meeg Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Hei, Jeg skal sette sammen en rimlig "surfe" maskin til en bekjent, og har kommet frem til følgende oppsett: -Aopen H450B -m-ATX hovedkort m/VGA & lyd -AMD XP2500+ boxed -512 Mb PC3200 ram -80 Gb Seagate hardisk Dette kommer på rundt 3200,- Resten har hun fra før av, og skal flyttes over fra gammel maskin. Hun insisterer også på et micro ATX kabinett, så det må jeg bare føye meg etter. Finnes det et alternativ til dette, evnt. et bedre oppsett? Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Det kommer til å bli en bra maskin. Man må jo se ut fra behov, surfing, litt tekstbehandling, så holder det i massevis. Hadde forsåvidt holdt med en Duron 1.6 til det bruket også, og enda litt billigere. Det er forresten en god prossesor. Ser alt for mye overkill rundt forbi, folk som kjøper p4 3.0-4.0 til akkurat denne typen bruk som du her nevner, og kaster bort penger på ting de ikke trenger. Spørs om hun skal ha den i stua, jeg kjenner ikke til støynivået på den disken, men vet at Samsung silent driv er bra, og nærmest lydløse. Endret 30. august 2004 av slowcooler Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 -Aopen H450B-m-ATX hovedkort m/VGA & lyd -AMD XP2500+ boxed -512 Mb PC3200 ram -80 Gb Seagate hardisk Dette kommer på rundt 3200,- Tror du at du kunne linket til hovedkortet ? Ser nemmelig etter slike HK selv.. Lenke til kommentar
meeg Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 FIC K7M-NF18G til 699,- hos Netshop er det jeg hadde sett meg ut. Finnes sikkert andre også. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Til rimelig surfemaskin velger du billigste Duron, samt en Silent Breeze kjøler. Bytt ut Seagaten med en Samsung PL 40, så har du en billigere maskin som er svært støyvak, avhengig av psu naturligvis. Hvis maskina skal brukes kun til surfing og tekstbehandling osv. greier det seg med 256 MB, til og med hvis man deler 16 MB til VGA. Skulle behovet melde seg er det som oftest to minneslotter på slike hovedkort, og da er det jo bare å slenge inn ei brikke til om det skal kjøres applikasjoner som krever det. Lenke til kommentar
meeg Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Duron er vel ikke å få tak i lenger. Finnes ikke hos Komplett, MPX, eller Netshop. Skal titte på et oppsett med Sempron istedet, og se hvordan det kommer ut. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Nei jammen har ikke Duron forsvunnet fra hyllene. Det må ha skjedd nylig, for det er ikke lenge siden jeg kjøpte en håndfull. Det er i alle tilfelle smart å kjøpe billigst mulig cpu. Til og med den svakeste du får kjøpt er overkill til surfing. Ser at prisene på Sempron er noe høyere enn hva som var tilfelle med Duron. Uten å ha sjekket selv vil jeg anbefale å sjekke priser på Celeron D, disse har faktisk en anstendig ytelse i forhold til NW-baserte Cellyer. Anbefaler å la prisen bestemme valget. EDIT: Sjekket. Sempron er billigere. Endret 30. august 2004 av Muffinman Lenke til kommentar
meeg Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Tenkte på Celeron også, men har ikke sansen for "Intel Xtreme graphics" eller SIS løsninger på det innebygde skjermkortet. Poenget er at nForce2 hovedkort med innebygget VGA er X ganger bedre. (Selv til kabal/barnespill) Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Jeg tror ikke det er så farlig med harddiskstøy, PSU er nok verste kandidat. Men er man heldig er den også ganske støysvak. Kanskje en idé å kjøpe 1-2 Papst-vifter å sette inn foran og bak? Ser ingen grunn til å ha kun 256MB dersom man har råd til 512MB. Det kommer til å merkes hvis et par programmer kjøres og flere Explorer-vinduer oppe osv. Ellers ser maskinen veldig fin ut! Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Poenget er at nForce2 hovedkort med innebygget VGA er X ganger bedre. (Selv til kabal/barnespill) Har satt sammen utallige Nforce 2-G - løsninger, men kan ikke fatte at Sis og Intel sine løsninger er så mye dårligere? 3D-ytelsen er jo så laber på disse løsningene uansett at de ikke kan brukes til noe uansett. Kan du presisere hva som er bedre/dårligere med de forskjellige løsningene? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Kanskje en idé å kjøpe 1-2 Papst-vifter å sette inn foran og bak? Det er unødvendig med tanke på kjøling i et slik system, og vil kun medføre ekstra støykilder - også med støysvake Papst. Ser ingen grunn til å ha kun 256MB dersom man har råd til 512MB. Det kommer til å merkes hvis et par programmer kjøres og flere Explorer-vinduer oppe osv. Enig der. Men du skal ha VELDIG mange IE-vinduer oppe før det blir for lite. Og nå var surfing hovedmålet med maskinen så vidt jeg kan lese fra det første innlegget. Har dog opplevt å levere rimeligst mulig løsning med 256 MB på forspørsel fra voksne personer for så å motta henvendelse noen uker senere fordi "at den hel... maskina har blitt så treg"...og når man tar en titt har husets tenåring lagt inn Kaazaa og maskina formelig bugner av spyware som spiser ram. Så det kan være greit å ha litt å gå på. Endret 30. august 2004 av Muffinman Lenke til kommentar
meeg Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Du har nok rett i at 3D ytelsen er omtrent det samme på disse løsningene, men totalt sett tror jeg det blir bedre ytelse/pris på nForce2/AMD, enn en SIS/Intel. Mulig jeg tar feil her, og er fortsatt åpen for andre oppsett til denne maskinen. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 ...men totalt sett tror jeg det blir bedre ytelse/pris på nForce2/AMD, enn en SIS/Intel. Du har nok rett der. For å ta en liten gjetting er Intel dyrest, SIS i midten og Nforce-G billigst. Blir noe herk å bygge i m-ATX, forresten. Har vært borti at harddisken har kommet i konflikt med cpu-vifta, og at vifta måtte flyttes på kjøleren for å få plass. Det avhenger av hvor på hovedkortet cpu er plassert. Jeg har brukt et Epox-kort basert på Nforce 2-G mye , men også dette er forsvunnet fra hyllene. Dumt, for det var svært bra og rimelig. Har vært borti hele to (!) stk av dette, og disse fungerer fortsatt godt. Men da snakker vi plutselig VIA, og det lyder jo ikke særlig godt i manges ører. Lenke til kommentar
meeg Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Hvordan blir denne sammenlignet med AMD oppsettet? -AOpen H450B, 250W P4, USB og Audio front -DDR-DIMM 512MB PC3200 -Gigabyte 8I865GVMK Intel 865GV -Intel Celeron D 330 2.67GHz/533MHz 256K -Seagate 80GB IDE ATA/100 7200RPM Totalt kr 3 258,00 Prisen blir tilsvarende Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Har dog opplevt å levere rimeligst mulig løsning med 256 MB på forspørsel fra voksne personer for så å motta henvendelse noen uker senere fordi "at den hel... maskina har blitt så treg"...og når man tar en titt har husets tenåring lagt inn Kaazaa og maskina formelig bugner av spyware som spiser ram. Så det kan være greit å ha litt å gå på. Også går det en uke før de bestiller seg en PC fra Dell til 17000,- fordi "denne var jo for treig" Når alt de trengte å gjøre var å ta en formatering med Windows... Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 http://www.psdata.no/ps.asp?proddetail=102666 Man får tak i duron. Det er en mye bedre cpu enne en Celeron. Lenke til kommentar
Griznah Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Hva er poenget med å spare 300kroner på CPU? En barton 2500+ gir jo villt mye for pengene og koster under 700kr. Og man får stillegående kjøleløsninger til en slik CPU. Jeg også anbefaler at du skal gå for en Samsung-disk. P80'n (f.eks. 1614N, 160GB) er en rask støysvak disk med veldig lav varmeutvikling. Men nå har du jo 5 års garanti på Seagate, så her får man vei litt for og i mot. Edit: harddisk Endret 30. august 2004 av Sub-Lock Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Siden hun ikke har kasse, hk eller cpu kan hun jo gå for mini-itx også, som er en mye stiligere (mindre) formfaktor. Men da må hun kompensere på cpu-kraft da. Funker utmerket til surfing og film, dog. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Tenkte på Celeron også, men har ikke sansen for "Intel Xtreme graphics" eller SIS løsninger på det innebygde skjermkortet. Poenget er at nForce2 hovedkort med innebygget VGA er X ganger bedre. (Selv til kabal/barnespill) http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...raphics-17.html Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 http://www.psdata.no/ps.asp?proddetail=102666 Man får tak i duron. Det er en mye bedre cpu enne en Celeron. Dah betaler man ca. 90,- mer og kjøper en XP 2000 fra PS data Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå