AK47 Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Hei, jeg har noen spørsmål jeg lurer på, i anledning av at jeg setter opp ei hjemmeside. Takker for alle seriøse bidrag Stiller heller fire spørsmål her enn å rote til med flere tråder. 1. Er det stort sett standard å lage hjemmesider i 800x600, eller finnes det en funksjon som jeg har oversett hvor det på forhånd f.eks går an å lage forhåndsinnstillinger som tar hensyn til brukerens skjerminnstilling? 2. Er det mulig å lage en nettside med tabeller hvor jeg i den ene tabellruta setter inn en Flash-meny med movie clips, bilder etc? 3. Og det siste er et Dreamweaver MX2004-spørsmål: Jeg har et problem med at CSS hele tiden legger seg i HTML-dokumentet og ikke CSS-dokumentet som jeg har opprettet. Dette skaper mye ekstraarbeid, som jeg er sikker på at det finnes en god løsning på. Noen som vet? 4. Jeg lager akkurat nå templates til hjemmesiden min. Jeg synes det er et problem at tabellen flytter seg lett, slik at det blir ujevnheter når jeg bytter fra side til side. Er det mulig å få fryst tabellen, uten å fryse redigeringsmulighetene på innsiden? Er også åpen for svar med Javascript-løsninger og PHP-løsninger, men om dere har løsninger utenom det, setter jeg også pris på det. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 (endret) 1. Er det stort sett standard å lage hjemmesider i 800x600, eller finnes det en funksjon som jeg har oversett hvor det på forhånd f.eks går an å lage forhåndsinnstillinger som tar hensyn til brukerens skjerminnstilling? Er ingen standard egentlig.. Hvis du skal bruke fixed bredde (fast) er det vanlig å tilpasse den til 800x600 (ca 760 pixler bred) eller 1024x768 (oppunder 1000px bred). Det er derimot fullt mulig å lage elastiske design som tilpasser seg til brukerens oppløsning. Eksempel - her er midt-kolonnen elastisk, mens høyre- og venstrekolonnen er fixed. Se hvordan den oppfører seg når du endrer størrelsen på nettleservinduet. 2. Er det mulig å lage en nettside med tabeller hvor jeg i den ene tabellruta setter inn en Flash-meny med movie clips, bilder etc?Det går dessverre ikke an å lage nettsider med tabeller OK, det går an, men div's er den riktige måten å gjøre det på Ja, du kan plassere hva som helst inni en tabellrute/div. Flash, java-applets, bilder, u name it.. 3. Og det siste er et Dreamweaver MX2004-spørsmål: Jeg har et problem med at CSS hele tiden legger seg i HTML-dokumentet og ikke CSS-dokumentet som jeg har opprettet. Dette skaper mye ekstraarbeid, som jeg er sikker på at det finnes en god løsning på. Noen som vet?Lær deg HTML (og CSS) og lag siden for hånd. Selv ikke Dreamweaver klarer å lage ryddig kode ved bruk av WYSIWYG. 4. Jeg lager akkurat nå templates til hjemmesiden min. Jeg synes det er et problem at tabellen flytter seg lett, slik at det blir ujevnheter når jeg bytter fra side til side. Er det mulig å få fryst tabellen, uten å fryse redigeringsmulighetene på innsiden?Se mitt svar på spm. 2 Tabeller til layout = feil! Endret 29. august 2004 av Loomy Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 (endret) Se mitt svar på spm. 2 Tabeller til layout = feil! Alternativet er vel frames, og det er vel også fyfy Eller hva? Poenget er at jeg skal ha en hjemmeside med en slags meny på venstre side, nyhetsoversikt i midten og noen linker og lingnende til høyre. Takker for øvrig for svar edit: kan for øvrig HTML og CSS, eller rettere sagt kunne det en gang Endret 29. august 2004 av AK47 Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 Angående tabeller: Denne nettsiden er vel ansett, og har scoret høyt når de beste nettsidene er kåret. Det kan vel ikke akkurat sies at det ikke er brukt tabeller her: http://www.matprat.no/ Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 (endret) Building a site using Web-Standards I tillegg: Developing with web-standards (Eng) Webbutveckling med standarder (Samme dokumentet på svensk) Endret 29. august 2004 av SirIce Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Angående tabeller: Denne nettsiden er vel ansett, og har scoret høyt når de beste nettsidene er kåret. Det kan vel ikke akkurat sies at det ikke er brukt tabeller her: http://www.matprat.no/ Ja, det er mulig å lage gode sider med tabeller, men bare tenk hvor mye bedre den siden kunne blitt! Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 Dere mener aktivt bruk av CSS er alternativet? Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 (endret) Det er bare å stille inn i dreamweaver om du vil bruke eksternt stylesheet eller ikke. Fordi matprat.no bruker tabeller betyr det ikke at det er riktig/bra å gjøre det?! Dere mener aktivt bruk av CSS er alternativet? Jeg mener at det er et bra alternativ! Endret 29. august 2004 av Waldmeister Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 (endret) Dere mener aktivt bruk av CSS er alternativet? Ja! div's = firkanter (a.k.a "blokker" eller "bokser") som plasseres og styles vha. CSS. EDIT: Hvordan matprat.no har klart å score høyt på kåringer av ymse slag, er et mysterium, men kan vel tenke meg at koden teller 1% av karakteren, mens innhold er 95% og presentasjon (i Internet Explorer selvsagt) er 4% eller noe sånt.. Lurer på hvordan matprat'en ser ut på en PDA.. Eller en text-browser? Hvor lang tid tar det for en modembruker å laste ned siden? Endret 29. august 2004 av Loomy Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 (endret) Når vi først er inne på PDA: Støtter de og f.eks. mobiltelefoner som vi kan gå på nett med CSS? Trodde faktisk ikke det, og ikke noe er jo bedre Men: Går det an å låse tabellen, som jeg spør om over? Så skal jeg love å satse på CSS neste gang EDIT: Og en annen ting: Dere skulle vel ikke ha et eksempel på en kildekode med tilgjengelig CSS som viser en slik eksemplarisk side, hvor vi slipper disse tabellene? Og kan jeg plassere ut en boks med Flash på denne måten? oj, oj, mange spørsmål Endret 29. august 2004 av AK47 Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Når vi først er inne på PDA: Støtter de og f.eks. mobiltelefoner som vi kan gå på nett med CSS? Trodde faktisk ikke det, og ikke noe er jo bedre Kun høgoppløselige, grafiske nettlesere støtter CSS - og det er nettopp derfor du skal bruke det. CSS + semantisk kode = Innholdet kommer lett fram for _alle_, uansett om støtten for CSS er der eller ikkje. EDIT: Og en annen ting: Dere skulle vel ikke ha et eksempel på en kildekode med tilgjengelig CSS som viser en slik eksemplarisk side, hvor vi slipper disse tabellene? www.absentvoid.com www.demoted.org www.misinterpreted.net ...for å nevne et par - Null layouttabeller der nei! Angående tabeller: Denne nettsiden er vel ansett, og har scoret høyt når de beste nettsidene er kåret. Det kan vel ikke akkurat sies at det ikke er brukt tabeller her: http://www.matprat.no/ Desverre er det veldig få store kommerse sider som bruker CSS aktivt, men fortsatt bruker gammaldags møkkakode. Vg.no, nettavisen.no, microsoft.com osv. for eksempel bruker fortsatt Tabeller. Litt lesestoff: http://www.thenoodleincident.com/tutorials...sson/boxes.html http://www.stopdesign.com/articles/throwing_tables/ Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 (endret) [http://www.thenoodleincident.com/tutorials...sson/boxes.htmlhttp://www.stopdesign.com/articles/throwing_tables/ Disse likte jeg Vurderer seriøst å begynne på nytt med hele prosjektet edit: Et eller annet sier meg at arbeidet vil gå raskere når man først behersker den slags CSS bruk fullt ut. Endret 29. august 2004 av AK47 Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Må bare si at dette var svingøy Skal på jobb i morgen, og jeg har ennå ikke klart å legge meg (tør nesten ikke se på klokka som har passert to-tallet), og jeg legger meg vel ikke riktig ennå. Takk for et veldig godt tips. Har kommet langt allerede, men ser noen begrensninger/utfordringer jeg vil møte. Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Woho! Enda en sjel "konvertert". Et eller annet sier meg at arbeidet vil gå raskere når man først behersker den slags CSS bruk fullt ut. Jepp, det synes iallefall jeg. Når du lærer deg "triksene" og metodene etterhvert, går det som en drøm. Lykke til, og fyr løs med alt du måtte lure på! Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Har kommet langt allerede, men ser noen begrensninger/utfordringer jeg vil møte. Da har du oss her på forumet, og du har google til hjelp; da tror jeg du kan greie deg LENGE uten å møte begrensninger. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Problemene jeg har møtt så langt er forskjellen på visningen i f.eks. Opera og Explorer. Ble overrasket over at Opera reagerte på feil som Explorer lot gå, uten problemer. Opera skal jo, etter det jeg har hørt være bedre på CSS enn Explorer. Så langt har jeg klart å løse alle utfordringene jeg har kommet over Til informasjon lager jeg en side med en topplogo, en meny under, en spalte på høyre side, som er ganske så brei, og en midtre del med nyheter og en venstrestilt spalte med linker osv. Alt dette har fungert utmerket med CSS. Faktisk bedre enn jeg ville fått til med tabeller. HÆÆÆRLIG, takk igjen for tipset! Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 ok, nå har jeg et spørsmål her, litt utenom det vanlige. Er det mulig å f.eks la meny-tekst stå i CSS, så jeg kan forandre det der, i stedet for å forandre flere hundre sider (i verste fall) seinere for å oppdatere menyen? Og en ting til: Jeg vil gjerne ha en boks på bunn, med adresse og kontaktinformasjon, copyright osv. Hvordan få boksen til å ligge på bunn? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Problemene jeg har møtt så langt er forskjellen på visningen i f.eks. Opera og Explorer. Ble overrasket over at Opera reagerte på feil som Explorer lot gå, uten problemer. Opera skal jo, etter det jeg har hørt være bedre på CSS enn Explorer. Ja? Og du mener Opera er dårligere på CSS fordi den reagerer på feil? Ironisk... Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 ok, nå har jeg et spørsmål her, litt utenom det vanlige. Er det mulig å f.eks la meny-tekst stå i CSS, så jeg kan forandre det der, i stedet for å forandre flere hundre sider (i verste fall) seinere for å oppdatere menyen? Nope, CSS skal ikke ha noe med selve innholdet å gjøre (bortsett fra å bestemme hvordan det skal se ut). Det du trenger da er f.eks et include-script. Sjekk PHP-delen for mer info om dette (er tonnevis med tråder om include der). Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Problemene jeg har møtt så langt er forskjellen på visningen i f.eks. Opera og Explorer. Ble overrasket over at Opera reagerte på feil som Explorer lot gå, uten problemer. Opera skal jo, etter det jeg har hørt være bedre på CSS enn Explorer. Ja? Og du mener Opera er dårligere på CSS fordi den reagerer på feil? Ironisk... Ta for eksempel at du legger i et bakgrunnsbilde. Før jeg la inn tekst i denne boksen ble den ikke vist i Opera. Explorer viste bildet. Først da teksten ble lagt inn vistes boksen i begge nettleserne. Noe sier meg at Explorer er sterkere på CSS da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå