whom Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Jeg har Telenor Adsl, og noen ganger kommer det noen kamerater ned i kjelleren for å linke... Det hadde vært veldig greit med internett, så hva vil dere anbefale meg Router (inkl svitsj) eller bare en vanlig svitsj? Hva er fordelen med router utenom at du slipper å koble opp hver gang? Går det raskere? Spør du meg er det også litt irriterende med router (firewall etc.) Det kan være et problem med nedlasting og sånt... Men i så fall om det er Router jeg bør ha, er d billigere å skaffe den gjennom telenor, eller på webshop? Noen routere som anbefales? Hvis det er svitsj som er anbefalt (skal bare ha 10\100mbps), er det forskjell på ytelse på de forskjellige? Jeg ser at det er noen helt like 10\100 mbps svitsjer, bare at den ene koster mye mer... Noen anbefalinger på svitsj? Takker for svar Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Du kan jo gjøre som meg: Jeg har 2 nettverkskort og deler internetten (verdal kabel tv) gjennom det ene. Det ene nettverkskortet går inn på den andre maskinen eller eventuelt en svitsj som de andre maskinene er koblet til. Og det andre nettverkskortet går inn på kabel-modemet. Meget enkel metode og det kostet meg ikke mer enn 100 kroner for nettverkskortet, du slipper firewall og slikt, (slå av windows-firewallen da ) bruker windows xp til å sette opp nettverket. Er gjort på et lite øyeblikk Dette er en mye lettere metode en å begynne å konfiguerere en router! Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 (endret) Dersom du fikk modemet fra Telenor etter 19 Mars, har du et modem med router innebygget. Da er det bare å kjøpe en switch. Be kameratene dine sette inn TCP/IP til "Motta automatisk IP" og "Motta DNS server automatisk". Så skulle det være i orden. I hvertfall hvis de har WinXP. Er ikke sikker på om det funker med de andre os`ene, men tror det. Er router er nok like kjapp som en switch. Ingen forskjell der. Fordelen med den er jo b.la at den kan bruke DHCP, (dele ut Ip-adresser), og du har i mange også en firewall innebygd. Er ikke noe problem å laste ned med router, men dersom f.eks bruker Dc++ og ønsker å være aktiv her, må du åpne noen porter i routeren. Men det er ikke vanskligere enn at du kan lære det på 10min, hvis du gidder. Kan trygt anbefale denne switchen. Har ingen anbefalinger til router, siden modemet mitt har det innebygged. (Telenor Thomson SpeedTouch 510i) Håper dette ga deg noen svar! Btw. Du kan godt skru av firewallen i routeren hvis du vil. Du MÅ ikke bruke den. Jeg bruker selv ZoneAlarm, og den funker helt fint! Endret 29. august 2004 av knothing Lenke til kommentar
tbend Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Hos oss: linje inn -> filter-> modem med router-> 8ports switch-> funker fett! Lenke til kommentar
whom Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 (endret) Dersom du fikk modemet fra Telenor etter 19 Mars, har du et modem med router innebygget. Da er det bare å kjøpe en switch. Be kameratene dine sette inn TCP/IP til "Motta automatisk IP" og "Motta DNS server automatisk". Så skulle det være i orden. Fikk nok ikke modemet etter 19. mars dessverre. Tror det blir til at jeg kjøper en vanlig switch, og lar internetten gå gjennom den. skal dette gå fint? (kamerat anbefalte meg å gjøre det) Men Ang: Be kameratene dine sette inn TCP/IP til "Motta automatisk IP" Hvorfor gikk du ut ifra at jeg ikke kan det selv? Bare fordi jeg ikke er allviten på router\svitsj området, så er jeg da ikke noob på alt annet... Edit: skriveleif Endret 29. august 2004 av Deuz Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Fikk nok ikke modemtet etter 19. mars dessverre. Tror det blir til at jeg kjøper en VANLIG switch, og lar internetten gå gjennom den, skal dette gå fint? (kamerat anbefalte meg å gjøre det) Ang: Be kameratene dine sette inn TCP/IP til "Motta automatisk IP" Hvorfor gikk du ut ifra at jeg ikke kan det selv mad.gif ? Bare for at jeg ikke er allviten på router\ svitsj området, så er jeg ikke dum på alt annet... Du må ha en router hvis du ikke har det i modemet eller bruker den ene maskinen som router, bare en switch duger ikke. Og slutt og vær så sur og sint på de som _frivillig_ hjelper deg, slik sutring er skammelig! Ingen her kan vite hva du kan eller ei. Lenke til kommentar
whom Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 Du må ha en router hvis du ikke har det i modemet eller bruker den ene maskinen som router, bare en switch duger ikke.Og slutt og vær så sur og sint på de som _frivillig_ hjelper deg, slik sutring er skammelig! Ingen her kan vite hva du kan eller ei. Ja mente det ikke stygt, Takker for svar ... Men var bare litt "såret" Altså det som jeg hadde tengt å gjøre var å koble modemet til switch, Og fra switch til Pcèn, samt andre kamerater, Deretter tar jeg og deler internetten og alt er ok. dette var hva kameraten anbefalte å gjøre... Men stoler ikke blindt på ham, Noen som vet med sikkerhet at dette vil gå? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Noen som vet med sikkerhet at dette vil gå? Det vil gå med og bruke maskinen som router men jeg ville heller ha kjøpt en router i og med jeg har ikke spesielt gode erfaringer med denne typen av deling, ulempene er like store uansett løsning angående porter o.l. Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Du kan jo gjøre som meg: Jeg har 2 nettverkskort og deler internetten (verdal kabel tv) gjennom det ene. Det ene nettverkskortet går inn på den andre maskinen eller eventuelt en svitsj som de andre maskinene er koblet til. Og det andre nettverkskortet går inn på kabel-modemet. Meget enkel metode og det kostet meg ikke mer enn 100 kroner for nettverkskortet, du slipper firewall og slikt, (slå av windows-firewallen da ) bruker windows xp til å sette opp nettverket. Er gjort på et lite øyeblikk Dette er en mye lettere metode en å begynne å konfiguerere en router! Se ovenfor hva jeg har skrevet da! Du trenger ikke switch jo... Kan bruke et ekstra nettverkskort og da trenger du ikke å bekymre deg over firewalls o.l Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 switch med uplink, funker det...men da må en koble opp :S Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Se ovenfor hva jeg har skrevet da! Du trenger ikke switch jo... Kan bruke et ekstra nettverkskort og da trenger du ikke å bekymre deg over firewalls o.l Du bør uansett ha firewall installert på den maskinen som er koblet til modemet. Noe annet er galskap i den verden vi lever i nå, om ikke du er ekstremt flink til å patche opp windows og applikasjoner omtrent daglig, samt ha veldig god kontroll på maskinen angående trojanske hester (se blant annet artikklene som omhandler at en ubeskyttet maskin har ca 20min leve tid på nettet). Telenor si løsning medfører at du får en public adresse på maskinen, noe som gjør at du mister den beskyttelsen som blant annet nat'ing gir. Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Be like me, do like me( <-- :!: ) Internett > Telenor ADSL modem > Switch > Datamaskinen(e) Den som har LAN't deler internett og kobler til - alle har internett og nettverk Deuz: Du deler altså... Lenke til kommentar
whom Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 Noe jeg fortsatt lurer på, er om det egentlig er noe forskjell på forskjellige 10\100 mbit Svitjer, foruten utseende og muligens kvalitet? Er det ikke det, går jeg for den billigste og styggeste jeg finner... Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Noe jeg fortsatt lurer på, er om det egentlig er noe forskjell på forskjellige 10\100 mbit Svitjer, foruten utseende og muligens kvalitet? Er det ikke det, går jeg for den billigste og styggeste jeg finner... Tviler på at det er så stor forskjell egentlig... Lenke til kommentar
iscariot Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Hvis du ønsker at flere enn 1 skal kunne komme på nett om gangen, må du ha en eller annen for for ruter/firewall/pc som gateway mot nettet. En switch er ikke nok. Dette skaper ikke problemer hvis du setter det opp riktig. Forskjellen på dyre og billige switcher ligger i management. Du har sannsynligvis ikke behov for management på hjemmenettverket. Iscariot Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Det beste du kan gjøre er å kjøpe deg en router med innebygget switch. Eller en router som du "viderekopler" til en switch... Lenke til kommentar
luxus Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Altså, om situasjonen din er i dag at du i Windows XP skriver inn brukernavn og passordet ditt for så å "ringe opp" hver gang når du skal på internett kan du gjøre 2 ting for å dele nettet: Enten kan bruke PC'en som er koblet opp mot internett nå som en router. Da trenger den 2 nettverkskort; Ett som går til ADSL modemet fra telenor, og ett som går til switchen som lokalnettverket er koblet på. Videre setter du da linjen på deling på pcen som er koblet direkte til internett (Dette er innebygget i windows XP) (Da vil PC'en som deler internett ikke ha noe problemer med nedlasting av ting som du så vidt nevnte, da denne er "direkte" på internett. De andre PC'ene som får internett av deg igjen vil kunne få problemer om noen fra internett vil koble seg til dem.) Eller, du kan kjøpe en router (som oftest har disse innebygget switch med f.eks. 4 porter. Fra en av portene kan du koble deg videre til en annen switch for å bygge ut lokalnettverket om det trengs). Du setter da opp routeren til å ringe opp med ADSL modemet fra telenor, og den gjør jobben med å dele linjen ut til alle på nettverket. Det går ikke raskere med router, og det er ingen problemer med nedlasting. Dvs, hvertfall ikke "vanlig" nedlasting og surfing osv. Problemene kommer når noen fra internett skal koble seg til din maskin. Si f.eks. at internet IP'en din er 111.222.111.222. Da er det routeren som har denne IP'en, mens din maskin f.eks. har 192.168.0.2. Om du har satt opp en FTP-server på din maskin, og noen prøver å koble seg til den (standar FTP-port er 21) kommer de bare til routeren. Routeren aner ikke hva den skal gjøre med det, så da må man inn i routeren og si at om noen prøver å koble seg til port 21 skal dette videresendes til lokalip'en 192.168.0.2 som jo er din maskin der FTP serveren kjører. "3Com OfficeConnect Cable/DSL Gateway m/4P switch" er en enkel og grei (og relativt billig) router med 4 porter innebygget switch. (Om du i dag ikke skriver inn noe brukernavn og passord i windows XP, har du alt høyst sansynlig en router som gjør den jobben, og da trenger du bare en switch. Men, det hørtes jo ikke ut som det var situasjonen så.) Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Hvis du ønsker at flere enn 1 skal kunne komme på nett om gangen, må du ha en eller annen for for ruter/firewall/pc som gateway mot nettet. En switch er ikke nok.Dette skaper ikke problemer hvis du setter det opp riktig. Forskjellen på dyre og billige switcher ligger i management. Du har sannsynligvis ikke behov for management på hjemmenettverket. Iscariot Ehh... ikke følgt med i nettverks timen? Setter man det opp slik så virker det fint bare switch (Har gjort dette mange ganger selv): Internett > Telenor ADSL modem > Switch > Datamaskinen(e) Den som har internett (Deuz) deler sitt internett og alle har internett! Lenke til kommentar
grønnBlondine Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Hei. jeg har Tiscali * Thomson SpeedTouch 510i * D-link di-804v * maskiner. Detter er ikke helt problemfritt og jeg tror at det største problemet er d-linken. Hva skal jeg benytte i stedenfor den? Har tittet på en Jensen 8 ports swits, fungerer den? Venligst ikke for komplisert forklaring da jeg sliter med mine lesekunskaper. Lenke til kommentar
arildjr Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 en router koster jo ikke mer enn 3-400 kroner om dagen så få deg en sånn så slipper alle å miste internett når du rebooter maskinen om du deler det fra en maskin..funker greit når du er alene men skal du lan'e og dele så mister alle nett om ikke din maskin skulle funke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå