Gå til innhold

Desidert stilleste kabinettvifte!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si meg helt enig med resten av svarene her.

Satt meg ned og skulle lage en heftig viftestyring, bestilte 2 stk. Papst 12 dB vifter, men skjønte fort at viftestyring til disse viftene er totalt bortkastet!

Eneste negative jeg kan komme på er at de ikke takler PWM signal.

Lenke til kommentar
Alt under 20dB er vel ikke hørbart før mennesket vel. Uansett blir så lave lyder overdøvet av alt det andre i pcen

"alt det andre i pc'n" .... det måtte i så tilfelle være hardisk :p du hører ikke strømmen som går gjennom kretsene, eller spenningene som ligger over komponentene... JEG vil fåreslå at du går på inn på verktøykista til overklokking.no å finner ut hvor mye støy viftene gir fra seg når du har ALLE viftene...

Se for deg at du vil ha 2 vifter på 19 dB

"2 vifter á 19 Decibel vil gi ca. 22.01 Decibel totalt."

Hva om du går for 4 vifter på 12 dB istedenfor?

"4 vifter á 12 Decibel vil gi ca. 18.02 Decibel totalt."

Går du for to 19 dB papst vifter som flytter 45 m3/time luft, hvor en suger inn luft, og den andre blåser ut luft i kabinettet får du sånn ca 45 m3/time luftgjennomstrømning. Og de vil avgi ca 22.01 dB støy fra seg.

12 dB papst viftene flytter 33 m3/time, altså to som suger inn luft og to som blåser ut luft i kabinettet ditt vil da gi deg 66 m3/time luftgjennomstrømning sånn ca. Og vil avgi 18.02 dB lyd fra seg...

:w00t::w00t:

Noe jeg har lyst til å prøve ut er å sette ALLE kabinettviftene til å suge luft UT av kabinettet, for å så lage ett avlangt hull under hovedkortet som skal være innsug

:w00t: selvfølgelig med ett filter over (strømpebukser for eks) da vi ikke vil at kabinettet skal fungere som en støvsuger... Dette vil (i mitt hode) føre til at en ikke er avhengig av like mange vifter for å skaffe ca samme luftgjennomstrømning :roll: Hvertfall mine tanker om saken...

-mamazboy-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...