Gå til innhold

Klokka i Windows, relativ til GMT

Anbefalte innlegg

Klokka på PC'en min er satt til GMT i BIOS. (Og slik skal jeg ha det, så ikke spør meg hvorfor jeg ikke bare endrer!!!)

Hvordan får jeg XP til å vise lokal tid? :hmm:

(Hver så snill, ikke si at det ikke er mulig i et moderne operativsystem i år 2004. :ohmy: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er f..n meg utrolig om det ikke går an! En annen ting som er utrolig er at man må ha administratorrettigheter for å få se på kalenderen. Hva er egentlig greia med det?

Hvor mange arbeidstimer var lagt ned i designet av XP igjen? :whistle:

Lurer på om det er fikset i SP2. :!:

Men seriøst, dette innlegget er ikke primært for å hetse M$, det må da finnes en måte?

Lenke til kommentar

Alt Windows trenger å gjøre er å lese klokka i BIOS, sjekke hvilken tidssone jeg har konfigurert og legge til riktig antall timer i den klokka som vises på skjermen. Selv et barn kan gjøre dette. Linux gjør dette greit. Men Windows XP fikser det tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar

Igjen klarte jeg ikke å lese spørsmålet godt nok. Nå ser jeg hva du egentlig spurte om.

Det er vel slik at ingen anser at det er behov for klokke i BIOS. Hardwareklokka brukes bare for å huske tiden når maskinen er avslått. Og så har Linus og Bill tydeligvis valgt forskjellig strategi for hvordan klokka skal lagres.

Skjønner det slik at det er et problem fordi du skifter mellom Windows og Linux? Siden Linux tydeligvis er mest fleksibel så finnes det kanskje en mulighet for å få Linux til å tilpasse seg Windows og ikke omvendt?

Lenke til kommentar

Jeg ser på BIOS-klokka rent prinsipielt som en referanse. Dersom hvert eneste operativsystem kan styre rundt med denne som det passer så er ikke klokka lenger en referanse. :idea:

Eksemeplvis ved endring fra sommertid til vintertid og motsatt så skal klokka stilles. Hvem skal gjøre det? Ett OS? Alle OS? Hvordan vet det enes OS'et om det andre OS'et allerede har gjort dette? :wallbash:

Det eneste logiske er at klokka er en referanse som ikke endres, men at lokal tid vises i forhold til GMT. :thumbup:

Jeg kunne selvsagt tilpasset Linux til Windows, men det er prinsipielt feil. Og jeg er en mann av prinsipper. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...