Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Svitsj eller Router til linking med internett?

Anbefalte innlegg

Fuzzy:

Internett > Telenor ADSL modem > Switch > Datamaskinen(e)

Dette vil ikke virke. Punktum.

Derimot

Internett > Telenor ADSL modem MED INNEBYGGET ROUTER > Switch > Datamaskinen(e)

vil virke, og sannsynligvis det du har. Det folk her prøver å finne ut er om fyren har innebygget router på adsl modemet. Hvis han har, fungerer rett-i-switchen perfekt. Har han gammelt modem der man må "ringe opp" må han ha router. Om han velger software router (les: bruker ene datamaskinen på nettverket, trenger to nettverkskort) eller hardware router (egen liten boks som ligger mellom modemet og switchen) er egentlig det samme, men software router er som oftest billigere og enklere å sette opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fuzzy:

Internett > Telenor ADSL modem > Switch > Datamaskinen(e)

Dette vil ikke virke. Punktum.

Hvorfor virker det hver gang jeg har LAN hjemme da?

Fordi du har modem med innebygget router vil jeg tro. Å koble linje-modem-switch-maskiner vil ikke virke siden Telenor kjører PPoE.

Eller er det PPPoE? Plutselig ble jeg usikker :p

Endret av phsyco
Lenke til kommentar

en diskresjon:

det går også an å koble:

DSL --> [adsl modem]
                   |
               [switch]
                |   |   |
[maskin1]-|   |   |----- [maskin2]
                    |
                [ruter med 1 eller 2 utganger, begge i switchen]

det kan være hensiktsmessig pga fysiske forhold (romlig plassering, etc..) men det hører til sjeldenhetene.

den logiske nettverkstopologien (ipnettverk) er mere fleksibel enn den fysiske nettverkstopologien, som koblingsskjemaet antyder.

EDIT: pynte på tegning

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

uavhengig av koblingsmønster:

har du bare en 1 adresse, *må* du ha en router med NAT. Ofte er dette innebygget i adsl-modemet.

dette fortelles sikkert 10 ganger daglig i dette forumet fordi folk ikke gidder å undersøke dette selv, enten ved å lete i gamle tråder, lese sticky øverst i forumet, eller søke på google.

Lenke til kommentar

Interessant, har faktisk aldri tenkt på det engang (poppet plutselig opp stygge minner om cisco og router-on-a-stick..). Men uansett, den logiske tegningen blir vel

internett -> adsl modem -> switch -> router -> switch -> maskiner.

selv om switchen er den samme fysiske switchen.

Takker for infoen, Torbjørn, kan bli nyttig en gang i fremtiden :-)

Lenke til kommentar

Du har helt rett. For maskinene som bruker nettverket ser det ut slik som du skisserer. den første switchen der er forøvrig uvesentlig.

Merk at det finnes en del sikkerhetsmangler ved en slik topologi, men de vet du sikkert om når du kommer så langt.

Switchen kan sammenlignes med et veinett. Trailere leverer 1000 pakker av gangen til postkontoret. Fra postkontoret kjører det ut varebiler som leverer pakker på døren 10 av gangen.

En trailer kan ikke levere pakker på døren, og en varebil brukes ikke for å frakte 10 pakker av gangen mellom storbyer, men både varebil og trailer kjører på de samme veiene.

Ikke verdens beste sammenligning, men illustrerer at switchen (og veinettet) fungerer like bra uansett. Det er den logiske organiseringen over denne, ie først trailere og siden ut til husstander med varebil, som er interessant. At disse veiene krysser hverandre (traileren skal jo tross alt inn i byen), er uinteressant.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar
Fikk nok ikke modemet etter 19. mars dessverre.

Uff nå er det bare jeg som surrer... (var nok litt sent når innlegget ble skrevet) fikk Modemet i Mai jeg... :blush:

Så det vil altså si at modemet mitt har innebygget router? Det ser ikke sånn spør du meg.. Når pcèn starter opp, logger jeg ikke på, men etter ca 10 sek når nettverkskortet har blitt skikkelig registrert, da kan jeg gå inn på internett... Jeg har alltid forbindet router med at mange kan logge seg på, men en modemet jeg har, har altså en innebygget router uten svitsj, slik at ingen andre kan logge seg på?

Så hvis det er slik at modemet har en innebygget router.. Da ville det enkleste å gjøre følgende: Internett - Modem (innebygget router) - svitsj - kameratene.

(jeg har forstått det slik, at gjør jeg det på denne måten så vil kameratene miste internett forbindelsen når jeg restarter)

Eller anbefaler dere meg å kjøpe en router med innebygget svitsj, slik at det blir sånn: Internett - modem - router (med innebygget svitsj) - alle kameratene.

(sånn som jeg har forstått det, vil nå ingen miste forbindelsen når jeg restarter pcen)

Er det slik som jeg beskriver nå, så holder jeg nok allikevel en knapp på å bruke svitsj, med tanke på pris, og at svitsjen er grei å frakte når jeg skal gå på lan hos folk som mangler svitsj...

Beklager surret ;)

Lenke til kommentar

for det første: det er høyst uvanlig å logge seg på en ruter.

sjekk din lokale ip, hvis den er:

10.0.0.0/8

192.168.0.0/16

172.16.0.0/12

så har du en ruter som kjører DHCP og NAT.

du trenger bare 1 ruter. til denne kan du koble switcher i både serie og parallell til du har fylt opp hele stua.

Lenke til kommentar
Så det vil altså si at modemet mitt har innebygget router? Det ser ikke sånn spør du meg.. Når pcèn starter opp, logger jeg ikke på, men etter ca 10 sek når nettverkskortet har blitt skikkelig registrert, da kan jeg gå inn på internett... Jeg har alltid forbindet router med at mange kan logge seg på, men en modemet jeg har, har altså en innebygget router uten svitsj, slik at ingen andre kan logge seg på?

Det er routenen som står for påloggingen, hva dere gjør bak den spiller liten rolle i og med den holder linja oppe enten dere 0 eller 200 PC-er tilkoblet.

Du har ikke helt taket på funksjonene så en time eller to med studering av div nettverksguider er ogh anbefale.

Lenke til kommentar

Om jeg har forstått dette rett så er Thomson SpeedTouch 510i en router, i mitt tilfelle fra Tiscali, og på den kan jeg sette en switch til jeg har fylt huset med datamaskiner på nett? Detter de ut av nettet om jeg slår av em maskin eller kan de være på nett uavhengig av hverandre og dele filer med hverandre internt.(lan?)

Lenke til kommentar
Om jeg har forstått dette rett så er Thomson SpeedTouch 510i en router, i mitt tilfelle fra Tiscali, og på den kan jeg sette en switch til jeg har fylt huset med datamaskiner på nett?

Disse modemene leveres også i utgaver hvor routeren er avskrudd fra leverandør så hva du har hos Tiscali vet jeg ikke, de jeg har sett av disse hos dem er satt opp som brigde uten router.

Lenke til kommentar

Vel, jeg antar at den boksen jeg fikk tilsendt i posten er en router. Jeg har ikke noe passord eller noe slikt for å komme på nett. Synes det er tungvint å benytte en router + router bare for å få flere på nett da vi sliter med rett innstilinger på den siste routern. det virker også som den routern "fjusker" litt innimelom. Virker mye enklere å bare sette opp en switch og surfe i veg.

Lenke til kommentar
Vel, jeg antar at den boksen jeg fikk tilsendt i posten er en router. Jeg har ikke noe passord eller noe slikt for å komme på nett.

Tiscali bruker ikke noe som krever pålogging så og anta at det er en router bare fordi du ikke logger på blir feil, det er enklest og se dette på IP-adressen du får fra Tiscali.

Lenke til kommentar

"Synes det er tungvint å benytte en router + router" - Hvis du har router trenger du ikke ekstra router. Da har du allerede router. Hvis du ikke har noen brukernavn/passord for å komme på internett, har du mest sannsynligvis en router. Da er det bare å koble i switch, sette automatisk ip på alle pc'ene, og kose dere.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har noen brukernavn/passord for å komme på internett, har du mest sannsynligvis en router. Da er det bare å koble i switch, sette automatisk ip på alle pc'ene, og kose dere.

Det går ikke ann og trekke noen slik konklusjon med mindre man snakker om Online-kunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...