Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp! NGT SHDSL Netopia 4553 - Tilfeldig pingpeak

Anbefalte innlegg

Problemet er som beskrevet i tittel.

Har SHDSL 2mbit fra NextGenTel (i realiteten; nedlastning ca. 1.95mbit, opplasting 1.9mbit).

Problembeskrivelse:

Med jevne mellomrom, gjerne mer når routeren/modemet er belastet, vil ping på lan-siden (og internett-siden) av modemet/routeren eksplorere med jevne mellomrom. Dette opptil flere sekunder ping-reply.

Eksempel (utdrag, har bare tatt med de som ikke var 0.xx millisekunder):

PING 10.0.0.1 (10.0.0.1): 56 data bytes

64 bytes from 10.0.0.1: icmp_seq=7 ttl=255 time=8.408 ms

64 bytes from 10.0.0.1: icmp_seq=14 ttl=255 time=9.875 ms

64 bytes from 10.0.0.1: icmp_seq=78 ttl=255 time=170.805 ms

Det er 1 sekund mellom hver ping. (se på icmp_seq for å se hvor ofte problemet er; ping nr. 7, 14 og 78 i dette tilfellet)

Eksempel på "normal" ping-reply fra modemet:

64 bytes from 10.0.0.1: icmp_seq=3 ttl=255 time=0.528 ms

64 bytes from 10.0.0.1: icmp_seq=4 ttl=255 time=0.519 ms

64 bytes from 10.0.0.1: icmp_seq=5 ttl=255 time=0.518 ms

64 bytes from 10.0.0.1: icmp_seq=6 ttl=255 time=0.519 ms

Feilsøking:

For å eliminere teorien om at det var pc'n min det var noe galt med, så testet jeg fra 6 pc'er.

Link til nettverkskart

Fra PC1, PC2, PC3 og PC4 var det det samme problemet. (disse kjører windows xp)

Fra Server1 var det det samme problemet. (denne kjører FreeBSD)

Dermed koblet jeg laptopen til modemet med krysset kabel, for å utelukke feil på mitt nettverksutstyr. Fortsatt samme problemet.

Fikk nytt modem fra NextGenTel, men dette hjalp ikke. Nøyaktig samme problem.

Jeg la merke til at modemet/routeren ikke har innebygged "maskinvareakselerasjon".

Det fins ikke noen nyere firmware. (har 5.3.9r4)

Noen som har vært borti lignende?

Er det mulig at modemet ikke takler 2mbit, selv om det skal gjøre det?

Det skal nevnes at NGT ikke fant noe som helst linjestøy, og at de sa det var null problem å ha 2mbit her.

Dessuten er ping-problemet ikke bare mot internett, men på LAN mot modemet selv.

Og det jeg er mest interesert i; Er det noen som vet om en løsning (bortsett fra bytting av abonement/ISP)?

Edit: Typo.

Edit2: Mer informasjon.

Endret av Demolish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg hadde gjort følgende:

Startet tcpdump på bsd boksen og kikket på trafikken i nettverket når du opplevere problemene.

Sett om symptomene oppstår når nettverket kke er belastet i det hele tatt (off hours)

I og med at du ikke bare har symptomene mot maskiner på internet, men mot modemet så synes jeg det høres ut som om et eller annet stresser boksen din. Det kan være et virus som nevnt tidligere (jeg har vært borti virus som har dratt ned en linux gw (brukte 5min på å logge inn, og enda lengre på å få opp iptraf). Er det management på switchen din? står den til auto? kan prøve å sette porten til enten 10 eller 100 (alt avhengig av hva boksen støtter). Ble mye frem og tilbake nå.. tror jeg skal få meg noe søvn..

gl

:dribble:

Lenke til kommentar
Jeg hadde gjort følgende:

Startet tcpdump på bsd boksen og kikket på trafikken i nettverket når du opplevere problemene.

Sett om symptomene oppstår når nettverket kke er belastet i det hele tatt (off hours)

I og med at du ikke bare har symptomene mot maskiner på internet, men mot modemet så synes jeg det høres ut som om et eller annet stresser boksen din. Det kan være et virus som nevnt tidligere (jeg har vært borti virus som har dratt ned en linux gw (brukte 5min på å logge inn, og enda lengre på å få opp iptraf). Er det management på switchen din? står den til auto? kan prøve å sette porten til enten 10 eller 100 (alt avhengig av hva boksen støtter). Ble mye frem og tilbake nå.. tror jeg skal få meg noe søvn..

gl

:dribble:

Det er det som er "morsomt". Problemer er bare mot modemet/internett, men ikke mot andre pc'er på LAN'et.

Og tviler sterkt på at 4-5 pc'er med forskjellige konfigruasjoner skulle hatt det samme problemet mot den samme enheten samtidig, uten at det var den ene enheten det var noe galt med.

Det er jo ikke nettverket mitt det er noe galt med, fordi det er det samme problemet fra internett til modemet mitt, og fra lan-siden med krysset kabel...

Endret av Demolish
Lenke til kommentar

Hm.. var visst litt trøtt i går der.. hehe.

Vel, det er ikke noe virus etc. som herjer, for problemet oppstod jo også når bare den bærbare maskinen var koblet til, og den er helt fri for alt som heter virus & adware (det er jeg 99,9999% sikker på). Det er forsåvidt tilstanden til resten av nettverket og, men dog med 98% sikkerhet ;)

Endret av Demolish
Lenke til kommentar
Det er router&modem i ett.

Hva mener du med "hvordan er linjen terminert"?

Du svarte på det jeg lurte på..

Man blir liksom stående og stange når man ikke har mulighet til å feilsøke på boksen som fungerer som gateway.. Synes å huske at boksen har vært byttet også.. skikkelig frustrerende..

Har du mulighet til å hvor mange pakker som blir sendt til boksen (fra inn og utside)? Hvis du ikke har mulighet til å feilsøke noe så er det vanskelig å kommer lengre..

Har du spurt isp'en din om de har noen alternativt utstyr du kan prøve?

Lenke til kommentar
Det er router&modem i ett.

Hva mener du med "hvordan er linjen terminert"?

Du svarte på det jeg lurte på..

Man blir liksom stående og stange når man ikke har mulighet til å feilsøke på boksen som fungerer som gateway.. Synes å huske at boksen har vært byttet også.. skikkelig frustrerende..

Har du mulighet til å hvor mange pakker som blir sendt til boksen (fra inn og utside)? Hvis du ikke har mulighet til å feilsøke noe så er det vanskelig å kommer lengre..

Har du spurt isp'en din om de har noen alternativt utstyr du kan prøve?

Spurte om å få et cisco-modem istedet, men de misforsto spørsmålet mitt og sa at cisco-modemene var bare for adsl... Cisco har jo modemer for shdsl de og. Skulle jo bare mangle, spesielt siden jeg ser på ett på mamoz.no akkurat nå ;)

Har ikke admin-tilgang til modemet nei.

Hadde det på det første modemet, men det hjalp ikke på feilsøkinga heller, for ting så ut til å være i orden i oppsettet - inkludert stats på pakketap. Alt bortsett fra loggene om at den mistet forbindelsen til DSLAM og kræsjet helt hvis jeg var innlogget da dette skjedde.. Men det var etter at et geni hos ngt la inn adsl-firmware på shdsl-modemet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nå mottatt mitt tredje netopia-modem for å prøve å løse problemene, men med det siste modemet ble ting bare værre...

Noen som har vært borti samme problemet og fått fikset det? i såfall, hvordan?

Begynner å bli rimelig fustrert her..

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har blitt litt bedre nå, med ny firmware (Netopia 4553 v5.4r0).

Men det er langt fra bra.

Har lagt merke til at på tider man forventer det er lite trafikk i nettet, så har jeg bra ping. Når det er mye trafikk i nettet, så har jeg ping-peaks.

Da snakker jeg om belastning i NGT sitt nett, og ikke på linja mi da pingpeakene skjer selv når jeg bruker så lite som 200kb/s av 2mbit linja mi..

Edit:

Er det noen andre som har samme problemet? Det er SVÆRT markant til servere utenfor NGT sitt nett, litt mindre markant til servere i NGT sitt nett.

Endret av Demolish
Lenke til kommentar

Sett mye værre dumping enn dette før. Han venter jo i mange dager på svar. Først: Hvordan pinger du, slik at du får de målingene dine? Jeg får bare at pingtiden er under 1 ms. Ellers så har jeg omtrent samme problem som du, har ikke giddet å gjort så mye med det, da ngt skylder på alle andre enn seg selv.Litt merklig, som du også nevner, at problemet er værst mellom 17-21. Mitt problem er at jeg ofte mister nettet i 4-5 min, og så kommer det tilbake. Dette skjer i sammenheng med at pingtidene går opp mot 300-350ms, så det virker som routerne til ngt jobber litt på høygir. Eneste løsningen jeg har er å bytte isp, noe jeg har tenkt å gjøre når jeg flytter om 3-4 måneder. Alt er bedre enn ngt.

Lenke til kommentar
Sett mye værre dumping enn dette før. Han venter jo i mange dager på svar. Først: Hvordan pinger du, slik at du får de målingene dine? Jeg får bare at pingtiden er under 1 ms. Ellers så har jeg omtrent samme problem som du, har ikke giddet å gjort så mye med det, da ngt skylder på alle andre enn seg selv.Litt merklig, som du også nevner, at problemet er værst mellom 17-21. Mitt problem er at jeg ofte mister nettet i 4-5 min, og så kommer det tilbake. Dette skjer i sammenheng med at pingtidene går opp mot 300-350ms, så det virker som routerne til ngt jobber litt på høygir. Eneste løsningen jeg har er å bytte isp, noe jeg har tenkt å gjøre når jeg flytter om 3-4 måneder. Alt er bedre enn ngt.

Jeg har laget et eget "målingssystem" som bruker ping-funksjonen i FreeBSD til å gi mer eller mindre nøyaktige målinger (eg. 0.512ms ping er "standard" til modemet, mens "standard" til en pc koblet til samme switch er 0.110ms). Jeg bruker mrtg til å føre grafer over pingtidene, og har en tekst-logg med den infoen som giis til mrtg for detaljert informasjon hvis nødvendig ved en annen anledning.

Til Scrim: Jeg har faktisk ventet i flere måneder på svar, men grunnen til at jeg la til et svar her nå var jo for at jeg hadde mer info på saken. Kan ikke tenke meg at det er mot forumreglene/nettiketten..

Videre:

NGT holder faktisk på og feilsøker, men jeg vil påstå at det er i tregeste laget.

Kundeservice sier at "saken ligger ett nivå lengere opp", i tillegg til at jeg vet at minst en senior-konsulent har sett på saken, så lover det jo godt.. Kan hende at de skjønner det er deres eget nett som er problemet og :)

(PS: Jeg er født optimist, ser det ut som.)

Edit: Ja, jeg har og satt mrtg til å lage en fin liten graf over nettbruken, som viser at det kan være en parallell mellom nettbruk og pingproblem dersom man ser bort ifra at den og viser at pingproblemet oppstår da det er 0 belastning på nettverket/linja mi.

Endret av Demolish
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg fikk akkurat samme problem som deg, da jeg oppgraderte mitt Netopia modem gjennom NGT sine sider tidlig i desember. Hadde V4.0 eller V4.5 før jeg oppgraderte, og etterpå ble alt bare kaos. Det eneste NGT har foretatt seg så langt, er å nedgradere til V5.4r0, men jeg merket ingen forskjell.

Til meg får jeg responstider på ganske nøyaktig 2 og 3 sekunder med jevne mellomrom. Det har vært helt håpløst i hele desember, og nå er jeg både lei av NGT og sinna på meg selv som ikke klarte å la være å oppgradere. Aldri fiks noe som virker! :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...