Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Lage "tekniske" ting i 3dsmax. Begynne med hva?


Anbefalte innlegg

Jeg holder på lærer meg 3dsmax6, og har i den annledning et spørsmål. Jeg vil lage tekniske ting. Det jeg mener med det, kan være mangt. Las om en her som ville lære å lage et romskip for eks., det er det jeg mener med tekniske ting.

Det jeg lurer på da, er hva jeg bør lære meg å bruke av teknikker/tools når jeg skal lage sånt? Er det noen spesielle som jeg bare kunne? Såg at noen hadde nemt 'splines', noen flere?

 

 

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har erfaring med 3ds max (6) her?

Spør i vei...

 

Boxmodelling (dvs. mna starter med en kube og ekstruderer faces osv.) kan jo også med fordel brukes til romskip.

 

Ofte kan man jo gjøre ting på ørten ulike måter - det som er litt vanskelig med 3d. Man må liksom finne sin måte å gjøre det på.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som Langbein sier, det er som regel ørten (nesten like) måter å gjøre ting på. Personlig synes jeg poly-modellering er det beste. Dvs. at du starter med et primitiv/shape, og gjør om dette til en "editable poly". Deretter kan du jobbe på sub-objekter som vertex og polygoner, og legge til, trekke fra, flytte hit, flytte dit.. ja, det meste :)

 

Med en slik fremgangsmåte, primitiv>poly, orker du ikke sitte å jobbe med alt for mange punkter av gangen. Da kommer en fin modifier inn i bildet, nemlig Mesh Smooth. Dvs. at du kan jobbe på en lav-poly modell som er lett å forholde seg til både for deg og maskin/skjermkort, for deretter å legge på en modifier som skyter antall segmenter i været. Mesh Smooth vil prøve å "runde av" kanter og gjøre det hele mer organisk. Dette er jo ikke alltid ønskelig, men i de fleste tilfeller er det en fin modifier.

 

Mye babling fra meg nå, men håper du kan filtrere ut det mest aktuelle for deg ;)

 

Edit: skrivefeil

Endret av gozzer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...