Gå til innhold

Desidert stilleste kabinettvifte!

Anbefalte innlegg

Noe jeg har lyst til å prøve ut er å sette ALLE kabinettviftene til å suge luft UT av kabinettet, for å så lage ett avlangt hull under hovedkortet som skal være innsug

:w00t: selvfølgelig med ett filter over (strømpebukser for eks) da vi ikke vil at kabinettet skal fungere som en støvsuger... Dette vil (i mitt hode) føre til at en ikke er avhengig av like mange vifter for å skaffe ca samme luftgjennomstrømning :roll: Hvertfall mine tanker om saken...

Tror likevel du vil få en del støv inn...hvordan skal du styre luften til å komme inn akkurat der? Dersom det er undertrykk i kabinettet, vil luften suges inn overalt der det ikke er helt tett.

Bedre med et lite overtrykk slik at du bestemmer at lufta skal gå gjennom filteret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alfern: vell... går man for støydemping, eventuelt tetter igjen alt annet av hull i kabinettet med for eksempel duct tape... :love: så er saken som biff og banan :p

JEG for min del har store planer om å tette igjen alt av potensiale "lekasjer" om jeg skal teste dette ut ;) tanken er hvertfall god syntes jeg...

-mamazboy-

EDIT: Og tanken er selvfølgelig å minke støy i kabinettet med å fjærne vifter, og FORTSATT beholde eller øke luftgjennomstrømningen...

Endret av mamazboy
Lenke til kommentar

Hva om du setter viftene i bunnen for å så suge inn luft og blåse det opp i kabinette... og så har en åpning i topp av kabinette hvor luften kan sige ut? så setter du bare filter under viftene, da vil du jo ha kontroll over hvor luften kommer inn i systemet, og du vil ha det dekket med filter... Samme tanke, bare snudd litt på den :thumbup:

-mamazboy-

Lenke til kommentar

Problemet om du benytter støydempningsmatter er at du samtidig isolerer, slik at du trenger mer luftgjennomstrømning for å holde temperaturen lav. Ellers er ikke ideen så dum. Dessuten høres vifter som står bak i kabinettet ikke like godt som om de står i fronten.

Lenke til kommentar
Hva om du setter viftene i bunnen for å så suge inn luft og blåse det opp i kabinette... og så har en åpning i topp av kabinette hvor luften kan sige ut? så setter du bare filter under viftene, da vil du jo ha kontroll over hvor luften kommer inn i systemet, og du vil ha det dekket med filter... Samme tanke, bare snudd litt på den :thumbup:

-mamazboy-

Tja...problemet med det er at filteret sannsynligvis vil gå tett ganske fort i og med at det samles mye støv på gulvet, som blir sugd inn av viftene.

Lenke til kommentar

er ikke snakk om vifter i bak eller front... men i bunn og topp... :p (fra min side hvertfall)... MEN anngående luftgjennomstrømning, så vil du jo ØKE denne om du gjør slik jeg har sagt gjennom tråden... men problemet med støydempingsmatriale i sammenheng med denne ide'en vil være at du har ett "større" hull i kabinettet.... altså du vil høre luftbårn (?) støy da den har mulighet til å gå rett gjennom hullet (om ikke hullet er langt vekk fra viftene, og viftene er langt vekk fra øret til personen som har systemet)... Altså, montere viftene i bunnen på kabinettet, for å så lage ett hull i toppen vil muligens fungere bra :roll: hvordan det blir å SE ut er en annen sak... men finnes sikkert mye rart en kan finne på for å få dette til å SE greit ut også ;)

-mamazboy-

Lenke til kommentar
Hva om du setter viftene i bunnen for å så suge inn luft og blåse det opp i kabinette... og så har en åpning i topp av kabinette hvor luften kan sige ut? så setter du bare filter under viftene, da vil du jo ha kontroll over hvor luften kommer inn i systemet, og du vil ha det dekket med filter... Samme tanke, bare snudd litt på den  :thumbup:

-mamazboy-

Tja...problemet med det er at filteret sannsynligvis vil gå tett ganske fort i og med at det samles mye støv på gulvet, som blir sugd inn av viftene.

tjaaa... vil ikke si det for sikkert, har du en vifte i front på kabinettet, BAK frontdekselet osv (slik mange kabinetter har i dag orginalt)... så er det ikke så uvandlig at det er en åpning på undersiden av frontdekslet... altså blir luften som trekkes inn i kabinettet via viften i front på kabinettet hentet fra gulvet.... finner ikke så GRUSOMT med støv der etter en månedes bruk...

-mamazboy-

Lenke til kommentar
Hos meg er det toppvifta som bråker som ett uvær.

Støydempningsmatter varmeisolerer som bare det, har ett chieftech kabinett som er det og har 2 papst 79 kubikks vifter i det (1 inn og 1 ut) og det er over 50 grader på en uklokka xp 2600 Cpu.

Joda vet at det varmeisolerer... men om du skal ha det må du også sørge for å ha nokk luftgjennomstrømning... noe jeg tviler på du klarer å få fra to stillegående papstvifter når den ene suger inn luft, og den andre blåser ut luft...

Poenget mitt hær er ikke det at støydempingsmatter er en bra ting når det kommer til varmeutvikling inni kabinettet, MEN at du kan forminske støyen i kabinettet med å snu på noen vifter, eventuelt ommplasere de... for å så fjærne overflødige vifter...

Offtopic: du vet du har sotte lenge nokk på dass da screensaver'n er på når du kommer tilbake til pc'n! :D

-mamazboy-

Lenke til kommentar
Du kaller Disse for stillegående, da lurer jeg på hvilke vifter du har planer om å sette inn.

hehe, ok ikke så stillegående da.. :roll: men fortsatt... 80 m3/time er ikke mye luft i timen gjenna kabinettet ditt... hadde du satt begge til å dra luft gjennom kabinettet samme vei (for eksempel begge blåser inn luft fra bunnen av og ut ett hull i toppen) ville du fått mye mer! om ikke dobbelt, hvertfall MYE mer luftgjennomstrømning enn 80 m3/time....

-mamazboy-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...