Gå til innhold

Hvor kan jeg finne en kompakt vann-vifte (propel)?

Anbefalte innlegg

Til et kjølesystem der skal bruke en radiator nedsenket i vann (for å overføre varme fra vannA til vannB uten å blande vannet direkte) så trenger jeg en "vifte" som kan fungere mens den er nedsenket i vann.

Det mest idelle hadde vært noe i samme formfaktor som en vanlig 120mm vifte, men jeg anntar det ikke eksisterer noe slikt. Propellen bør likvel være rimelig kompakt. Den trenger ikke nødvendigvis å være så veldig sterk. Det viktigste er at vannet har litt bevegelse rundt lamellene for maksimal varmeoverføring. Det beste hadde vært e vifte som fungerte på 12V eller 5V, men jeg er åpen for andre alternativer også, om det ikke finnes noe ideelle løsninger.

Hvor kan jeg finne noe slikt?

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir jo egentlig 2 systemer det der. Så jeg tror beste er kanskje å satse på å sette en pumpe på hver av de... Men en større på den som kjøler ned vannb (den som går gjennom radiatoren). Men hvorfor skal du gjøre dette da? Får du ett bedre resutlat av det eller har du bare fått ett innfall at du vil teste det?

Lenke til kommentar

Den ytre vannkretsen blir koblet rett til springvannet. Den vil jo få litt bevegelse i seg, pga. nytt vann fra vann-nettet vil bevege på seg når det kommer inn i varmeveksler-boksen, men jeg tenkte at en liten propell hadde vært fint til å forsterke den naturlig konveksen, og dermed effektivisere varmeoverføringen. Da vil jeg også kreve enda mindre vann fra vann-nettet for å opprettholde den samme temperaturen.

Jeg var innom en hobbyforretning i dag, og de hadde ikke noe osm kunne plasseres i vann. Det nærmeste var en min-båtpropell, men da måtte hele selve motoren plasseres tørt, og kun selve akslingen stikke ut i vannet. Det holder ikke til mitt bruk.

Om ikke noen komemr med et genialt forslag så tor jeg helle jeg kommer til å lage en lur løsning som bruker det store trykket på vann-nettet til å spyle vannet ut gjennom noen små hull, og dermed lage stor turbulens, selv om ikke vannmengden som brukes nødvendigvis er stor.

-Stigma

Lenke til kommentar
Ser ikke helt poenget med å vannkjøle en radiator, men har du lyst har du lov :-)

Ontopic: Hva med en liten akvariepumpe? F.eks en Eheim Compact 600 til 150,- Den lager hvertfall turbulens i vannet.

Ikke noe dum idè. Jeg trenger tross alt ikke mye kraft på dette. Hvor så du den til 150?

Vannkjølingen av radiatoren er fordi kjølevannet komer fra springen, og det er kaldt (6-10C) selv om sommeren. Dessuten bærer det varme mye bedre enn luft. Jeg skulle orginalt koble vannet rett inn på kjølesystemet, men av diverse grunner kan jeg desverre ikke lage alt i en krets. Da er dette det neste beste alternativet for en vifteløs OG ekstremt effektivt kjølesystem.

-Stigma

Lenke til kommentar
En Eheim compact 300 for skarve 90Kr gjør nok susen ^_^ Jeg skal ikek akkurat lage storm i varmeutveksleren min, så det holder sikkert i massevis.

Takk for alle tipsene.

-Stigma

Se det gitt, den Compact 300 pumpa er jo enda mindre enn Compact 600 i størrelse. Bestillte meg en så skal vi se om jeg får lurt den inn i HTPC kabinettet (kun 9,5 cm høyt) :-)

Lenke til kommentar
En Eheim compact 300 for skarve 90Kr gjør nok susen ^_^ Jeg skal ikek akkurat lage storm i varmeutveksleren min, så det holder sikkert i massevis.

Takk for alle tipsene.

-Stigma

Se det gitt, den Compact 300 pumpa er jo enda mindre enn Compact 600 i størrelse. Bestillte meg en så skal vi se om jeg får lurt den inn i HTPC kabinettet (kun 9,5 cm høyt) :-)

Vær obs på at jeg ble opplyst om at den måtte stå i vann for å fungere. Det er altså mulig at denne ikke fungerer skikkelig om du ikke har den oppi reservoaret. Heldigvis er den såpass liten at det ikke burde være noe problem å få til...

-Stigma

Lenke til kommentar

Får jeg komme med et helt nytt forslag til varmeveksler?

Her kommer det uansett.

Bruk en bilradiator med innebygget oljekjøler.

Har en slik en i kjelleren forde radiatoren på bilen min lekker ved 20 minus og trodde det var seriøst til å begynne med.

Oljekjølerdelen setter du springvann på og den store vanndelen har du i kjølesystemet til CPUen sammen med en helt vanlig vannpumpe.

Du får da i tillegg bra luftkjøling av radiatoren ettersom den er ganske stor.

Foresten den radiatoren kommer fra en Nissan Laurel 2,8 Diesel med automatkasse, og kosta 500.- hos bilopphugginga.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...