Zpurs Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 (endret) Hei! Dette spm. er sikkert stilt 100 ganger før, men det jeg leste forklarte egentlig ikke det jeg lurer på... Hvor dårlig blir bildekvaliteten hvis jeg kobler S-video fra laptop til en "billig"-TV (ca 3000,-) tenkte å kjøpe en scart med s-video tilkobling, men jeg syns det er SVINDYRT med 180,-NOK for en scartkontakt, og siden dette kun er til lek så vet jeg ikke om det er verdt det.... -Funker det å se film via s-video? (så på et koblingsskjema for scartkontakt, det er kanskje litt å spare ved å gjøre det selv, men med mine "ti tommeltotter"..... ) Finns det overgang fra S-video til Composite ? blir det full kræsj det kanskje ?! (er ikke så alt for mange scartuttak på tv'n skjønner dere...) Tips mottas med stor takk! -Kjetil Endret 29. august 2004 av Gunnesmo Lenke til kommentar
striky Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Dersom du drar en vanlig S-video-kabel mellom PC og TV, blir resultatet det samme som om du drar en S-video-Scart-kabel (forutsatt at kvaliteten på ledningen er den samme). Overgang fra S-video til kompositt vil degradere signalet, ettersom kompositt er en dårligere overføringsform enn s-video. Funker det å se film via s-video? Ja. Dette blir det beste valget, ettersom skjermkortet ditt kun har kompositt- og s-video-utganger. Kan forøvrig vise til disse artiklene: Koble PC til TV Tilkoblingsguide - Inn/Utganger Tilkoblingsguide - Kabler Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 På Biltema får du kablene du trenger for kr.25,- for Scart-pluggen, 30,- for 1,5m kabel eller 45,- og 65,- for 5 og 10 meter. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Som sedsberg sier, så er Biltema et flott sted å kjøpe billige kabler. Spørsmålet er hva du egentlig trenger. Hvis du har en billig TV så støtter antakelig den ikke s-video og da trenger du en adapter i tillegg. Når det gjelder bildekvalitet, så er det forskjell på s-video og kompositt. Men det kommer mye an på TV hvor stor forskjellen blir i praksis. PC på TV funker greit til film og tildels spill, men ikke til Windows (p.g.a. for dårlig oppløsning). Lenke til kommentar
Zpurs Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Hei, og takk for svar! Behovet er nok ikke så stort, men det kan være greit og få sett filmer med bra kvalitet på tv'n fremfor på datan... Det er ikke s-video på tv'n, så da må jeg vel ha en scartkontakt med tilkobling for s-video.... (da må jeg bare finne en biltemabutikk) Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Det er ikke s-video på tv'n, så da må jeg vel ha en scartkontakt med tilkobling for s-video.... Hvis du ikke har s-videokontakt på TV, så må du sjekke om den støtter s-video på scart. Når du sier at du har billig TV og den ikke har separat s-videokontakt, vil jeg tippe at det er ca 95% sjanse for at den ikke støtter s-video på scart. Derfor trenger du sansynligvis en "s-video til kompositt"-adapter i tillegg. Lenke til kommentar
Zpurs Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 jaha? Hvordan finner jeg ut dette da? Er det noe som står i brukerhåndboken eller ? -Kjetil Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 jaha? Hvordan finner jeg ut dette da? Er det noe som står i brukerhåndboken eller ? -Kjetil Les bruksanvisningen, eller fortell hva slags TV (merke + mod.) du har, så kanskje noen kan svare. Lenke til kommentar
Zpurs Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Det er ikke s-video på tv'n, så da må jeg vel ha en scartkontakt med tilkobling for s-video.... Hvis du ikke har s-videokontakt på TV, så må du sjekke om den støtter s-video på scart. Når du sier at du har billig TV og den ikke har separat s-videokontakt, vil jeg tippe at det er ca 95% sjanse for at den ikke støtter s-video på scart. Derfor trenger du sansynligvis en "s-video til kompositt"-adapter i tillegg. Hei igjen! Det ser ut til Mr D har rett, på min Philips-TV står det følgende om scart- tilkoblingene: EXT1: audio/video inn/ut og RGB inngang EXT2: audio/video inn/ut og S-VHS inngang Da lurer jeg på hvordan dette s-video til kompositt adapteret ser t jeg, så jeg vet hva jeg skal se etter... Endret 2. september 2004 av Gunnesmo Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Den støtter jo s-video (Philips kaller det S-VHS-inngang). Bruk EXT2 og trykk 3 ganger på AV-knappen (firkant med pil inn) for å velge EXT2S. Da skal det funke med s-videokabel med scartovergang. Endret 2. september 2004 av Mr D Lenke til kommentar
Zpurs Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 haha Da så, alt for å bruke en felles benevning på standardene....! Takk for hjelpa Mr D, skal skaffe de nødvendige komponentene (scart m/s-video pluss kabel) senere idag! mvh Kjetil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå