Loomy Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Ta for eksempel at du legger i et bakgrunnsbilde. Før jeg la inn tekst i denne boksen ble den ikke vist i Opera. Explorer viste bildet. Først da teksten ble lagt inn vistes boksen i begge nettleserne. Noe sier meg at Explorer er sterkere på CSS da. Endret 31. august 2004 av Loomy Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 En div SKAL kollapse om innhold uteblir. IE er ikke «sterkere» på css fordi den tillater flere feil i koden og velger å gjøre ting på sin egen måte Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Ta for eksempel at du legger i et bakgrunnsbilde. Før jeg la inn tekst i denne boksen ble den ikke vist i Opera. Explorer viste bildet. Først da teksten ble lagt inn vistes boksen i begge nettleserne. Noe sier meg at Explorer er sterkere på CSS da. evt. legg til width, height egenskapane, i lag med display: block - det er faktisk først da den SKAL visast Og nei - IE er svakare på CSS enn noken anna browser Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 ok, ok, ok Som dere ser innlednigsvis i denne tråden er jeg noob med CSS. Kom bare med noen antagelser Men er det noen som vet om det er mulig å legge en boks i bunn, slik at den automatisk holder seg nederst, uten bruk av fast innstilling med f.eks. 700 pixler fra topp? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 ok, ok, ok Som dere ser innlednigsvis i denne tråden er jeg noob med CSS. Kom bare med noen antagelser Men er det noen som vet om det er mulig å legge en boks i bunn, slik at den automatisk holder seg nederst, uten bruk av fast innstilling med f.eks. 700 pixler fra topp? Om du alltid skal la en boks ligge heilt nede på skjermen, kan du bruke absolutt posisjonering, evt. fixed posisjonering om du vil at den skal ligge der også når du scroller. http://www.w3schools.com/css/css_reference.asp#positioning Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 ok, skal prøve etterpå. Fixed er noe jeg vurderer på topplogoen + menyen. Det jeg er spent på da er om det da holder seg over, eller blir gjennomsiktig, slik boksene har en tendens til å vise seg som når de overlapper hverandre. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Om du alltid skal la en boks ligge heilt nede på skjermen, kan du bruke absolutt posisjonering, evt. fixed posisjonering om du vil at den skal ligge der også når du scroller. Nå har jeg prød, prøvd og atter prøvd. Jeg får den ikke til å ligge på bunn uten å bruke pixler, noe som blir klønete om tekstmengden skulle forandre seg, og jeg får bunnlina midt i teksten. Her er koden jeg bruker: #bunnlinje { position: absolute; width: 780px; height: 17px; background-image: url(menylinjegronn.gif); bottom: auto; } i bottom har jeg prøvd alt fra auto som over, til 0 og forskjellige siffere (som selvfølgelig flytter bunnlinja i de aktuelle posisjonene). Problemet mitt er at jeg vil ha den til å være på bunn, slik at når brukeren scroller ned, så kommer brukeren til slutt til bunnlinja. Jeg ønsker den ikke fixed. Kan noen gi meg litt hjelp her Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Du skal ha bunnlinjen 1 eller 0 px over bunnen av siden din. Da bruker du bottom:1px; som indikerer at diven skal være 1px fra bunnen av siden. Uavhengig av tekstmengde. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 Du skal ha bunnlinjen 1 eller 0 px over bunnen av siden din. Da bruker du bottom:1px; som indikerer at diven skal være 1px fra bunnen av siden. Uavhengig av tekstmengde. Det fungerer desverre ikke. Med 0px eller 1px legger bunnlinja seg på toppen. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 Rettelse: Den legger seg heller mer tilfeldige stedet, avhengig av om vinduet er helt oppe eller delvis oppe når det åpnes, om dere skjønner. Uansett ligger den ikke fast på bunn. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Oki. Det virker som om posisjoneringen baserer seg på det laveste punktet i diven du vil plassere. Ergo bør du sette bottom:-17px; Hvis du vil ha litt margin mellom den og innholdet, kan du sette den enda lavere. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 (endret) Oki. Det virker som om posisjoneringen baserer seg på det laveste punktet i diven du vil plassere. Ergo bør du sette bottom:-17px; Hvis du vil ha litt margin mellom den og innholdet, kan du sette den enda lavere. Må faktisk gå helt ned til -70 px for at det skal fungere edit: trykkleif Endret 1. september 2004 av AK47 Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 Har et nytt spørsmål, og stiller det her, i stedet for å starte en ny tråd med alle mine nybegynnergreier Er det noen CSS-funksjon for å redusere avstanden f.eks. mellom f.eks. en tittel og teksten under. Synes den blir altfor lang layoutmessig. Altså andre alternativer enn <br> Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Har et nytt spørsmål, og stiller det her, i stedet for å starte en ny tråd med alle mine nybegynnergreier Er det noen CSS-funksjon for å redusere avstanden f.eks. mellom f.eks. en tittel og teksten under. Synes den blir altfor lang layoutmessig. Altså andre alternativer enn <br> margin Anbefaler at du setter * { margin:0 } i toppen av CSS-dikumentet og deretter spesifiserer dine egne margins på hvert enkelt element. Gjør det mye lettere å få siden identisk i alle nettlesere (de har sine egne default-margins for forskjellige elementer). Se f.eks på siden min med Firefox og IE. I IE er overskriften på hver side helt inntil headern, mens i FF er det en liten margin over Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Loomy: Noen elementer har også standard padding-verdier som spiller inn, derfor vil jeg heller anbefale * { margin: 0; padding: 0; } Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 Takker, det fungerte Men et annet sted jeg får for stor linjeavstand er her: <p class="hoyretopp">Forumet</p> <p class="hoyretoppbrod">Linje1 om forum</p> <p class="hoyretoppbrod">Linje2 om forum</p> <p class="hoyretoppbrod">Linje3 om forum</p> <p class="hoyretoppbrod">Linje4 om forum</p> <p class="hoyretoppbrod">Linje5 om forum</p> med denne CSS: .hoyretopp { font-family: "Times New Roman", Times, serif; font-size: 12px; font-weight: bolder; margin: 0px; } .hoyretoppbrod { font-family: "Times New Roman", Times, serif; font-size: 12px; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px; } Skulle gjerne hatt kortere mellom linjene, men der fungerer ikke funksjonen med Margin og Padding. Dere er tålmodige PS: Når dere først ser denne koden: Er det vanskelig å lage en automatisk oppdatering fra forumet på hovedsiden? At de mest diskuterte trådene eller de siste trådene kommer fram som over? Det blir vel PHP, og jeg leser litt om PHP nå. Men er det store greier å begi seg ut på? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 (endret) Har du satt line-height, margin eller padding for p noen andre steder i stilarket? Da vil i så fall denne verdien hentes inn i klassene dine, dersom ikke annet angitt. EDIT: Dersom du vil prioritere en verdi foran en annen brukes !important etter egenskapen. Eks: p.hei { font-size: .7em !important } EDIT2: Du trenger ikke benevnelse bak nullverdier. Endret 1. september 2004 av PoleCat Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Loomy: Noen elementer har også standard padding-verdier som spiller inn, derfor vil jeg heller anbefale * { margin: 0; padding: 0; } Selvsagt, det var det jeg mente.. Men brannalarmen her på skolen gikk mens jeg skrev så konsentrasjonen min var ikke på topp For de som er interessert: Var bare øvelse, altså.. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=286899 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå