Gå til innhold

Spørsmål om Canon EOS 3000N

Anbefalte innlegg

Jeg har fra før av Canon EOS 300D, med objektiver og blitzer. Jeg vil også ha et filmbasert kamera og ser at Canon EOS 3000N har en pris på rundt 1000-1300 avhengig av objektivet som står på. F.eks. fant jeg prisen 1299 for det huset + Canon EF 28-80mm II objektivet på, 58mm filter-diameter, som betyr at filtre jeg har vil passe.

Er dette et greit kamera ? Jeg er ingen proff, og trenger ikke et hus som kan kastes i veggen og fungere like fint, osv. Med andre ord, jeg har klart meg med plasthuset til 300D og synes jeg får tatt ok bilder med det, er da 3000N et greit start-kamera for filmbaserte bilder for meg ?

Er det ting med det kameraet som gjør at jeg burde gå opp et hakk, og i så fall, hva er "opp ett hakk" fra 3000N ? Jeg kommer ikke til å bruke mange tusen kroner på et filmbasert kamera. All den tid jeg har EF objektiver til 300D og blitzer i Speedlite serien (420 og 550) så vil jeg ha et kamerahus som jeg kan bruke disse tingene med, og det må være billig, gjerne opp til 2000. Jeg vet at jeg får det jeg betaler for og et kamera til 3-4000 eller høyere vil selvfølgelig ha masse mere funksjoner og være mye bedre mht. holdbarhet og slikt.

Er f.eks. 3000N noe ala 300D når det gjelder holdbarhet/soliditet (hvis det heter det) ?

Kommentarer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg har tatt noen rulle nå ja. Kameraet er helt ypperlig og med de objektivene jeg har blir bildene kjempebra. Sylskarpe på 10x15.

Ting jeg kunne ønske meg:

- at kameraet husker innstillinger (ikke mange innstillinger men allikevel) fra gang til gang

- at kameraet hadde dato/klokke som ble stemplet på bildene (må vel ha EOS 300V DATE eller noe)

Ellers er kameraet helt topp. Noe lettere enn 300D, selv om jeg har batterigrep på 300V og ikke batterigrep på 300D så er den lettere. Batterigrepet til 300V har 4 AA batterier i stedet for de små fotobatteriene som går i selve kameraet.

Men, det er ikke like morsomt å ta bilder med dette kameraet som med 300D, så dette kameraet blir backup og utlånskamera, samt at jeg skal eksperimentere mer med sorthvitt film. Nå har jeg en slik film i kameraet akkurat nå så det skal bli spennende når jeg fremkaller denne.

Lenke til kommentar

Vel, svarthvitt har med dynamikk å gjøre, hvor mye detaljer du får i lyse og mørke områder på ett bilde.

Film har stort sett bedre dynamiske område enn digitalt, med mindre du har digitale sorthvitt kameraer, evt. en av S2/S3 kameraene som har en annerledes sensor.

Dvs. at med digitalt kan du risikere å miste detaljer i mørke og lyse områder (kanskje ikke nødvendigvis begge på ett bilde) mens med et filmkamera med sorthvitt film så får du kanskje mer detaljer og bedre kontraster.

Sorthvitt modus i 20D er ikke noe mer enn det du får til i Photoshop og er kun tilgjengelig hvis du bruker JPEG uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...