Gå til innhold

Verditransport ranet - igjen

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=242241

Sånt finner man altså ut når man sitter oppe om natten :p

Men ærlig talt, det er sjokkerende. Det er på tide og få politet utstyrt med våpen, ikke kun etter å ha ringt politimesteren. Vi må la politiet gå med en revolver på vært lår. Det er for ille når vi ikke kan være trygge i dette landet, bare pga. en bande ranere..

EDIT: Dette var ikke ment rasistisk, derfor ett ord fjernet..

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar jeg ikke helt feil nå så er vel langt på vei de fleste politibilene oppsatt med håndvåpen allerede, eller? Hvorvidt politiet har våpenet på kropp eller i bilen spiller ikke så stor rolle.

Og iom at tre ranere(alle?) er pågrepet allerede og en av dem er skadd(skutt?), kan vel vi anta at bevæpnet politi var enten raskt på stedet eller nok engang lå i bakhold og ventet.

Lenke til kommentar
Det er på tide og få politet utstyrt med våpen, ikke kun etter å ha ringt politimesteren. Vi må la politiet gå med en revolver på vært lår. Det er for ille når vi ikke kan være trygge i dette landet, bare pga. en bande ranere..

Brenner det på dass så trenger selvsagt ikke politiet å ringe sjefen for å spørre om lov til å dra fram våpnene.

Revolver er på vei ut av politiet, skal man ha et håndvåpen så er pistol å foretrekke. Personlig så syntes jeg at det greieste er om politiet har hver sin MP5 liggende i bilen. MP5 har vesentlig bedre presisjon enn det du får med et håndvåpen.

Lenke til kommentar
Tar jeg ikke helt feil nå så er vel langt på vei de fleste politibilene oppsatt med håndvåpen allerede, eller? Hvorvidt politiet har våpenet på kropp eller i bilen spiller ikke så stor rolle.

Og iom at tre ranere(alle?) er pågrepet allerede og en av dem er skadd(skutt?), kan vel vi anta at bevæpnet politi var enten raskt på stedet eller nok engang lå i bakhold og ventet.

De lå nok enten i bkahold eller kom fort til stedet.. Men selv om alle politibiler er utstyrt med håndvåpen, må Politimesteren selv gi tillatelse til at de kan brukes. F.eks. om natten må i utgangspunktet politimesteren vekkes.. (vet ikke om det er noe smutthull som gjør at en vakthavende kan gi tillatelse, men..)

Hvis de hadde hatt hver sin revolver på låret når de patruljerte og når de gjorde det aller meste de gjør, blir de litt mer opphøyet. Og man tenker seg kanskje litt mer om..

Lenke til kommentar
Personlig så syntes jeg at det greieste er om politiet har hver sin MP5 liggende i bilen. MP5 har vesentlig bedre presisjon enn det du får med et håndvåpen.

Indeed.

Er det forresten noen som vet hva en standard patruljebil er oppsatt med ang våpen og beskyttelsesutstyr?

Lenke til kommentar
Hvis de hadde hatt hver sin revolver på låret når de patruljerte og når de gjorde det aller meste de gjør, blir de litt mer opphøyet. Og man tenker seg kanskje litt mer om..

Kanskje for noen, men for min egen del ville det selvsagt ikke spilt noen rolle.

Lenke til kommentar

VG påstår at politiet har tatt 2 av 3. Aftenposten (dvs NTB) påstår at 3 er tatt. Nå bør det ikke ta så mange minutter å kjøre ned fra Sentrum eller Grønland politistasjon til Aker Brygge, så om Politiet ventet på ranerne eller ikke vet man ikke foreløbig.

Lenke til kommentar

Kanskje for noen, men for min egen del ville det selvsagt ikke spilt noen rolle.

Så er vel du forhåpentligvis ingen raner heller?

Det er kun håndvåpen som finnes i alle biler. Større våpen må hentes på politistasjonen.

Vg "trykker" også en NTB-melding.. hvem som har rett gjenstår å se..

Lenke til kommentar
Etter dagens våpeninstruks er det opp til hver enkelt politimester om våpen skal lagres i utrykningsbilene. I praksis har det betydd at det er våpen i bilene på mindre og mellomstore steder, mens bilene i storbyene ikke har våpen umiddelbart tilgjengelig.

I brevet skriver politidirektøren at kjøretøy som gjør tjeneste i områder med lang utrykningsavstand, bør være utstyrt med våpen. Hun oppfordrer også til at det blir lagret våpen i biler som brukes i byer og tettsteder med høy kriminalitet og i områder med organisert kriminalitet. Politifolk i byene vil dermed ha våpen lettere tilgjengelig enn i dag.

Flere politimestre ønsket seg også en ordning for oppbevaring av maskinpistoler i politibilene, men Ingelin Killengreen er skeptisk til en slik løsning. Ifølge brevet vil imidlertid Politidirektoratet vurdere om dagens politirevolvere skal erstattes med pistoler.

MP5 er vel en maskinpistol, og finnes så vidt jeg vet, ikke i bilene..

Lenke til kommentar

Ja, MP5 er nok langt bedre når det gjelder presisjon enn en revolver eller pistol. Syns det virker som at politiet i stor grad benytter MP5 under væpna aksjoner.

MP5 er jo egentlig en maskinpistol, men den typen politiet bruker skyter kun ett skudd av gangen. Så de virker vel omtrent som en kraftig, automatisk pistol.

Jeg tviler imidlertid sterkt på at de har maskinpistoler i bilene. En maskinpistol er jo relativt stor, så jeg tror det kun er pistol/revolver de har der.

I de aller fleste tilfeller tror jeg våpen er godt nok tilgjengelig for politiet. Det er ikke så ofte de plutselig får bruk for skytevåpen, men det er klart at man må følge med og se hvor aggresive de kriminelle miljøene er. Det kan godt hende at politiet i Norge bør bevæpne seg bedre, men det er viktig at vi ikke får en tendens der flere og flere kriminelle bevæpner seg og blir løse på avtrekkeren, fordi de vet at politiet har våpen. Da vil bevæpningen virke mot sin hensikt. Poenget med et bevæpnet politi er jo ikke at flest mulig skal bli skutt, men å stoppe kriminalitet og forhindre at uskyldige blir skadet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...