aMo Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Sitter her og lurer på om jeg skal gidde å prøve en sak.. Jeg har 1,5Gb med ram i maskina nå, de består av 2x512mb Kingston Value Ram 333mhz (CL2,5, og 3,3,7 timings forøvrig) og en Twinmos Twister 512mb 400mhz (CL2, 3,3,8).. Det jeg tenkte å prøve var å ta ut de tregere RAM-brikkene og se om Twinmos-brikka alene vil gjøre noen spes ytelsesforskjell.. Så spørsmålet blir jo som topic: bedre ytelse med mye treg ram, eller lite rask ram? Specs forøvrig: AMD AthlonXP 2800+ (uklokka) Asus A7N8X2.0 Deluxe Hovedkort Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Dette har jeg nettopp lest tre eller fire tråder om: Søk og finn! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Er egentlig ikke mulig å gi et generellt svar på slikt. Kommer helt an på hvordan du bruker maskina. Som eksempel, se på ytelsetesting på Tom's Hardware, de kjører mange forskjellige tester som gir forskjellig resultat. Det er sjelden en maskin som yter best i alle tester. Men en ting kan man vel si, rask RAM vil yte bedre. Inntil du laster så mye programmer at det blir mye swapping, da vil det gå vesentlig tregere enn med mye RAM. Lenke til kommentar
aMo Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Dette har jeg nettopp lest tre eller fire tråder om: Søk og finn! Greit, da foreslår jeg at man stenger forumene her, fordi jeg regner med at alle spørsmål som kan tenkes er allerede blitt besvart her opp igjennom årene.. Da får heller nye brukere søke og lese istedet for å spørre selv, og kanskje få spesifikke svar.. Forøvrig så brukes mest RAM på spilling, spesielt Doom 3 om dagen, men jeg tror jeg skal kjøpe en Twinmos Twister til og kjøre de i dual-channel, så eventuelt prøve å kjøre D3 med swap-fil igjen (D3 fungerer heller dårlig med 1Gb fysisk ram og ingen swap-fil, ergo har jeg 1,5Gb) Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Sitter her og lurer på om jeg skal gidde å prøve en sak..Jeg har 1,5Gb med ram i maskina nå, de består av 2x512mb Kingston Value Ram 333mhz (CL2,5, og 3,3,7 timings forøvrig) og en Twinmos Twister 512mb 400mhz (CL2, 3,3,8).. Det jeg tenkte å prøve var å ta ut de tregere RAM-brikkene og se om Twinmos-brikka alene vil gjøre noen spes ytelsesforskjell.. Så spørsmålet blir jo som topic: bedre ytelse med mye treg ram, eller lite rask ram? Specs forøvrig: AMD AthlonXP 2800+ (uklokka) Asus A7N8X2.0 Deluxe Hovedkort Du vil ikke merke noe ytelsesforskjell Lenke til kommentar
tbend Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Ville hatt masse ram.... Selv om den er Træg! Lenke til kommentar
pertm Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Jeg ville nok heller hatt noe mindre og raskere ram, selv om det jeg egentlig ville ha er jo selvsagt mye rask ram . Hvis du har en brikke med rask ram kan en jo senere utvide med mer ram senere når prisene forhåpentligvis har blitt lavere, men da har det nok kommet enda raskere ram Endret 30. august 2004 av pertm Lenke til kommentar
Redeemer Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Cl 3 eller cl 2.5? Det enste som cl påvirker er "det initial burst of data, when data starts flowing Caslatency has no effect" Så, bruks området på maskinen din? Jeg tenker meg at mye ram er bra for video redigering o.l Tunge oppgaver hvor du har tid på deg. Jeg har også plukke opp gjennom tidene at det bare er snakk om noen tidels nanosekunders forskjell på cl 2.5 og cl 3 "deng meg hardt om jeg er feil" Endret 30. august 2004 av Redeemer Lenke til kommentar
aMo Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Som sagt, denne maskina brukes mest mulig useriøst.. hehe.. Går på internett/irc og spill, og da spesielt Doom 3 i det siste. Jeg har nå lekt litt i bios, og tweaket timingene litt, de var CL2,5-3-3-7 og er nå CL2-3-3-6 og jeg benytter 94% av max bus bandwidth (de to tregeste er jo PC2700). Er det kanskje ingen vits å oppgradere til raskere ram (400Mhz) så lenge cpu'en jeg har er 333mhz? Om jeg kjøper et Athlon64 HK og CPU (obviously) vil PC2700 ram med 2-3-3-6 timings trekke ned veldig? PS. og om det er noen flere skriveleifer jeg ikke har sett, så beklager jeg, fått 5 sprøyter lokalbedøvelse idag og er litt surrete enda.. hehe Lenke til kommentar
Redeemer Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 pc 2700 skal orginalt klare 166 fsb? om jeg ikke tar feil, men klart er det mer fremtids rettet og kjøre pc 3200 eller da kanskje gå så langt som til pc4000? Timing har seff noe å si, men jeg vil ikke si at de har "alt" og si. Din 2800 holder jo en stund til med overklokking, og jeg anbefaler deg en ny ram, kanskje pc4000?. Snart har andre ddr brikker tatt over markedet. Ditt valg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå