de billige 6800kortene, men hvor bra er de egentlig?

Finnes det noen tester på budget kortene til nvidia? Ati har jo ikke kommet med noen kort enda.

Summary:

Under 3000 (helst nærmere 2000, og GJERNE nærmere 1500 :p)

Skal spille HL2, og S.T.A.L.K.E.R (når de omsider gir det ut)

Jeg ser det slik at det står mellom

9800pro, 9600xt, og kanskje 6800 / 6800NU/LE, og 6800GT til 3150 [sic?]

Skal helst bestilles fra komplett. Foretrekker nVidia fremfor Ati, men på forrige generasjon hadde jo ikke nVidia noe å stille opp med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp, det er samme som på komplett, men der koster det 160 mer. Det frister, men hvor mye er det å tjene i forhold til 9800pro?

Jeg har dårlig råd, så penger spart er mer penger til øl. Har lyst å kjøpe en disk, og div andre ting, så da er det greit om det ikke koster for mye, og kortet er jo enda ikke i noen butikker. Er dette et fullverdig gt kort? Og hvorfor så mye billigere enn andre gt?

Lenke til kommentar
Jupp, det er samme som på komplett, men der koster det 160 mer. Det frister, men hvor mye er det å tjene i forhold til 9800pro?

Jeg har dårlig råd, så penger spart er mer penger til øl. Har lyst å kjøpe en disk, og div andre ting, så da er det greit om det ikke koster for mye, og kortet er jo enda ikke i noen butikker. Er dette et fullverdig gt kort? Og hvorfor så mye billigere enn andre gt?

Det er ett fullverdig GT kort i alt utenom mengden minne. Det vil nok være stor forskjell fra 9800Pro til dette. Grunnen til at det er billigere ser rett og slett ut til å være fordi de har halvert minnet. Hvis jeg var deg ville jeg spart litt til og enten gått for X800Pro med 256 MB minne som begynner på 3495,- eller 6800GT 256MB som begynner på omtrent samme pris.

Her kan du se ytelsen i HL2 med ett vanlig GT kort og ett som er klokket til Ultra hastighet mot ett x800Pro:

http://www.elitebastards.com/page.php?page...ad=1&comments=1

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

hmm, maskinen skal kanskje opp i linux, så ati er ikke noe bra alternativ. Hvor stor er ytelses forskjellen mellom 128 gt og 256?

Jeg leter vel egentlig bare på komplett, der koster de billigste kortene 4000 (ca), og det svir i lommeboka. Problemet med sparing for bedre kort, er at det ikke egentlig er noe alternativ, jeg kommer bare til å få dårligere råd :p

finnes det noen stresstest med 9800 pro?

(Jeg klarer ikke å bestemme meg :p)

Lenke til kommentar

Vel.. jeg har ikke tester av 6800GT med 128 MB minne. Ser ut som om dette er ett kort som er 25 Mhz raskere klokket enn NU, med 16 pipelines men med DDR3 minne i motsetning til NU som har DDR1?

Vil tro det er ett merkbart bedre kort enn NU men jeg tror ikke jeg ville gitt 3150 for det..

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Pokker så vanskelig dette skulel være da :p

Jeg lurer på om jeg faller ned på ett 9800 pro, det blir så forbasket dyrt for et fullverdig 6800 :( 3500 er nesten det dobelte av 9800pro prisen.

Jaja, kanskje jeg vinner i lotto eller noe. Får studere litt mere priser litt senere, får gjøre litt fornuftige ting idag også.

Hva er LE forresten? er det ddr1? og finnes det noen tester av det kortet?

Endret av delling81
Lenke til kommentar
Pokker så vanskelig dette skulel være da :p

Jeg lurer på om jeg faller ned på ett 9800 pro, det blir så forbasket dyrt for et fullverdig 6800 :( 3500 er nesten det dobelte av 9800pro prisen.

Jaja, kanskje jeg vinner i lotto eller noe. Får studere litt mere priser litt senere, får gjøre litt fornuftige ting idag også.

Vel.. det er ikke enkelt nei. Du kommer nok til å kunne spille HL2 helt fint på bra oppløsning med ett 9800Pro kort. Hvordan stalker blir vet jo egentlig ingen, men det går nok sikkert greit det og.

Det blir jo alltid ett spørsmål om behov vs økonomi og ytelse vs pris :p Jeg tror du vil ha mye glede av ett 9800 pro og at det sikkert vil dekke dine behov i en tid fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...